Pagina 1 van 1

Kredietcrisis geen gevolgen voor prijzen occasions?

Geplaatst: 03.05.2009 - 09:06
door Bouwe
Regelmatig komt in het journaal terug dat de occasionmarkt is ingezakt en dat de prijzen ook aan het dalen zijn. Toch, als ik hier in de buurt kijk bij een Opel-dealer en VW-dealer zie ik weinig prijsdalingen. Bij de Volvo-dealer zie ik zelfs auto's staan waarvan ik weet dat die er al bijna een jaar staan, maar nog steeds dezelfde prijs hebben. Vanwaar dan de bewering van het journaal dat het nu een goed moment is om een 2e hands auto te kopen, zolang je maar geen inruil hebt?

Geplaatst: 03.05.2009 - 09:28
door diMarco
Er is zonder meer nu meer ruimte om te onderhandelen, dus laat je niet afschrikken door de vraagprijs. Dat zal ook de strategie van de dealer zijn; prijs kunstmatig hoog houden om zodoende meer korting te kunnen geven ...

Geplaatst: 03.05.2009 - 10:20
door Richard
Maar als je in wilt ruilen zal het wel moeilijker worden denk ik zo.

Geplaatst: 03.05.2009 - 10:32
door Thamar
Volgens de geruchten hier is de tweedehandsmarkt helemaal niet ingestort, die blijft mooi stabiel. Het hele dure segments, dat is weer iets anders natuurlijk en sommigen kunnen moeilijk zakken in prijs als ze een mooie overname gegeven hebben.

Geplaatst: 03.05.2009 - 11:07
door diMarco
Dealers willen maar al te graag van hun voorraad af, zowel nieuw als gebruikt. Prioriteit momenteel is om de geldstroom in leven te houden, vaste lasten (huur, salarissen, etc) gaan gewoon door. Liever een auto met géén marge verkopen, maar wel weer cash geld in de kassa, dan géén auto verkopen ...

Dus -inderdaad- als je geen inruil hebt, dan gaat de rode loper uit. Met inruil ben je wat minder interessant. Of moet zijn dat je iets ouds hebt, dan kun je € 1.000,- slooppremie bij JP ophalen. Die regeling is ook juist bedoeld om de handel in occasions weer aan de gang te helpen.

Geplaatst: 03.05.2009 - 12:45
door Rob Bakker
Ik heb ook meerdere verkopers gesproken, van verschillende merken, en die zeggen eigenlijk allemaal dat tweedehands verkopen gestaagd doorgaan, alleen de nieuwe auto's hebben de grote terugval.

Dus wat dat betreft snap ik ook wel dat de prijzen niet heel erg zakken.

Geplaatst: 03.05.2009 - 15:00
door eddy3
Mijn dealer beweerde onlangs,dat de tweedehandsmarkt hier volledig plat ligt!
Bewijs daarvan,prijsopgave voor een nieuwe Volvo:Overname huidige wagen van 14 maand oud:helft van de prijs,en slechts 6procent korting op nieuwe.
Dacht van de economie wat aan te zwengelen,maar moest toch even slikken!
Grtn Eddy

Geplaatst: 03.05.2009 - 16:26
door Thuurc
eddy3 schreef: Bewijs daarvan,prijsopgave voor een nieuwe Volvo:Overname huidige wagen van 14 maand oud:helft van de prijs,en slechts 6procent korting op nieuwe.
Dat is in Nederland al uniek, korting en inruil... ;)

Geplaatst: 03.05.2009 - 17:08
door anwo
Ach, het is maar net hoe je het verhaal vertelt.

Geplaatst: 05.05.2009 - 20:54
door V70 T5 assen
Dan lees je ook nog eens dat er een ware run op kleine tweede hands auto,s (zuinige)is terwijl de benzine nu weer redelijk goedkoop is .
Dan rijd ik toch liever in mijn volvo, en ik doe lekker niet mee aan deze massa hysterie.
Al is het wel erg voor al die mensen die in die fabrieken werken .

Geplaatst: 06.05.2009 - 08:37
door Walter
Als het allemaal zo super loopt, waarom gaan er dan zo veel autobedrijven failliet?

Vorig jaar zijn de prijzen weldegelijk gezakt. wij zelf hebben ook behoorlijk moeten afschrijven op de gebruikte voorraad. En áls je m al verkoopt, dan is het zo'n scherpe zaak dat er weinig marge overblijft. Dat komt ook doordat de handel verzadigd is. Als we een handelaar bellen voor een auto, dan bieden die heel voorzichtig, als ze al bieden. Zeker de grotere auto's wil men niet hebben. Dus dan moet je een lagere inruil bieden en om dan toch de nieuwere maar te kunnen verkopen, speel je marge weg. Vergeet ook niet dat een Daihautsudealer die bv een gebruikte voorraad van 100 auto's heeft, die auto's met een gemiddelde prijs van misschien 10000 eu heeft staan. Bij Volvodealers staan er bv 100 auto's met een gemiddelde van 30-35000 eu. En dat komt allemaal van de eigen rekening courant, dus reken maar uit wat de rentelast doet.

Je hoort veel bedrijven roepen dat ze prima verkopen. Maar als je dan vraagt of ze ook iets verdienen, dan wordt het agstvallig stil... Maar wij mogen niet klagen! Volvo heeft nu goede modellen en onze gebruikte voorraad is gezond. En het lijkt weer aan te trekken, krijg het idee dat men de zon weer in de bol krijgt en dat is net wat we (heel Nederland!) nodig hebben

Geplaatst: 10.05.2009 - 12:16
door Bouwe
diMarco schreef:Er is zonder meer nu meer ruimte om te onderhandelen, dus laat je niet afschrikken door de vraagprijs. Dat zal ook de strategie van de dealer zijn; prijs kunstmatig hoog houden om zodoende meer korting te kunnen geven ...
Kwam eind vorig jaar bij de Volvo-dealer langs voor een S40 van een dikke €9000. Had geen inruil en tijdens het gesprek tussen neus en lippen door de vraag opgeworpen wat er nog vanaf kan. "Nou meneer, van deze prijs doen wij niets meer af. Wij geven de auto een goede beurt voor dit bedrag en zorgen ervoor dat u het eerste jaar geen onkosten heeft." Toedeloe!

Geplaatst: 10.05.2009 - 12:41
door Jan W
Is natuurlijk wèl een eerlijke benadering van een klant -toch??

Overigens: hoe verhield de (vraag-)prijs van de S40 zich ten opzichte van andere s40'ers? Hoog, laag of mediaan? Maakt nogal een verschil, zou ik zeggen.
En betrof de "goede beurt" een "echte" grote beurt? Ook een grote beurt kost toch wel een aantal duiten.
Feit blijft dat je natuurlijk wel één volledig jaar garantie aangeboden hebt gekregen. Of je het daadwerkelijk nodig hebt, is als vanzelfsprekend koffiedik-kijkerij, maar als -pak beet- de airco de geest geeft, ben je wel spekkoper.

Kortom: als je alles in de door jou genoemde dikke € 9.000 verdisconteerd, valt volgens mij best wel mee.
En je moet natuurlijk altijd wel een serieuze poging wagen om de "dikke € 9.000" een beetje richting "dunne € 9.000" uit te onderhandelen....

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 10.05.2009 - 13:14
door Bouwe
De wagen had juridisch gezien 6 maanden garantie, maar hij 'beloofde' dat er het eerste jaar niets mis mee zou gaan. Daar heb ik niet zoveel mee. Wat als na zeven maanden de motor in de soep loopt? Heb ik geen poot om op te staan met de beloftes van de dealer. De prijs was iets onder het gemiddelde, maar dit was voor mij de eerste keer dat een dealer de deur vroegtijdig dicht smeet. Was achteraf wel benieuwd wat hij met een inruil had gedaan trouwens.

Geplaatst: 10.05.2009 - 13:35
door Jan W
Je hebt een punt.
"Garantie" is, hoewel taalkundig 100% duidelijk, vaak een bron van verwarring.....

"Beloven" is boterzacht: altijd alle afspraken op schrift stellen en door beide partijen laten ondertekenen. Je staat dan achteraf (zeer) sterk, er vanuit gaande dat de crisissfeer de dealer niet de das om zal doen.... Wat dat betreft zou een reparatieverzekering met uitgebreide dekking, hoewel voor de verkopende partij zeker duurder, voor joù als kopende consument meer zekerheid moeten bieden.

Greetz,
Jan W