Pagina 1 van 1

Engine clean spul

Geplaatst: 08.05.2009 - 09:51
door Jordos
Ik ben van plan om de olie te verversen (overigens; de vorige eigenaar gooide er naar mijn weten 20w50 in, kan dat of vergis ik me?). En nu heb ik nog een flesje staan met engine cleaner of hoe het ook heet. Dat gooi je bij je oude olie, je laat je motor een kwartiertje draaien en ververst dan de hele boel. Dan zou oud vuil e.d. verdwenen moeten zijn, zodat bv de zuigerveren weer soepel werken en het de algehele compressie ten goede komt.
Mijn vraag is of dit aan te raden is of niet. Ik heb wel eens gehoord dat dat vuil bij oude motors helpt bepaalde zwakke plekken af te dichten en de boel begint te lekken als je dit soort spullen gebruikt. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. :)

Iemand ervaring?

Geplaatst: 08.05.2009 - 11:08
door whitehorsekart
Precies! Niet aan beginnen! Volgens de kenners geeft dat ellende.

15W40 (gebruik ik in de B20) of 20W50 is prima, en liefst een "oude" olie en zeker geen synthetische. De moderne olie en ook de halfsynthetische heeft oplossers, die hetzelfde veroorzaken als de cleaner, je wilt juist dat het vuil blijft zitten.

In een vers gerestaureerde B18/B20 motor kun je wél moderne halfsyntheet gieten.

Geplaatst: 08.05.2009 - 19:15
door Jordos
Ah, thanks! Laat ik het mooi liggen :)
Ja dat van de olie kende ik, beste is volledig minerale (klassieker)olie.

Geplaatst: 09.05.2009 - 16:32
door ferdy
Ik doe in mijn volvo motor Castrox GTX 15W40 (high mileage) deze olie staat ook voorgeschreven in het werkplaatsboek.

Geplaatst: 09.05.2009 - 21:19
door Msuidgeest
Het is helemaal niet raar om de voorgeschreven olie van Volvo te gebruiken.
Ik zelf gebruik Kroon Olie maar de onze is nog niet zo oud als waar Jordos over schrijft.

Geplaatst: 10.05.2009 - 11:35
door Jordos
Tja daar is ook iets voor te zeggen. Ik hou het liever bij hetgeen waarvan ik weet dat het goed zit. Ik heb nu totaal geen lekkage of olieverbranding en dat wil ik graag zo houden :)