Pagina 1 van 2
Automatische hoogte instelling bij standaard xenon
Geplaatst: 28.04.2009 - 23:41
door Paul
Hi all,
even vraagje, bij mijn vorige C30 zag je af en toe de lampen omhoog en omlaag gaan. Vooral bij de start, dit heb ik tot op heden niet mee gemaakt met mijn huidige. Geen ramp hoor, maar nu stond ik laatst op een heuveltje en had heel Amsterdam opeens verlichting. Dus nu heb ik een klein vermoeden dat die sensor niet werkt.
Zijn er mogelijkheden dit te testen?
Geplaatst: 28.04.2009 - 23:58
door Firechief
Zet je wagen met zijn neus eens richting muur. Laad wat spullen in je koffer zodat hij wat door zijn vering gaat, en ga dan in de wagen zitten en start de wagen. als het goed is zouden ze dan moeten bewegen. Heb het ook nog niet veel gezien bij mijn V50, maar dat is een van de weinige keren dat ik het opmerkte.
Geplaatst: 29.04.2009 - 02:28
door hulliehulleman
je c30 moet bij de dealer in zn basis hoogte afgasteld worden met de regelkast,hier had ik ook problemen mee toen die van mij was verlaagd,
gr henk
Geplaatst: 29.04.2009 - 07:54
door asta
@ Paul,
De test heb jezelf al gedaan, als je de auto op een helling zet moet deze de lichtbundel naar beneden gaan richten.
Er is een max die gecorrigeerd kan worden, probeer het dus even bij jou in de straat en zet je auto even 's-avonds op een verkeersdrempel.
Als er geen correctie plaatsvindt dan weet je genoeg.
Geplaatst: 29.04.2009 - 08:23
door Paul
Ah, dan werkt hij dus niet. Jeetje moet ik toch met mijn nieuwe auto terug naar de garage... (gelukkig niet de ergste problemen...)
Geplaatst: 29.04.2009 - 08:31
door asta
Ik heb nog twee lampunits voor je liggen (hahaha) mochten deze kapot zijn.
Zal wel een software of sensor probleem zijn gezien ze het allebei niet doen.
Geplaatst: 29.04.2009 - 08:38
door Firechief
Persoonlijk denk ik niet dat hij zich zal aanpassen een de situatie van de weg, maar aan de beladingstoestand van de wagen. Dus de test met de verkeersdrempel is voor mij zeker geen sluitende test. Anders zouden de regelingen van de koplampunits constant moeten bijregelen, en ik denk niet dat dat de bedoeling kan zijn.
Als de sensor geen verandering t.o.v. de vorige keer dat de wagen gestart werd waarneemt, dan zal hij ook de lichten niet gaan bijregelen.
Probeer die test maar eens met de koffer vol te laden, zodat hij wat meer op zijn gat gaat hangen, en start dan de wagen. Dan moeten ze normaal bijregelen. Leg dan de wagen terug stil en haal hem van het contact en laad alles terug uit. Start dan opnieuw.
Geplaatst: 29.04.2009 - 08:44
door Paul
Ik ga zo die test doen, er liggen 4 Dell's in mijn achterbak, die zal ik er even uit halen. Auto starten, dan weer uit doen, dell's erin en kijken wat er gebeurd.
Geplaatst: 29.04.2009 - 08:45
door Firechief
Hopelijk zijn het geen laptop's, want dan ga je het verschil ook niet zien

Laat maar iets weten
Geplaatst: 29.04.2009 - 08:48
door asta
De lampunit corrigeert de lichtbundel automatisch naarmate de auto helt.
Dit kan komen doordat je de auto zwaar beladen hebt maar ook als je de auto met de voorwielen op een verkeersdrempel zet.
Juist hierom zijn de regels ingesteld voor de verbindende werking van gasontladingslampen.
Als de units alleen corrigeren als er lading in de auto ligt dan zou je continu verblind worden.
De units kunnen alleen niet zo snel corrigeren dat ze elke oneffenheid in de weg kunnen corrigeren.
Als er trouwens alleen gekeken zou worden naar belading dan zou er geen sensor op de as geplaatst worden maar zou er op b.v. op de dempers een sensor toegepast kunnen worden.
Geplaatst: 29.04.2009 - 08:49
door asta
Zij het lekkere dellen ???
Geplaatst: 29.04.2009 - 09:07
door rsnhakan
Bij onze V50 gaan ze elke keer op en neer. Ook als er niemand in zit.
Geplaatst: 29.04.2009 - 09:32
door Summum
asta schreef:Zij het lekkere dellen ???
Dat het past in de kofferruimte van een C30 hè?

Geplaatst: 29.04.2009 - 09:51
door asta
Als hij de bank naar voren klapt kunnen er 4 op elkaar denk ik.
Geplaatst: 29.04.2009 - 10:31
door arnoud
Bij mijn V50 MY09 gaan de lampen ook duidelijk zichtbaar naar bedenen en weer naar boven na het starten van de motor, daar heb ik in het donker niet eens een muur voor nodig... Klinkt toch alsof er echt iets niet werkt Paul...
Het is trouwens ook maar goed dat niet iedere oneffenheid in de weg gecorrigeerd zou worden, anders zou de lichtbundel wel erg onrustig heen en weer wapperen de hele tijd. En de slijtage zou denk ik ook niet onaanzienlijk zijn.
Geplaatst: 29.04.2009 - 10:46
door Paul
Ja Arnoud, dat wat jij zegt had ik ook met mijn vorige. En inderdaad niet bij elke hobbel gaan ze op en neer, maar bij zo'n drempel waar je dan even staat te wachten, lijkt het me dat ze gewoon moeten corrigeren.
Maar heb de test gedaan, lampjes deden niks. Geen beweging te zien...
Zo even langs Hooftman.
Geplaatst: 29.04.2009 - 11:01
door bart simpson
hij zou wel bij iedere invering moeten werken, er zit tenslotte een armpje aan de achterschokbreker
Geplaatst: 29.04.2009 - 11:11
door asta
@ Bart,
Is dit gewijzigd ten opzichte van een S40/V50 gezien daar per model verschillend sensoren gemonteerd waren op de voor en achteras?
Geplaatst: 01.05.2009 - 16:06
door Paul
Die sensor blijkt het dus niet te doen, geen storing ofiets. Maar hij reageert gewoon niet. Dus er komt een nieuwe sensor in. Er zitten twee sensors omdat hij checkt of hij in balans is, maar ja als er eentje niet werkt merkt de andere natuurlijk niet dat hij uit balans is.
Geplaatst: 01.05.2009 - 16:23
door bart simpson
de achteras veert meer in dan de vooras (de hefboomwerking is groter) maar ze zitten idd voor en achter