sidebars monteren op de XC90
Geplaatst: 02.05.2009 - 20:25
Beste Forummers, vandaag de sidebars gemonteerd op mijn XC90. Niet zo moeilijk, als je het even goed plant.
Ik heb het voordeel dat ik aan een dijkje woon, en dus aan de rand kan parkeren, zodat ik makkelijk 'onder' de auto kan. Zie de foto's hieronder ....
Eerst de sidebars (tweedehands gekocht) goed schoonmaken, nu kan je er nog makkelijk bij!
Stap 2: originele bouten uit de Volvo draaien, zie foto's voor en achter. Ze zijn heel simpel te herkennen, aan de sidebars kan je zien welke het moeten zijn. De bouten die eruit komen zijn kort, de bouten die je moet hebben zijn heel lang.
Stap 3: alle spulletjes klaar leggen. Het blijkt dat de bouten aan de achterkant dikker zijn dan aan de voorkant, en ook langer. Dus je hebt: vier lange dikke bouten en vier kleinere, en 16 'karrosserieringen' zoals ze heten, 8 in maat 10 en 8 in maat 12 (voor en achter). Ik bleek er een paar te missen, dus ... even naar de bouwmarkt (stap 4).
Vreemd trouwens dat de bouten verschillende maten hebben, dus ook de ringen en de moeren. Je hebt dus wat verschillende (dop)sleutels nodig, in elk geval 14 en 17 (hoewel misschien 16 daar beter was geweest)
Stap 5: hier heb je twee personen voor nodig, om de sidebar over de hele lengte recht onder de auto te houden. Bouten indraaien en goed vast zetten
Stap 6: de andere kant
Stap 7: doe een paar stappen terug en geniet van het resultaat !
Al met al een uur werk ongeveer!
(en stap 8, op naar het volgende deelproject)
groet,
Paul
Ik heb het voordeel dat ik aan een dijkje woon, en dus aan de rand kan parkeren, zodat ik makkelijk 'onder' de auto kan. Zie de foto's hieronder ....
Eerst de sidebars (tweedehands gekocht) goed schoonmaken, nu kan je er nog makkelijk bij!
Stap 2: originele bouten uit de Volvo draaien, zie foto's voor en achter. Ze zijn heel simpel te herkennen, aan de sidebars kan je zien welke het moeten zijn. De bouten die eruit komen zijn kort, de bouten die je moet hebben zijn heel lang.
Stap 3: alle spulletjes klaar leggen. Het blijkt dat de bouten aan de achterkant dikker zijn dan aan de voorkant, en ook langer. Dus je hebt: vier lange dikke bouten en vier kleinere, en 16 'karrosserieringen' zoals ze heten, 8 in maat 10 en 8 in maat 12 (voor en achter). Ik bleek er een paar te missen, dus ... even naar de bouwmarkt (stap 4).
Vreemd trouwens dat de bouten verschillende maten hebben, dus ook de ringen en de moeren. Je hebt dus wat verschillende (dop)sleutels nodig, in elk geval 14 en 17 (hoewel misschien 16 daar beter was geweest)
Stap 5: hier heb je twee personen voor nodig, om de sidebar over de hele lengte recht onder de auto te houden. Bouten indraaien en goed vast zetten
Stap 6: de andere kant
Stap 7: doe een paar stappen terug en geniet van het resultaat !
Al met al een uur werk ongeveer!
(en stap 8, op naar het volgende deelproject)
groet,
Paul