Pagina 1 van 1
te hard geveerde 460
Geplaatst: 02.05.2009 - 21:28
door Caspervolvo460
Ik heb mijn inmiddels geliefde 460 nu bijna een jaar en vind het nu tijd om een paar irratiepuntjes aan te pakken.
Zo vind ik dat de 460 erg hard geveerd is. Ik voel wanneer ik over de middenbelijning rijdt als ik van baan wissel. Ik ben van mening dat dat meestal niet voelbaar is (en dus niet normaal is), gezien het comfortniveau waar ik velen over hoor. Of is het bij meerdere bezitters dat de 460 hard geveerd is?
Wanneer er oneffenheden in de weg zitten voel ik deze ook en hobbels nemen moet ik heel voorzichtig nemen, wil ik geen hernia krijgen van de klap.
Tijdens het rijden zijn er geen kraken of kreunen merkbaar, het is dus alleen voelbaar.
Heeft er iemand ideen hoe ik het comfort kan verhogen??
Het betreft een standaard 460 uit '96 1.8i met fabrieks af velgen.
Groeten,
Geplaatst: 02.05.2009 - 21:43
door Wiebe
Heel apart als je een standaard 460 hebt... Hoeveel bar doe je meestal in de banden?
Geplaatst: 02.05.2009 - 23:33
door Caspervolvo460
Beste wiebe,
Doordat de auto zo schokt etc. Pomp ik hem maximaal op tot 2,3 voor en 2,1 achter dat eigenlijk bedoeld is voor maximale belading... Zo wordt het rijden iets comfortabeler. Heb je verser nog tips?
Geplaatst: 03.05.2009 - 00:05
door ALF
ik pomp mijn banden altijd rond de 2,5 bar op. en rijd super heerlijk, dus ik denk dat je niet de orginele veren er onder heb zitten oid.
Geplaatst: 03.05.2009 - 00:39
door arjen-440
maak eens een foto van je wagen?
mbt de hoogte?
Geplaatst: 03.05.2009 - 10:37
door haasje
Heb je er een trekhaak onder ziten. Ik weet dat er in sommige gevallen hulpveren worden geplaatst om het gewicht van de aanhanger/caravan te compenseren
Geplaatst: 03.05.2009 - 10:57
door dash
Kunnen ook andere dempers zijn.
Geplaatst: 05.05.2009 - 16:01
door elco440
of je dempers of veren zijn inmiddels op
Geplaatst: 05.05.2009 - 16:36
door Sjeng
Caspervolvo,
Heeft jouw bolide dit "irritatiepunt" al vanaf het begin dat je hem hebt gekocht, of sinds kort?
Want ff over de hulpveren die haasje aanhaalde, sinds ik mijn 440 kocht vond ik het raar dat de achterkant hoger stond dan de voorkant, (gelijkvloers wel te verstaan, voor de grapjassen onder ons) bij de koop heb ik hier niet op gelet, ondanks mijn "inkoopervaring" op autogebied, want ik was gelijk weg van het karretje. En afgelopen zaterdag was ik wel benieuwd waar het hoogteverschil aan te danken was........Suprice........Harstikke mooie, nog bijna niewe, hulpveren. Ik heb ze inmiddels wel gedemonteerd om te ondervinden of er verschil was vóór en na. En jawel, zowel rijcomfort is gunstig, maar ook rijgedrag is iets negatiever, veranderd.
Dus het zou zo maar kunnen dat die bij jouw ook er onder(tussen) zitten. Check it out!!!! Demontage ca. 20 min. MAAR LET OP DE VEILIGHEID, WERK MET EEN GOEDE GARAGEKRIK ALS JE IDD DE VEREN ERTUSSEN HEBT ZITTEN.
O ja, Wat vinden jullie van het verbruik van jullie auto's. Dat is wat mij wel een beetje tegenvalt. 1: 10 in mijn geval, zonder gek te doen, maar met weinig autowegkilometers. Maar voor de rest... afkloppen, maar een heerlijke wagen.
groet,
Jon
Geplaatst: 05.05.2009 - 16:46
door ALF
Sjeng schreef:O ja, Wat vinden jullie van het verbruik van jullie auto's. Dat is wat mij wel een beetje tegenvalt. 1: 10 in mijn geval, zonder gek te doen, maar met weinig autowegkilometers. Maar voor de rest... afkloppen, maar een heerlijke wagen.
groet,
Jon
Heb je een CVT? deze zijn namelijk niet bepaad zuinig, ik rijd ook gemiddeld 1 op 9,5 of 1 op 10, als ik lange afstanden ga rijden is het wel wat zuiniger en heb ik 1 op 11 a 1 op 12 gehaald met de CVT...
Geplaatst: 05.05.2009 - 18:06
door jerryx
tja.. ik herken je irritatie punt. Heb ondertussen alle rubbers vervangen, stabilisator stangetjes en schokdempers achter maar echt lekker veert een 460 gewoon niet.
Fijne auto verder hoor! op de rechte stukken heel comfortabel, genoeg pit en redelijk zuinig, maar klinkerweggetje vind mijn 460 nog altijd 10 keer ruk! hij stuitert over kuilen (en het dashboard kraakt alsof het een lieve lust is).
Dan heb je ook nog die starre achteras die ongelijke hobbels de auto een onzeker karakter geeft.. maar goed.. ben wel blij met mijn bakkie. moest alleen heel erg wennen toen ik vanuit mijn Xantia in deze 460 kwam.
(al zit de 460 een stuk degelijker in elkaar dan de Xant.)
Geplaatst: 05.05.2009 - 18:34
door Wiebe
Vering van een Citroen is zeker een heel verschil. Citroen staat ook bekend om goed verende auto's
Geplaatst: 05.05.2009 - 19:55
door Sjeng
Hey Palf,
Voor we direct weggejaagd worden met een onderwerp op de verkeerde plek.
Nee, ik heb een gewone 5 bak en we doen ook niet aan het echte scheurwerk, maar als ik elders hier op dit forum lees dat er 1: 14 - 1:18 uitgehaald kan worden , dan vraag ik me toch iets af. What do we wrong? Vandaar dat ik ook de wagen weer orgineel verlaagd heb, om te testen of dit enig verschil uit zal maken. Net formule 1 hahaha.
groet
jon
verbruik
Geplaatst: 06.05.2009 - 11:39
door volvo440richard
ik vindt mijne wel mee vallen ,hij gebruikt 1:15 ,en op lange afstenden zelfs 1:17
Geplaatst: 06.05.2009 - 13:17
door jerryx
ff terug over die vering:
hoe kan je zien of er hulpveren onder zitten, maw. hoe zien die dingen er uit?
Geplaatst: 06.05.2009 - 13:46
door Volvo_480_turbootje
Jow
Mijn 440 turbo van '94 heeft ook hardere veren/schokdempers dit in vergelijking met mijn 480 turbo van '93 die nu perto is.
Enne, op de keuring bleken mijn schokdempers prima

Naar het schijnt, volgens mensen op het forum zou ik een sportuitvoering hebben en mijn volvotechnieker heeft nog nooit dat type schokdempers op een 440 gezien als bij de mijne. Hij beweerde dat dit versterkte zijn... Het zijn blauwe schokdempers dat ik heb.
Misschien waren bij jou de gewone schokdempers in de fabriek op en hebben ze er maar sportschokdempers op gezet? Het zou me niet verbazen...
Zo ken ik zelfs iemand met een citroën xantia turbodiesel 90pk die 110pk heeft... ofwel het verkeerde blok, motorsturing of dergelijke...
Btw, een hernia heb ik, maar dat krijg je niet in een auto, lol! :p
Geplaatst: 06.05.2009 - 21:10
door Caspervolvo460
Beste allemaal,
Heb inmiddels goed gekeken naar de verhouding voor/ achter. Hij hangt niet voor of achterover.. Hoe kan ik zien of er hulpveren op zitten? Jerry zijn die stabilisatorstangetjes makkelijk te vervangen en heb je verder tips hoe ik dat aan zou moeten pakken? Ik dacht altijd dat hulpveren juist een zachtere demping veroorzaakte?! Mijn 460 1.8 uit 96 haalt 18 kilometer op een liter sap als ik constant honderd rijd.. Maar dat heeft niks verder met veren natuurlijk...
hulpveren
Geplaatst: 07.05.2009 - 16:35
door Sjeng
Beste Caspervolvo,
Dit kun je zien wanneer je achter onder de auto naar de spiraalveren kijk,
Is aan beide zijde op de as bij de wielen maar één grote spiraal zichtbaar, dan heb je geen hulpveren, deze zijn n.l. in de de grote spiraal gemonteerd. Dit lijkt een technisch verhaal, maar is het niet. Bij hulpveermontage haalt men de grote spiraal ff weg, duwt de (dunnere) hulpveer in de hoofdspiraal en plaatst beide weer terug op de plaats waar deze gezeten hebben, de hulpveren worden door aparte schoteljes op zijn plek gehouden binnen de hoofdveer. Maar deze hoofdveren moeten wel zorgvuldig weer terug geplaatst worden in bestemde uitsparing van de as.
groetjes
Jon
[img]
Geplaatst: 07.05.2009 - 20:16
door regin1971
Hallo,
Mijn 440 is ook redelijk hard geveerd, maar ook weer niet overdreven.. het is een combinatie van veren, banden etc.. ik heb redelijk "platte" banden wat op zich iets minder comfort betekend..
wat betreft verbruik, ik heb een 1.9 tdi en rij ongeveer 1:19 - 1:20 .. 1:18 met een benzine volvo 460 lijkt me erg zuinig... ik heb een 460 automaat gehad die reed op benzine ongeveer 1:15 (automaat) en op lpg 1:11..
Geplaatst: 08.05.2009 - 00:03
door Caspervolvo460
Beste Sjeng,
Die foto maakt een hoop duidelijk.. heb geen hulpveren achter.. en hij staat goed horizontaal..Zouden nieuwe schokbrekers (of 2e hands van sloop) een verschil maken.. hoe kun je zien of die op zijn. Auto indrukken, veert omlaag, veert omhoog en is gelijk stil... geen symptonen van een kapotte schokbreker toch??
Ik maak morgen even een foto.. ben zelf niet zo technisch qua posten enzo.. kan iemand vertellen hoe ik een foto in een reactie upload?
Greetz