Pagina 1 van 1

Koppeling Versleten na 40.000km

Geplaatst: 29.04.2009 - 14:41
door lancer
De afgelopen maand viel het me op dat de auto af en toe wat inhield bij vol gas, zonder dat het toerental afnam. Dit gister gemeld bij de 40.000km beurt van de auto (S40 1.8 MY07, nieuw gekocht).

Volgens de dealer is de koppelingsplaat versleten! De auto heeft pas 42.000km op de teller. Volvo ziet ook wel in dat dit niet normaal is en bied een coulanceregeling van 50% aan.

Mijn vragen:
1) Hoe kan het dat de koppeling zo snel versleten is? Ik vind het wel belangrijk dat de hoofdoorzaak getraceerd wordt, voordat op 80.000km hetzelfde gebeurd, maar dan zonder coulance. De auto heeft bijna alleen maar op de snelweg gereden (bijna altijd buiten de spits) en minimaal de helft daarvan op de cruise-control. De belading was meestal 1-2 personen zonder bagage. Ik rijd niet met de voet op de koppeling, maar soms schakel ik wel terug nij het uitrollen. Dit is m'n 5e Volvo en pas de eerste keer dat er een koppeling versleten is.

2) Is de aangeboden regeling redelijk? Als je een auto echt mishandeld kan een koppeling maar 100.000 mee gaan. Vanuit dat oogpunt is 50% coulance redelijk. Echter, ik denk dat met mijn rijstijl makkelijke 150.000km, zo niet 200.000km met een koppelingsplaat te behalen valt. (En goede basis voor een welles-nietus spelletje dus)

Ik heb overigens geen enkele klacht over de afhandeling door de dealer. Deze was zelf al de discussie met Volvo aangegaan.

Geplaatst: 29.04.2009 - 14:52
door Bart
Bij mijn vorige V50 is de koppeling samen met de drukgroep vervangen. Ging niet om slijtage, maar om een fabrieksfout. Dit viel toen volledig onder garantie.

Gezien je rijstijl en de kilometerstand, lijkt me 42.000km belachelijk weinig voor een koppeling en dus lijkt 50% coulance me ook (te) weinig.

Geplaatst: 29.04.2009 - 15:33
door Jolly Breeze Racing
40.000 km is onder normale omstandigheden abnormaal, er zou iets anders aan de hand moeten zijn.

Zoals Koots al aangeeft, zijn koppeling is vervangen i.v.m. een fabricage fout.

Heb zelf nog nooit hiervan last gehad bij al mijn auto's en enkele hadden 300.000 km gereden met delfde koppeling.

Geplaatst: 29.04.2009 - 16:09
door lancer
Net ff de dealer gebeld. Een nieuwe koppeling (plaat plus drukgroep) is besteld. Vliegwiel hoefde niet. Ik heb het ook gehad over de coulanceregeling. Dealer was vol begrip en gaat verder met Volvo aan de slag.

Geplaatst: 29.04.2009 - 17:38
door Jolly Breeze Racing
succes!

Geplaatst: 13.05.2009 - 20:42
door lancer
Vandaag de definieve rekening gekregen van Hooftman. Ze hebben het goed geregeld met Volvo; 80% coulance. Toch wel goed dat je echt op je dealer kunt vertrouwen (ik heb het wel eens anders meegemaakt).

De auto werd ook nog eens netjes gewassen (met de hand gebeurd) afgeleverd. Sta je daar met je nieuwe shampoo droogdoek en klei ;-)

Geplaatst: 13.05.2009 - 21:31
door Oceanracer
Netjes opgelost. Ik kan niet anders zeggen. Fijn om te lezen dat het ook zo kan! :thumbleft:

Geplaatst: 18.05.2009 - 09:08
door Bart
Goed nieuws!

Geplaatst: 18.05.2009 - 17:17
door Thijs
Jah, die klei had je dus nog niet gebruikt... Gewoon alsnog doen hoor! Knapt er van op!
En idd fijn van de coulance! Had eigenlijk 100% moeten zijn mijnsinziens, maar zo is het in iedergeval beter geregeld als de eerst 50% die beloofd was!

Geplaatst: 18.05.2009 - 17:26
door Oceanracer
100% is onredelijk, als je bedenkt dat er al 3 jaar mee is gereden.

Geplaatst: 03.08.2009 - 20:40
door Otje
Ik heb het laatst ook gehad.
V50 2.0 met 60.000 op de klok.
Henk Scholten in Arnhem kon niet verder gaan dan 50%.

Bij 66.000 km beurt waren de schijven voor ook aan vervanging toe....rekeningetje van € 1200,-
66.000 is wel erg snel vind ik..

Geplaatst: 03.08.2009 - 22:58
door hvl
voet van de koppeling afhalen

Geplaatst: 04.08.2009 - 17:09
door Otje
Als dat het zou zijn dan wist ik waar het aangelegen heeft, maar dit is namelijk niet het geval!

Maar ach er zit weer een nieuwe in, hij is betaald en rijd weer super!

Geplaatst: 10.08.2009 - 10:50
door lancer
Mjah, nu 3000km gereden met de nieuwe plaat, slipte de koppeling gister weer. Wat kan dat nou nog zijn? Plaat en diafragma zijn vervangen, vliegwiel niet. Ik heb het vliegwiel met eigen ogen gezien en die zag er nog als nieuw uit.

@hvl
Het is waar dat er mensen zijn die niet weten hoe ze moeten rijden, die verwacht ik echter niet hier op het forum tegen te komen.

Geplaatst: 10.08.2009 - 12:14
door edraket
Ik ben bang dat het toch het vliegwiel is. Ik heb een soortgelijk probleem gehad met de S60. Ik was al aan mijn 4e koppeling toe in korte tijd. Conclusie was dat het vliegwiel krom was. Het gebeurt niet vaak, maar als eenvliegwiel schotelvormig is geworden ligt de koppelingsplaat maar over een klein deel van de plaat aan. Bij mij was goed te zien dat de vervangen drukplaat ook krom was geworden. Omdat het vliegwiel krom was is daardoor de drukplaat ook vervormd met slippen als gevolg.
Je kunt dat controleren door een stalen rij op het vliegwiel te leggen. Je ziet dan duidelijk een kier aan één kant. Als dat een paar tienden is gaat het al mis, de verslijtgrens is 0,2 mm.
Je kunt aan de monteur die de koppeling heeft vervangen navraag doen hoe de koppelingsplaat was afgesleten en of hij er nog wat bijzonders aan kon zien.

Geplaatst: 10.08.2009 - 15:32
door lancer
Dit is idd de richting waarin ik nu ook denk. Een andere mogelijkheid is dat het vliegwiel niet volledig haaks op de as staat.

De monteur zei dat het vliegwiel er nog goed uit zag. Ik zal eens vragen of ze ook gecontroleerd hebben of het ook recht was.

Geplaatst: 10.08.2009 - 16:52
door edraket
Het lijkt me uitgesloten dat het vliegwiel niet recht staat.

Heb je ook aan de monteur gevraagd hoe de koppelingsplaat eruit zag. Als het goed is kun je daaraan zien dat het vliegwiel schotelvormig is geweest.

Geplaatst: 18.09.2009 - 20:43
door Henkie-weg
Hallo Mede forumers,

Ik zit net even jullie verhaal te lezen en heb zelf de volgende ervaring.

In September 2007 is bij mijn V50 ( 2.0D bj 2004) na een grote beurt aan het licht gekomen dat het vliegwiel kapot was. Het vliegwiel is toen vervangen en daarbij ook de startmoter. Mijn dealer heeft toen 50 % van de rekening afgehaal. Ik vond het nog een heel bedrag ( ca € 650) maar goed je kunt een keer pech hebben met de auto.

Net voor de vakantie heb ik de auto een grote beurt laten geven en hij kwam terug met de mededeling dat er ïets"rammelde/tikte en om de oorzaak te achterhalen moet de versnellingsbak eruit. Ik heb toen besloten om dit in de eerste instantie niet te doen en af te wachten.

Sinds een week heb ik startproblemen en ben vanmorgen bij de dealer geweest. Volgens de monteurs daar is het niet de startmoter maar zit het weer bij het vliegwiel (wat dus 2 jaar geleden vervangen is!!!) Ik heb nu een afspraak staan voor volgende week dus het is even afwachten.

Ik merk al wel dat ik niet de enige ben met problemen bij het vliegwiel van de V50.

Wordt vervolgd.......