Pagina 1 van 1
wie heeft ervaring met 2.4i geartronic
Geplaatst: 09.05.2009 - 17:53
door rovolvo
hallo allemaal
ik rij sinds 2006 in een 2.4 (een van de laatste met handbak, daarna kwam de 2.0) V50 edition2 en wil naar een nieuwe V50 gaan kijken.
Aangezien deze 2.4 er niet meer is met modeljaar 2010 heb ik mijn keus laten vallen op de 2.4i met geartronic (dus de 170PK uitvoering)
Ik wil toch weer zo'n lekkere 5-cilinder en geen 2.0 viercilinder die overigens ook niet in geartronic leverbaar is.
weliswaar ga ik nog een proefrit maken maar wil graag jullie ervaringen met deze motor en automaat weten. Schakelt die "zijdezacht" en zonder schokken? Welke brandstofverbruik haal je er ongeveer mee?
Ik heb ervaring met automaat/tiptronic en grotere motoren (VW V6) en rijdt zalig maar ken deze nog niet.
graag wat reacties.
Geplaatst: 10.05.2009 - 21:51
door fjrene
schakelt echt zijde zacht,en is ook nog eens lekker snel.
Geplaatst: 10.05.2009 - 22:12
door Paul
Heerlijke auto, echt toppertje, hij wordt bijna vier over paar maanden en heeft al iets van 55.000km gereden (al....haha)
Geplaatst: 11.05.2009 - 07:44
door asta
Als je deze netjes inrijd dan zal deze netjes schakelen, echter hier en daar laat deze ook wel eens een steekje vallen en schakelt deze te laat.
Maar verder ligt het helemaal aan hoe jij met de automaat rijd.
Met de 2.4 presteerde ik het om gemiddeld 1/12 a 1/13 te rijden, dit is dan rustig rijden en niet op de linkerbaan plakken.
Als je de 170pk gaat aanspreken dan zal dit verbruik eerder richting de 1/9 gaan.
Maar het is een heerlijke motor met een plezierige bak.
Geplaatst: 11.05.2009 - 21:23
door arnoud
Oh, dan zal het wel aan mij liggen.
Ik heb een testrit gemaakt in een 2.4i met geartronic en ik vond het doodnerveus schakelen en absoluut niet zijdezacht.
Het zal er vast mee te maken hebben gehad dat ik minuten daarvoor de testrit in een 2.0D met Powershift gemaakt had. Die rust en soepelheid van deze combi waren een schril contrast met de 2.4i GT.
Geplaatst: 11.05.2009 - 21:33
door Rob2u
arnoud. schreef:Oh, dan zal het wel aan mij liggen.
Inderdaad, Arnoud :!:
Een goed functionerende Geartronic schakelt zijdezacht en niks zenuwachtig. Integendeel, je (lees: ik) wordt er erg rustig van!
Geplaatst: 12.05.2009 - 13:43
door Summum
Ikzelf heb de V50 2.4 (140pk) met geartronic en ben er zeer over tevreden. Over het algemeen en zeker op bedrijfstemperatuur schakelt de geartronic soepel en boterzacht.
Enkel 's ochtends bij koude start wil de bak van 1 naar 2 nog wel eens schokkerig zijn. Ook kan soms het afremmen (bijvoorbeeld voor een naderend stoplicht) en daarna weer optrekken wel eens gepaard gaan met een wat onbehouwen "kloenk". Hij heeft dan wel eens wat bedenktijd nodig om het juiste tandje te schakelen.
Het is volgens menig autojournalist een gegeven dat de geartronic van Volvo niet de meest verfijnde automaat op de markt is. Ik heb zelf geen ervaring, maar de automaten van Mercedes, BMW en audi schijnen toch een stuk smeuiiger te zijn en sneller te reageren. Niettemin zou ik mijn geartronic echt niet meer willen missen, het rijdt zoveel relaxter dan een handbak!
Qua verbruik scheelt het nogal wat voor gebruik je van de auto maakt. Veel stadsverkeer is duur. Ikzelf rij met een redelijke mix gemiddeld 1 liter op 10,5-11 kilometers. Ik denk dat dat met een 170 pk versie nauwelijks anders zal zijn, tenzij je het extra vermogen constant aanspreekt.
Geplaatst: 12.05.2009 - 19:07
door Maurice Pierik
Mijn C30 2.4i GT schakelt meestal erg goed. Soms is de geartronic echter wat traag met terugschakelen of doet ie het net even te fanatiek. Schokkerig is de bak echter hoogst zelden.
Het verbruik vind ik (met redelijk veel stadsverkeer) niet bepaald van deze tijd. In de winter is het 1 op 9,5, en in de zomer 1 op 10, 5 à 1 op 11. (Met de Volvo 240 2.0 handbak haalde ik dezelfde cijfers).
Net een vakantierit achter de rug en ondanks erg hoge snelheden op de autobahn en bergweggetjes juist zuinig gereden met 1 op 12 gemiddeld.
Geplaatst: 15.05.2009 - 09:58
door Bakboord1
Kijk ook eens op het S60 en V70 forum aangezien deze auto's met dezelfde combi worden geleverd.
Geplaatst: 16.05.2009 - 20:21
door rovolvo
Vandaag de nieuwe besteld. Wordt een 2.4i geartronic edition 2 met winter line, roofrails, niveauregeling, alarm in electric zilver met off black leder en alu inleg. Bewust niet voor prof. line gekozen want RTI vind ik niet interessant en diefstal gevoelig en gebruik dit alleen met vakanties en ik begrijp de combi met electr. stoel niet. Rij weliswaar samen met mijn vrouw in de auto maar dan pompen we de stoel wel omhoog en omlaag. Tja, alles is keuzes maken nietwaar?
In plaats van Zaurak velgen heb ik dealer laten omwisselen voor Serapis velgen (ofwel de R-design). Deze worden van demo auto gedemonteerd die net een paar weken op kenteken staat en slechts 1200km. heeft gereden. Velgen zijn nog splinternieuw.
Dan wil ik dat hij daarop ook nog Michelin Primacy HP banden monteert en staat de auto eind juni klaar. Die Zauraks komen dan op een andere demo.
Helaas geen proefrit kunnen maken maar met huidige ervaring van een gewone 2.4 140pk lijkt mij het wel goed te gaan. Ben altijd gewend eerst proefrit te maken maar dit wordt mijn 2e Volvo en ik verwacht er veel van. En eindelijk mijn lang verwachte automaat want dat schakelen ben ik meer dan zat.
Geplaatst: 16.05.2009 - 21:04
door asta
RTI diefstal gevoelig?
Vertel?
B.T.W. Van harte met je aankoop !
Geplaatst: 16.05.2009 - 23:13
door hvl
goede keus
Geplaatst: 17.05.2009 - 10:48
door Paul
RTI wordt er niet zo uit gehaald zoals ze bij een VW doen met de navigatie. Deze is inderdaad heel makkelijk te verwijderen omdat ze vanuit VW er graag makkelijk bij willen omdat hij vaak kapot gaat. Maar dit resulteert dus inderdaad in een navigatie die makkelijk te jatten is, vervolgens in elke VW/Skoda/Audi etc past.
Nu dat is niet het geval bij Volvo. Scherm eruit krijgen mhwa zal best lukken, maar dan moet de boef ook nog weten waar de dvd-speler zit. GPS muis zit in het dak. Al met al, hoor het niet zo vaak.
Waarom inderdaad in die Prof line die elektrische stoel zit... om het gat op te vullen van de High Performance audio wat al in een ED2 zit. Tsja hadden ze van mij ook leuker mogen oplossen.
MAAR, gefeliciteerd met de auto!! Ben benieuwd!
Geplaatst: 17.05.2009 - 17:27
door rovolvo
inderdaad, die VW navi diefstallen zijn algemeen bekend. Ik snap dat je het hele RTI systeem niet zomaar even verwijderd, want alleen aan een schermpje heb je immers toch ook niets. Maar het trekt wel de aandacht.
Ik wil liever ook flexibeler zijn met het apparaat, mede omdat we nog een 2e auto hebben waarin ook dezelfde navi gebruikt kan worden. En als het me niet bevalt koop ik een ander los navi systeem. Als het Volvo systeem niet zou bevallen (heb ik overigens geen ervaring mee) dan moet ik gelijk een hele nieuwe auto kopen, dat wordt natuurlijk een te duur grapje.
Bovendien: er is ook een grens want ik had nog veel meer opties kunnen nemen, maar het is geen leasebak en ik moet alles simpelweg gewoon van mijn eigen centjes betalen. Ik kon een paar jaar geleden niet vermoeden dat ik in een auto van een dergelijk bedrag zou gaan rijden als je bedenkt dat ik in mijn begin autojaren Corsa's en Golfs heb gehad en toen eens de overstap naar Volvo heb gemaakt. Eigenlijk absurd veel geld maar het lijkt wel of je meegroeit in de autogekte.
Als de auto er is zal ik proberen wat pics te plaatsen. Moet je wel even tot eind juni wachten
Geplaatst: 17.05.2009 - 18:15
door Paul
Ja ik herken het
Maar er komt een mooie bak aan, dat is iets wat zeker is!