Pagina 1 van 2

Remschijven 940 automaat

Geplaatst: 29.04.2009 - 10:23
door HSGHOR
Vorig jaar heb ik nieuwe remschijven laten plaatsen. Na 25.000 km waren ze zo krom als een hoepel. De garage heeft ze voor mij afgedraaid, echter 5.000 km later weer hetzelfde problem, krom en de bekende gevolgen..... De monteur vertelde mij dat het een bekend probleem is bij een auto met automaat, relatief veel remmen en bij het remmen wordt de rem vastgehouden bij stilstand waardoor de warmte niet goed weg kan. Heel plausibel, maar ik kan mij niet voorstellen dat Volvo daar geen rekening mee heeft gehouden. Mijn vraag: welke remschijven kan ik het beste onder mijn 940 sedan, automaat van 1995 plaatsen???

Met vriendelijke groet, Eric

Geplaatst: 29.04.2009 - 11:01
door volvorider
Heb ook automaat (960) Nu Brembo remschijven reeds 50.000 km no problemo! Je moet ze alleen "rustig" inremmen.
Zet bij stilstand wel zo vaak mogelijk de pook in de "N".

Geplaatst: 29.04.2009 - 11:08
door HSGHOR
Ha Volvorider, bedankt voor jouw reactie. De garage zegt Brembo geplaatst te hebben maar daar twijfel ik nu wel een beetje aan. Zal het eens onderzoeken!!

Groet, Eric

Geplaatst: 29.04.2009 - 13:06
door whitehorsekart
Ik denk dat het wél zo is dat je inderdaad de auto uit drive moet halen als je na stevig remmen stilstaat. Doordat de blokken tegen de schijven aangedrukt blijven, is de warmteafvoer op die plekken anders dan op de rest van de schijf. Dat is een grotere oorzaak dan veelvuldig en hard remmen!
Verder is bekend dat niet-originele schijven van de 700/900 snel krom zijn, dus Brembo?

Geplaatst: 29.04.2009 - 14:20
door Baseman
Persoonlijk vind ik 35 euro voor een remschijf die 25000 kilometer mee gaat een schijntje.
De nieuwe zit er in een half uurtje op, als ie krom is, weer terug naar start, met 35 euro.
Ik heb ook een automaat, 940, zet hem nauwelijks in N want dan moet ik de handrem aantrekken en daar heb ik een hekel aan, dus laat ik hem steeds een cm of 10 doorglijden, dat lijkt na 20000 kiloemter nog steeds te werken.

Geplaatst: 29.04.2009 - 14:22
door volvorider
Nou, dat is niet helemaal waar. De Brembo Max zijn perfecte remschijven voor de volvo's, aldus mijn Volvospecialist.

Geplaatst: 29.04.2009 - 14:35
door Baseman
volvorider schreef:Nou, dat is niet helemaal waar. De Brembo Max zijn perfecte remschijven voor de volvo's, aldus mijn Volvospecialist.
Euh....die kosten 178 euro inclusief korting, maar excl. BTW. Klopt dat wel, dik over de 200 euro voor twee schijffies?
Die gaan dan toch hoop ik een ton mee, met 5 garantie of zo?

Geplaatst: 29.04.2009 - 14:50
door whitehorsekart
Ja, precies: niets meer aan toe te voegen lijkt me!

Geplaatst: 29.04.2009 - 15:10
door mightyspawn
Volvo maakt remschijven echt niet zelf hoor. Brembo is een van de leveranciers voor vele automerken. Daar kan Volvo ook best onder vallen. Na 20 jaar lijkt me niet dat ergens in een Volvo fabriek een pers staat die nog schijven maakt. Nee er wordt een Volvo logo/nr ingeslagen bij Brembo of wie dan ook. 30 euro op de prijs bijgeteld omdat er Volvo op staat en wordt verkocht.

Geplaatst: 29.04.2009 - 16:08
door knorrepot
gelukkig maar, als ze de originele schijven zouden persen (uit plaat?)heb ik liever gegoten en gedraaide imi's.

maar je verhaal klopt, voor 200 euro moet je toch knappe vervangingsonderdelen kunnen krijgen.

Geplaatst: 04.05.2009 - 13:56
door v700r
Zolang je je poot op het rempedaal blijft houden na het remmen zullen ze krom blijven trekken, maakt niet uit wat voor merk remschijf je eronder hebt zitten.

Geplaatst: 04.05.2009 - 14:03
door vin940
v700r schreef:Zolang je je poot op het rempedaal blijft houden na het remmen zullen ze krom blijven trekken, maakt niet uit wat voor merk remschijf je eronder hebt zitten.
helemaal mee eens.......

Geplaatst: 04.05.2009 - 16:08
door Drewster
Zou het kunnen dat je remschijf iets aanloopt? Dan wordt ie namelijk extra heet en heeft het voet op de rempedaal houden een veel groter (negatief) effect.

Geplaatst: 04.05.2009 - 16:15
door HSGHOR
Beste Forumleden,

Alvast bedankt voor het meedenken!! Drewster, bedankt voor de tip. Het kan natuurlijk zo zijn dat de rem iets aanloopt, ga ik zeker naar kijken. Voor wat betreft de opmerking van V700R ; ik zal mijn voet wel op het rempedaal moeten houden als ik tot stilstand kom. Anders begint de Volvo langzaam naar voren te kruipen. Ik rem in eerste instantie voor 80% af, laat dan even uitlopen en kom dan uiteindelijk met geringe pedaalkracht tot stilstand. Ik hou er wel degelijk rekening mee dat de schijven gloeiend heet worden en de warmte anders moeilijk weg kan. Wordt vervolgd.......

Eric

Geplaatst: 04.05.2009 - 16:41
door whitehorsekart
Handrem erop of in N zetten lijkt me beter! Bovendien staat je stationair toerental misschien iets te hoog?

Huh?

Geplaatst: 04.05.2009 - 18:17
door Baseman
whitehorsekart schreef:Bovendien staat je stationair toerental misschien iets te hoog?
Jij hebt geen automaat, begrijp ik?
Het is toch normaal dat een automaat gaat rollen als je je poot van de rem haalt, of is er bij mij (met 800 rpm) ook iets mis?

Geplaatst: 04.05.2009 - 21:38
door whitehorsekart
Jij en ik weten toch dat jij veel meer van 940's weet dan ik, Bas.

En nee, ik heb geen Volvo automaat, maar de enige automaat die kroop die ik uit mijn verleden ken was een Buick. De Rover 820 en 3500, de 2 Jaguars en de europese Ford (allen van mijn vader) kropen niet met de goede olie in de bak en het juiste stationair toerental. Trouwens, z'n nieuwe Jaguar XF ook niet!

Daarom dacht ik dat dat misschien ook een reden kon zijn, maar als jij zegt dat de Volvo's kruipen dan neem ik dat meteen aan.
Groeten!
Tom

Geplaatst: 04.05.2009 - 22:40
door Baseman
Ah, okee, bedankt voor de credits.
Het is mijn eerste en enige automaat, en ik weet niet beter. Het zou me verbazen trouwens, gezien de techniek, dat hij zou blijven staan.

Vreemd, dat andere automaatbakken dat dus blijkbaar wel doen.
Interessant.

Iemand?

Geplaatst: 05.05.2009 - 09:50
door whitehorsekart
Bij de nieuwe auto's heeft het misschien te maken met de electronische geregelde bak?
Ik weet wél dat de Buick vroeger wél wilde stilstaan als je het stationair toerental verlaagde, alleenliep-iedan beroerd. De andere genoemde auto's (in ieder geval de Rover, maar ik denk ook de Jaguars) liepen simpelweg langzamer met een automaat dan met de handbak! Maar volgens mij lukt dat met een 940 helemaal niet?

Geplaatst: 05.05.2009 - 11:50
door knorrepot
ik heb een aantal verschillende automaten gehad en die kropen allemaal, terwijl ze technisch dik in orde waren. Dat kruipen is normaal. Sommige auto's doen dat misschien bewust niet, zou kunnen. Kruipen kan handig zijn met manouvreren, inparkeren enzo. Door een te hoog toerental kan hij natuurlijk wel harder gaan/willen kruipen dan de bedoeling is, waardoor je harder moet remmen en blijven remmen. Ik weet van andere merken dat die speciaal dikkere schijven hebben voor automaten, weet niet of volvo dat ook heeft?