Pagina 1 van 2
Vraag Dieselrijders
Geplaatst: 07.05.2009 - 07:28
door Bart Giesen
Ik vind die zoekfunctie hier zo allemachtig vervelend, als je een pagina teruggaat is die alle resultaten kwijt, dus maar (nog) een topic;
-Welke diesel rijd je (90pk, 115pk etc.)
-Wat rijd je (Veel stad? Veel snelweg etc.)
-Wat rijdt je gemiddeld op 1 tank
Heb namelijk voornemens om de LPG variant in te ruilen voor een diesel!
Geplaatst: 07.05.2009 - 09:40
door Tim36
Ik rijd nu de 115 PK Commonrail (V40 prestige uit 2004) en daarvoor de 95 PK diesel uit 99. Dat was een probleemloze motor (369k) mee gereden. Toch vind ik de commonrail een stuk lekkerder rijden, pakt makkelijker op en rijdt soepeler. Ik rijd een mix van randstad(spits)verkeer, snelweg en ook wel wat stadswerk. Gemiddeld kom ik zonder echt overdreven langzaam te rijden uit rond de 1:18. Bij dik 900 km gaat zo ongeveer mijn lampje branden.
Ik heb bewust gezocht naar de prestige uitvoering, daar zit alles op wat een mens kan wensen. Met name de xenon verlichting zou ik niet meer willen missen. Had nooit gedacht dat ik dat zo prettig zou vinden. Het prijsverschil met de overige versies is verwaarloosbaar, dus eigenlijk krijg je de opties voor nop. Succes met je zoektocht.
Geplaatst: 07.05.2009 - 13:06
door Bart Giesen
Tim36 schreef:Ik rijd nu de 115 PK Commonrail (V40 prestige uit 2004) en daarvoor de 95 PK diesel uit 99. Dat was een probleemloze motor (369k) mee gereden.
Bedoel je daarmee dat de 115PK meer onderhoud behoeft?
Geplaatst: 07.05.2009 - 15:01
door Richard
Ik heb een V40 uit 2004 gehad met de 115 pk diesel motor en die beviel me qua motor heel goed. Trekt lekker, is lekker vlot en zuinig. Ik heb er 45.000 in het eerste jaar meegerden en gemiddeld verbruik was 1:18.4. Was een nieuwe auto dus qua onderhoud had ik niks. Succes
Geplaatst: 08.05.2009 - 08:38
door Thuurc
Ik heb de 95pk variant (gechipt naar 130pk). Op de knipperlichtmodule na, geen enkel probleem gehad sinds aankoop (1 jaar en 1 maand geleden). Verbuik is 1:18,5 tot 1:20. Ik rijdt 95% snelweg, in de stad is de auto met gemiddeld 1:16 nog steeds zuinig.
Geplaatst: 08.05.2009 - 10:11
door Tim36
Ik heb geen idee of de commonrail motor meer onderhoud nodig heeft dan de 95 PK. De laatste hebben we in de familie vanaf nieuw naar 369k gereden zonder rare zaken. De 115 PK heb ik pas een jaar. Die staat nu op 100k en ik heb pas 1 beurt gehad.
Geplaatst: 08.05.2009 - 12:19
door bert67
Heb 4 jaar lang met de 95 pk versie gereden en deze verkocht met 295 k op de teller.
In die 4 jaar 110 k mee gereden.
Motor probleemloos, wel wat dingen eromheen die kapot gegaan zijn, maar dat is niet anders bij een andere v40.
Verbruik rond de 1 op 16 waarmee aangetekend dat we veel korte stukjes rijden, afgewisseld met lange snelwegritten. Op die snelwegritten was die wel zuiniger, zo rond de 1 op 17.
De 95 pk versie is wat rumoeriger als de latere versies. Het is de eerste direct ingespoten diesel van Renault begreep ik.
Altijd veel plezier van gehad, kon goed meekomen met het verkeer.
Gekozen voor de v70D5 vanwege de ruimte en het trekken van een caravan van 1250 kg. (goede smoes vond ik zelf)
Geplaatst: 08.05.2009 - 18:44
door DeNNiS_
102 pk met chip 320.000 km op teller
nu gemeten 144 pk
verbruik rijstijl pittig 1 op 16 a 17
Geplaatst: 08.05.2009 - 19:17
door Rob Bakker
Ik heb ruim een jaar in een 102 PK versie gereden uit 2001
Opzich weinig problemen gehad, alleen aan het einde begon de koppeling te piepen, verder de standaard dingen een beetje, spoorstangen voor vervangen...
had hem gekocht met 186.000, en gereden tot 237.000 km.
Afstand was eigenlijk voornamelijk spitsrijden, 120 km op een dag. Gemiddeld verbruik 1:16 a 1:17.
Geplaatst: 08.05.2009 - 19:33
door joepdesign
Beste Bart,
Ik heb een 115PK nu met iets meer dan 300.000km. Moet er wel bij zeggen dat mijn vorige motor overleden is bij 265.000km. Kan een toeval zijn, weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan. Ik heb hem gekocht met 260.000 op de teller. de EGR en turbo zijn met 264.000 vervangen.
Verder een heerlijke auto met behoorlijk wat kracht. vooral in het koppel. 80km constant op cruise 1:25 en snelweg 1:19/20. gemiddeld rij ik met 50liter (tank altijd op tijd) 900km gecombineerd. Het licht er veel aan of je van stevig optrekken houd. Met een "sportief"rijgedrag mag je dan al gaan tanken bij de 750 tot 800km(50L) maar rij je "normaal"dan mag je zeker 900km verwachten met 50L.
Ik moet zeggen dat de auto voor een diesel best stil is, en als je ff lekker door wilt trekken een best wel sportief geluid heeft.
qua onderhoud is ie niet zo gevoelig hoor. Hij heeft een interval van:
- 20.000km (nieuwe olie, oliefilter en interieurfilter)
- 60.000km (luchtfilter en brandstoffilter)
- 120.000km (distributieset)
voor de rest blijft het wel een lampenverslinder (met name achterlichten)
maar ik moet zeggen.. elke dag weer een waar genot
Geplaatst: 08.05.2009 - 22:21
door sjoerdb
ik rij sinds begin december 2008 een 115 pk V40, de motor is soepel en pakt mooi op. je kan er rustig mee rijden maar voor sportieve momenten is ook goed geschikt. het verbruik bij mij ligt gemiddeld op de 18 km per liter, gemeten over 12000 km.
Geplaatst: 10.05.2009 - 23:59
door Bart Giesen
Thanks allen voor jullie reacties.
Als ik zeg; TDi versa Diesel van Volvo, waar kiezen jullie dan voor (puur op het blok lettende).
Geplaatst: 11.05.2009 - 00:48
door joepdesign
Beste Bart,
Bedoel je nu het verschil tussen Volkswagen en Renault?
Eerlijk is eerlijk, liever had ik ook een tdi van Volkswagen in mijn Volvo gehad i.p.v. die Renault.
Maar tsja dan is de vraag welke auto je wilt gaan rijden, aangezien er volgens mij nooit een tdi in een S/V 40 geleverd is geweest. (ik kan me vergissen natuurlijk)
Maar deze is al helemaal niet in een phase II te vinden. En tsja als je dan toch een andere S40 wilt, kan ik je zeker de PhaseII aanraden qua onderstel en rijeigenschappen.
Mijn broertje rijd een golf TDI met 110 pk van `97.. en dat ding gaat kan ik je zeggen! en dat met 320.000 op de teller. Okee afwerking haalt het echt niet bij Volvo en alles voelt ook wel erg iel aan. Maar toch 200 met die golf is een eitje en motorisch is ie nog in topvorm, en nee hij is niet gekieteld. Heb zelfs moeite om met mijn volvo voor te blijven, maar ja wat wil je met 200kg meer ballast. De carroserie begint nu wel na te laten en de roestduivel is er al aardig mee aan het spelen. De motor gaat zeker de carosserie overleven!
Dus ja qua motor... geen twijfel mogelijk TDI
Maar dan zou het toch eerder een S/V 70 moeten worden van voor 2000. daar ligt 100% een 5cilinder TDI in.
Geplaatst: 16.05.2009 - 21:42
door emielkosse
Hallo Bart,
Ik rijd een S40 1.9 TD (Volgens mij 109 pK) bouwjaar 2001 en ik heb deze auto nu ongeveer 3 jaar.
Er fijn zo'n diesel, veel koppel onderin toerental. Ik zou hem zo weer kopen als het zou moeten.
Ik rijd zelf woon-werk verkeer ~60km (stuk 100km/h(30 min) weg en stuk snelweg (15 min). Ik kan niet rustig op de snelweg rijden, ik hou van een beetje door rijden. Ondanks dit is mijn verbruik toch nog 1:19.6
Het verbruik en de kosten van de auto heb ik bijgehouden vanaf (september 2007 - heden).
Geplaatst: 17.05.2009 - 00:42
door Bart Giesen
Netjes... Heb vanmiddag in een 115pk variant gereden
Het enige dat me ZO dwarszit, is die achterlijke armsteun in de fase 2. Ik kan er echt niet lekker in zitten

Geplaatst: 17.05.2009 - 20:01
door emielkosse
Bart Giesen schreef:Netjes... Heb vanmiddag in een 115pk variant gereden
Het enige dat me ZO dwarszit, is die achterlijke armsteun in de fase 2. Ik kan er echt niet lekker in zitten

Dat zal heel persoonlijk zijn denk ik... ik vind em namelijk op een erg natuurlijke manier ingebouwd.
Ik heb nog even gekeken hoeveel mn auto per km kost, dit is inclusief alles (verzekering, belasting onderhoud e.d.) en dan kom ik op 17,5 cent/km
Geplaatst: 19.05.2009 - 15:33
door Bart Giesen
Nou als je kijkt naar de steun van een fase 2 in vergelijking tot die van een fase 1, zit die VEEL lager, issie KEIhard en 0.0 aan te stellen...
Ik vind 'm echt niks waard en is voor mij echt een struikelpunt om toch naar iets anders te kijken. Ik weet ook niet of de steun van een F1 in een F2 kan worden gezet.
Geplaatst: 19.05.2009 - 19:19
door joepdesign
Tsja luxe probleempje haha! Waarschijnlijk ben je gewoon jouw eigen steun gewend. Ik bedoel, ik ken ook alleen maar de steun uit een phaseII. Ik denk dat als ik in jouw phaseI zou stappen, dat ik hem irritant hoog zou vinden. Maar goed, de steun is inderdaad niet te verstellen, omdat deze een onderdeel vormt met de tunnel(ook meteen de reden waarom deze lager is). Bij de phaseI zit deze aan de stoel vast geschroefd. Met een beetje knutselwerk lijkt het me niet moeilijk deze in een PhaseII te schroeven, heb je natuurlijk wel 2 armsteunen boven elkaar!
Geplaatst: 30.05.2009 - 22:29
door Bart Giesen
Heb 'm toch gekocht :p
Geplaatst: 07.06.2009 - 22:42
door Bart Giesen
Hebben jullie ook, dat als de turbo is opgespoeld, en je het gas ineens loslaat, je de turbo hard hoort afblazen? Hoorde het vandaag pas, damn wat een sound
