Pagina 1 van 2

V70 D5 Automaat MY2004

Geplaatst: 05.05.2009 - 22:36
door Wolfs XC
Beste Volvo-ers,

Met mijn XC70 2.5T rijdt ik ongeveer 22.000km per jaar. Vanaf juni ga ik echter meer rijden, zo'n 30.000km per jaar. Om die reden en omdat we een dochter van 8 maanden hebben, hebben we besloten om de auto van mijn vrouw, een Saab 9-3 cabriolet te verkopen.
Mijn vrouw gaat met de XC70 rijden en ik met een V70 D5.

Via via kwam ik in contact met een familie die een prachtige zilver metallic V70-D5 (05-2003) hebben en die op zoek zijn naar een Saab 9-3 cabriolet.

Haar man heeft de auto in de eerste drie jaar als lease-auto gereden en daarna uit de lease overgenomen. Zijn vrouw rijdt er sindsdien mee.

De auto heeft 220.000km gelopen en is altijd bij dezelfde Volvo dealer onderhouden. De beurten zijn altijd op tijd uitgevoerd zonder noemenswaardige zaken op een stuurhuis na (nagevraagd bij de desbetreffende dealer).

Tevens is de auto rijkelijk uitgerust met o.a. de volgende extra's:
*Automaat (geen Geartronic)
*Mobility line
*Zwart leder

Drie weken geleden is de 220.000km uitgevoerd. De banden zijn goed/zeer goed.

Ik heb de volgende vragen:
*Als ik de dealer bel en ze naar de technische staat van de auto vraag kan ik dan een eerlijk antwoordt verwachten? Ik wil graag weten wat ik qua onderhoud kan verwachten bij die km-stand.
*Las op het forum dat de injectoren het grootste heikel punt zijn bij de D5. Deze worden hopelijk donderdag m.b.v. de computer nagekeken op de juiste werking.
*Heeft een automaat een tweemassavliegwiel?
*Heeft een D5 een ETM?
*Bestaat er een sportonderstel voor de V70? Het lijkt net of de voorkant lager hangt....staat fraai!


Het is een prachtige auto die goed rijdt, goed spoort, weinig tot niet rookt en de automaat schakelt ook goed.

De deal is voor ons financieel aantrekkelijk vanwege de ruil-deal alleen heb ik nog nooit een auto zonder garantie gekocht.

Mocht de deal doorgaan dan zal ik asap foto's plaatsen van de bolide.

Geplaatst: 05.05.2009 - 23:03
door Thijs
V70-D5 tijdens de zoektocht werd een XC70 2.5T.....Kan 't iedereen aanraden!

XC70 2.5T MY2003 Mobility Line & Premium Line
Toch die D5 nog!

Geplaatst: 05.05.2009 - 23:04
door Thijs
Oja, volgens mij hebben diesels geen ETM, maar weet het niet zeker. Zal vast nog iemand reageren die het wel weet!

Geplaatst: 05.05.2009 - 23:22
door Wolfs XC
Tarman T schreef:
V70-D5 tijdens de zoektocht werd een XC70 2.5T.....Kan 't iedereen aanraden!

XC70 2.5T MY2003 Mobility Line & Premium Line
Toch die D5 nog!
Ja, grappig :)

Geplaatst: 06.05.2009 - 09:47
door JSS
Klopt, de D5 heeft niet de bekende ETM-problemen van de benzineversies. Dat is dus alvast een zorg minder. Injectoren zijn inderdaad wel een bekend punt, maar inmiddels zijn ze ook niet meer zo duur, heb ik gelezen.

Voor wat betreft de technische staat: als ik jou was zou ik hem bij een andere Volvo-dealer in de regio langsbrengen voor een aankoopkeuring. Dan wordt-ie helemaal doorgelicht, inclusief onderhoudshistorie etc. Na de keuring loopt de chef werkplaats de uitkomst met je door en met hem kun je dan een inschatting maken van welke dingen er nog aan zitten te komen. Keuring kost € 95. Nooit bij de dealer laten keuren die hem ook in onderhoud heeft!

Geplaatst: 06.05.2009 - 20:47
door Peterd54
Als de voorkant lager hangt dan kan dat ook komen omdat je achter 'nivomats' hebt. Daardoor staat de auto onbelast/ zonder aanhanger vaak achter iets hoger dan de voorkant.

Een diesel met 220.000 km op de teller lijkt me geen probleem. De duurste onderhoudsbeurt is die van 160.000 (en 320.000 km) omdat dan de distributieriem en dergelijke vervangen moet worden.

Geplaatst: 08.05.2009 - 15:59
door Wolfs XC
Gisteren zijn de auto's geruild :bday:

Wat een fantastiche motor is die D5 icm de automaat.

De Thor velgen hebben behoorlijk wat stoeprand schade. Tzt maar eens op zoek naar black chrome Thor velgen.

Op korte termijn wil ik de olie vd automaat laten vervangen (spoelen). Bij de dealer kost dat 300Euro.
Er is al veel over geschreven in het verleden. Heeft iemand sindsdien een goed(koop) adres in het midden van het land? Duitsland vind ik even iets te ver.

Zal een dezer dagen een paar foto's plaatsen.

Geplaatst: 08.05.2009 - 16:10
door Wolfs XC
Peterd54 schreef:Als de voorkant lager hangt dan kan dat ook komen omdat je achter 'nivomats' hebt. Daardoor staat de auto onbelast/ zonder aanhanger vaak achter iets hoger dan de voorkant.

Een diesel met 220.000 km op de teller lijkt me geen probleem. De duurste onderhoudsbeurt is die van 160.000 (en 320.000 km) omdat dan de distributieriem en dergelijke vervangen moet worden.
Het is een Dynamic Line met verlaagd chassis. Helemaal duidelijk.

Distributie is netjes vervangen bij 158.000. Heb dus nog even te gaan met 220.000 op de klok.

Geplaatst: 08.05.2009 - 16:15
door Peterd54
Spoelen is wel de mooiste manier, maar gewoon 2 maal de olie achter elkaar eruit laten lopen en weer vullen levert bijna hetzelfde effect op en kost minder dan de helft.
Bij mijn vorige 850 heb ik dit ook vanaf 200.000 km om de ca. 80.000 á 100.000 km gedaan. Nadat ik deze bij ruim 400.000 km weer heb verkocht schakelde de automaat nog steeds als nieuw.

Inmiddels heb ik dit bij mijn XC D5 zojuist weer een keer bij de volvospecialist in Westerbroek (Groningen) de olie van de geartronic laten verversen bij 230.000 km. Zij kantelen gewoon de automaatbak met een extra krik zodat alle olie er bijna in één keer uitloopt. Dit kostte dacht ik ca. 100 euro. Maar ik kan me voorstellen dat als de bak al minder fraai zou schakelen of als je het echt perfect wilt doen, spoelen beter is.

Geplaatst: 08.05.2009 - 16:37
door Wolfs XC
Peterd54 schreef:Spoelen is wel de mooiste manier, maar gewoon 2 maal de olie achter elkaar eruit laten lopen en weer vullen levert bijna hetzelfde effect op en kost minder dan de helft.
Bij mijn vorige 850 heb ik dit ook vanaf 200.000 km om de ca. 80.000 á 100.000 km gedaan. Nadat ik deze bij ruim 400.000 km weer heb verkocht schakelde de automaat nog steeds als nieuw.

Inmiddels heb ik dit bij mijn XC D5 zojuist weer een keer bij de volvospecialist in Westerbroek (Groningen) de olie van de geartronic laten verversen bij 230.000 km. Zij kantelen gewoon de automaatbak met een extra krik zodat alle olie er bijna in één keer uitloopt. Dit kostte dacht ik ca. 100 euro. Maar ik kan me voorstellen dat als de bak al minder fraai zou schakelen of als je het echt perfect wilt doen, spoelen beter is.
Klinkt goed en dat voor een derde van de prijs tov de dealer!!!

Heb combigarage meteen gebeld en een afspraak gemaakt voor de 18de.

2 x spoelen en tussendoor een half uur rijden. Nieuwe olie erin met een toevoeging van Forthe. En dat voor 125Euro. Super!!!.

Bedankt Peterd54!

Geplaatst: 08.05.2009 - 17:57
door Peterd54
graag gedaan! dat is het mooie van dit forum

Geplaatst: 08.05.2009 - 19:40
door Wolfs XC
Zag net dat de handgreep (schelp) van het rechterportier aan de buitenkant los zit. Hoe zet ik deze weer vast?

Geplaatst: 08.05.2009 - 20:57
door Thijs
"De Thor velgen hebben behoorlijk wat stoeprand schade. Tzt maar eens op zoek naar black chrome Thor velgen."

Ik kan ze van harte aanbevelen, ze staan erg mooi! Succes met zoeken!

Geplaatst: 10.05.2009 - 15:09
door Wolfs XC
Tarman T schreef:"De Thor velgen hebben behoorlijk wat stoeprand schade. Tzt maar eens op zoek naar black chrome Thor velgen."

Ik kan ze van harte aanbevelen, ze staan erg mooi! Succes met zoeken!
Foto zag er goed uit. De donkere Thor's vind ik persoonlijk de mooiste velgen van allemaal.

M'n ECC werkt niet helemaal goed. De blower blaast maar nergens komt lucht uit. Na op meerdere knoppen gedrukt te hebben komt er uiteindelijk wel lucht uit.
Na verloop van tijd echter is er nergens meer een luchtstroom te bekennen. Zelfs niet na het instellen van een andere temperatuur. Waarschijnlijk moet de ECC gereset worden.
Volgende week ga ik naar de combigarage. Kan iemand me vertellen of zij hiervoor de apparatuur hebben?

Geplaatst: 10.05.2009 - 15:46
door JSS
Wolfs XC schreef:Zag net dat de handgreep (schelp) van het rechterportier aan de buitenkant los zit. Hoe zet ik deze weer vast?
Volgens VADIS zitten er aan de binnenkant twee M6 moeren die de handgreep op z'n plek houden. Ik denk dat je door die aan te draaien al een heel eind komt. Om daar bij te komen moet wel het deurpaneel aan de binnenzijde eraf.

Laat maar even weten als het zo niet lukt, dan post ik wat plaatjes uit VADIS.

Geplaatst: 10.05.2009 - 16:11
door Wolfs XC
JSS schreef:
Wolfs XC schreef:Zag net dat de handgreep (schelp) van het rechterportier aan de buitenkant los zit. Hoe zet ik deze weer vast?
Volgens VADIS zitten er aan de binnenkant twee M6 moeren die de handgreep op z'n plek houden. Ik denk dat je door die aan te draaien al een heel eind komt. Om daar bij te komen moet wel het deurpaneel aan de binnenzijde eraf.

Laat maar even weten als het zo niet lukt, dan post ik wat plaatjes uit VADIS.
Bedankt. Heb zojuist de moeren aangedraaid.

Geplaatst: 10.05.2009 - 21:45
door Peterd54
Ja de combigarage heeft volgens mij ook alle apparatuur voor de ECC en daarnaast ook alle andere officiële volvosoftware. Ze kunnen ook aan de 'volvocomputer' alle diagnoses uitvoeren, wellicht ook aan de ECC

Geplaatst: 11.05.2009 - 11:37
door Wolfs XC
Peterd54 schreef:Ja de combigarage heeft volgens mij ook alle apparatuur voor de ECC en daarnaast ook alle andere officiële volvosoftware. Ze kunnen ook aan de 'volvocomputer' alle diagnoses uitvoeren, wellicht ook aan de ECC
Mooi. Dan laat ik hun er even naar kijken a.s. maandag.

Geplaatst: 16.05.2009 - 16:56
door Wolfs XC
Even met m'n telefoon een paar foto's gemaakt:

Geplaatst: 16.05.2009 - 17:16
door Paul
Mooi ding!