Temperatuurregeling inlaat luchtfilterhuis
Geplaatst: 05.05.2009 - 19:47
Hallo allemaal,
links onder het luchtfilterhuis zit een klep die "regelt" of de inlaatlucht vanaf de voorzijde (=koud) of vanaf de uitlaatzijde (=warm) komt.
Het viel me laatst op dat bij warme motor en ca. 20 graden buitentemp. deze klep bij stationair draaien alle lucht vanaf de uitlaatzijde laat stromen. Zelfs na een flink stuk snelwegrijden. Dat verbaast me enigszins, ik had verwacht dat er altijd zo koud mogelijk aangezogen zou worden en alleen tijdens de opwarmfase of zeer koude buitentemperaturen
Als ik het vacuumslangetje onderaan de klep lostrek gaat de klep door een veer in de stand "voorzijde" staan, zodra ik het slangetje weer aansluit schakelt de klep weer om, ik heb dus wel vacuum.
Achterop het luchtfilterhuis zitten 2 vacuumslangetjes, ik vraag me af of die misschien verwisseld zijn. Het slangetje aan de bijrijderskant gaat bij mij naar het inlaatspruitstuk, het andere slangetje naar de bewuste klep. Bij stationair draaien hoor ik een soort piepend geluid bij die 2 slangetjes, aan de binnenkant van het luchtfilterhuis zit alleen maar een soort ventieltje en verder niets.
Oh ja, het betreft een S60 met 2.4 liter 170pk motor.
Mijn vragen:
1)is het normaal dat de klep bij warme motor en warm weer toch lucht vanaf de uitlaatzijde aanzuigt?
2) Zo nee, zitten de vacuumslangetjes bij mij wel goed?
3) Waar zit de "thermostaat" die e.e.a. regelt?
Groet,
Jan
links onder het luchtfilterhuis zit een klep die "regelt" of de inlaatlucht vanaf de voorzijde (=koud) of vanaf de uitlaatzijde (=warm) komt.
Het viel me laatst op dat bij warme motor en ca. 20 graden buitentemp. deze klep bij stationair draaien alle lucht vanaf de uitlaatzijde laat stromen. Zelfs na een flink stuk snelwegrijden. Dat verbaast me enigszins, ik had verwacht dat er altijd zo koud mogelijk aangezogen zou worden en alleen tijdens de opwarmfase of zeer koude buitentemperaturen
Als ik het vacuumslangetje onderaan de klep lostrek gaat de klep door een veer in de stand "voorzijde" staan, zodra ik het slangetje weer aansluit schakelt de klep weer om, ik heb dus wel vacuum.
Achterop het luchtfilterhuis zitten 2 vacuumslangetjes, ik vraag me af of die misschien verwisseld zijn. Het slangetje aan de bijrijderskant gaat bij mij naar het inlaatspruitstuk, het andere slangetje naar de bewuste klep. Bij stationair draaien hoor ik een soort piepend geluid bij die 2 slangetjes, aan de binnenkant van het luchtfilterhuis zit alleen maar een soort ventieltje en verder niets.
Oh ja, het betreft een S60 met 2.4 liter 170pk motor.
Mijn vragen:
1)is het normaal dat de klep bij warme motor en warm weer toch lucht vanaf de uitlaatzijde aanzuigt?
2) Zo nee, zitten de vacuumslangetjes bij mij wel goed?
3) Waar zit de "thermostaat" die e.e.a. regelt?
Groet,
Jan