Pagina 1 van 1

Wiel moeren of bouten????

Geplaatst: 01.05.2009 - 23:23
door D5R-Design
Ontdekt van morgen met het wisselen van het onderstel dat mijn auto wiel moeren heeft en geen bouten.
Is dit bij elke V50?
Gelukkig passen de wielmoeren van de originele velgen ook op mijn nieuwe Dotz velgen.
Er waren namelijk wielbouten mee geleverd.

Geplaatst: 02.05.2009 - 08:16
door asta
Dit zit ook op mijn V50 (feb '06) en zat trouwens ook op mijn S40 (mrt '06).
Ik meen wel dat de uitsparing in de velg van belang is, dus ik hoop dat je die er ook in hebt zitten anders kan het zijn dat je andere moeren nodig hebt.

Geplaatst: 02.05.2009 - 09:09
door D5R-Design
Gelukkig zijn beide kegel moeren dit heb gisteravond even geprobeerd.
En de originele moeren zien er beter uit als de bouten die bijgeleverd waren.
:D

Geplaatst: 02.05.2009 - 14:42
door Fredhead
Ik heb ook gewoon moeren, keek de eerste keer ook even raar toen ik erachter kwam

Geplaatst: 04.05.2009 - 22:21
door DouweS40
Op mijn S40 2005 zitten ook moeren. Dat is denk ik gewoon bij Volvo want de S40 1.8 uit 1997 van mijn vader had het ook al.
Ik vind het wel handig bij het wisselen van de wielen, je hangt hem erop en kan zegmaar op je gemak de moeren eropdraaien.

Volvo heeft twee soorten
- Stalen velgen moeren, gewone simpele moer, je ziet door de moer het draadeind.
- Lichtmetalen velgen moeren, daar is er een ring in de vorm van de gewone moer met een mooie glimmende kop erop wat als moer dient. (waar je dus je dop/kruissleutel opzet) De ring staat dus stil op de velg bij aandraaien en de moer draaid in de rand van de voorste ring.
Zou je het met de gewone moer doen, dan draai je dus een spoor in je velg.

Wat in mijn instructieboekje stond,

Stalen velgen kan je met de lmv moeren ook vastzetten, lmv kan je alleen met de lmv moeren vastzetten.

Dat zal voor beschadigingen aan de velg te voorkomen zijn en het is uiteraard optisch mooier.

Geplaatst: 12.05.2009 - 13:45
door 360Degreez
Alleen jammer dat sommige verchroomde moeren net iets te groot zijn voor de juiste dop! Ze blijven na losdraaien/vastdraaien in de dop zitten en je krijgt ze er nauwelijks uit.

Ik heb ze met een centerpunt uit de dop moeten tikken in de garage, met een paar lelijke krassen op de wielmoeren als gevolg!! Drama!

Meerdere doppen geprobeerd, maar een te grote dop zal nog een veel grotere ravage aanrichten.

het vreemde was dat het slechts één moer per wiel was die moeilijk deed, de rest ging prima. Ik denk dat volvo ze iets te veel heeft laten verchromen waardoor ze iets dikker zijn dan een normale moer van deze maat.

Het is wel een mooi systeem verder met een dubbele ring!

Geplaatst: 13.05.2009 - 07:14
door lancer
Ik heb een speciale dop die de bouten niet beschadigd. Op elke hoek van de uitsparing is een gaatje geboord, zodat de dop alleen aangrijpt op de vlakken van de moer en niet op de hoekpunten. Ik heb er dan ook nooit last van dat de moer vast zit in de dop.

Bovendien; het aanhaalmoment voor een S40/V50 is maar 90Nm. Dan kan de moer nooit erg vast in de dop zitten volgens mij.

Geplaatst: 13.05.2009 - 11:01
door 360Degreez
Ik maak altijd gebruik van een pneumatische tol met torsiedoppen, ik denk niet dat de garagehouder blij gaat zijn als ik gaten in die doppen ga boren hahaha.

Ik zal eens door de garagekisten snuffelen voor zo'n dop met gaten, dan gaan we wel ouderwets met een momentsleutel aan de gang. *klik* *klak* :-)

Geplaatst: 13.05.2009 - 11:17
door asta
Mij is een aanhaalmoment van 140Nm verteld, nu moeten ze er Zaterdag toch even af dus als dit niet juist is dan hoor ik dit graag even.

Geplaatst: 13.05.2009 - 12:07
door 360Degreez
Afbeelding

85Nm!

Geplaatst: 13.05.2009 - 12:52
door asta
Kijk daar hebben we wat aan.
Thanx!

Geplaatst: 13.05.2009 - 13:16
door 360Degreez
No problem, 85Nm is niet veel, mijn kat heeft meer aanhaalmomenten per dag.....

Geplaatst: 13.05.2009 - 14:04
door asta
:D

Geplaatst: 20.03.2010 - 18:47
door pvannuys
Mijn boekje voor V50 model 2005 geeft inderdaad ook 85 Nm aan.

Maar klopt het dat de nieuwere modellen V50 va 2008 met 130 Nm aangetrokken moeten worden en vanwaar dan dit grote verschil?

Geplaatst: 20.03.2010 - 18:57
door Fredhead
Ik zet mijn bouten altijd vast op 110 NM, geeft nooit problemen en mij is 110 NM ook altijd aangeleerd voor bij lichtmetalen velgen

Geplaatst: 20.03.2010 - 19:37
door pvannuys
Een mooi gemiddelde,
maar waarom deze verschillen in de onderhoudboekjes?