Pagina 1 van 1
bandenspanning?
Geplaatst: 09.05.2009 - 20:27
door abdel
jullie kunnen me vast en zeker helpen.
onder m'n v70 uit 2004 zitten de volgende banden: 205/55 R16
volgens de gegevens die achter het tankklepje staan moet er voor 2,2 bar in en achter 2,1 bij normale belasting.
ondanks dat ik nu alle vier de banden met 2,3 bar gevuld hebt, lijken de banden voor toch nog zacht.
wat raden jullie aan? de banden vullen met 2,6 bar voor zware belasting?
alvast bedankt, Abdel
Geplaatst: 09.05.2009 - 21:05
door Wim J
De vereiste bandenspanning vind je terug aan de binnenzijde van je tankklep of in je handleiding.
2,6 lijkt me nogal veel,...
Geplaatst: 09.05.2009 - 21:26
door Forza Volvo
Wim J schreef:De vereiste bandenspanning vind je terug aan de binnenzijde van je tankklep of in je handleiding.
2,6 lijkt me nogal veel,...
Hoezo veel ????
Rij altijd met 2,6 bar en als de caravan erachter gaat zit er 3.0 bar in.
Geplaatst: 09.05.2009 - 21:38
door Goelette
de banden zien er altijd een beetje slap uit inderdaad. Maar de bandenspaning in het tankklepje geeft toch ook aan wat er in moet bij zwaardere belasting? Dat zou ik gewoon doen.
Let ook op of je banden warm of koud zijn, dat maakt ook nogal verschil voor de spanning.
Geplaatst: 10.05.2009 - 00:19
door abdel
Wim J schreef:De vereiste bandenspanning vind je terug aan de binnenzijde van je tankklep of in je handleiding.
2,6 lijkt me nogal veel,...
klopt, en daar staat 2,2 voor en 2,1 achter bij normale belasting en 2,6 voor alle 4 de banden bij zware belasting.
[quote="Goelette ]de banden zien er altijd een beetje slap uit inderdaad[/quote]
ja dat bedoel ik. en aan gewicht zit ik nooit aan de zware belasting tussen de 130kg en 180kg.
maar bij een slappe band treed toch sneller slijtage op? kan dus nooit goed zijn
Geplaatst: 10.05.2009 - 08:05
door Goelette
ik heb altijd ongeveer 2,5, beetje er tussenin beladen/onbeladen altijd goed

Of altijd niet goed , zo kun je het ook zien

Geplaatst: 10.05.2009 - 10:17
door Oceanracer
Het rijden met een (te) harde bandenspanning resulteert in een oncomfortabele wegligging (hard/bonken), langere remweg en ongelijkmatige slijtage van de banden. Er geldt niet voor niets een voorgeschreven bandenspanning. Ik vind 2.6 voor een 16" band icm een nagenoeg onbeladen auto echt te hard.
Het is overigens volkomen normaal dat, bij een gelijke bandenspanning, de banden voor wat verder inveren dan achter. Ik neem aan dat jij dat bedoelt met het zacht lijken van die banden.
Geplaatst: 10.05.2009 - 14:45
door Wolfs XC
Oceanracer schreef:Het rijden met een (te) harde bandenspanning resulteert in een oncomfortabele wegligging (hard/bonken), langere remweg en ongelijkmatige slijtage van de banden. Er geldt niet voor niets een voorgeschreven bandenspanning. Ik vind 2.6 voor een 16" band icm een nagenoeg onbeladen auto echt te hard.
Het is overigens volkomen normaal dat, bij een gelijke bandenspanning, de banden voor wat verder inveren dan achter. Ik neem aan dat jij dat bedoelt met het zacht lijken van die banden.
2.6 voor die maat banden is veel te hoog. 2.2-2.3 zou voldoende moeten zijn.
Ik moet volgens het tankklepje 2.5 hebben voor de maat 225/45/17. Volbepakt moet dit 2.8 zijn.
Geplaatst: 11.05.2009 - 11:26
door Mr. Ed
Breng je de banden op spanning met een geijkt apparaat? Bij de carwash hebben ze vaak van die electronische apparaten, maar deze zijn volgens mijn dealer niet geijkt, hetgeen dan ook ter plekke bleek. Overigens blijven ook mijn voorbanden een beetje 'doorzakken'. Zal het gewicht ook wel naar zijn

Geplaatst: 11.05.2009 - 11:28
door Wolfs XC
....en zoals iemand anders ook al aangaf; zorg ervoor dat je banden koud zijn als je ze op druk brengt.
Geplaatst: 11.05.2009 - 12:10
door Oceanracer
En koud zijn ze eigenlijk alleen nog thuis. Maarja, niet iedereen heeft de luxe van een compressor met manometer in de schuur.

Geplaatst: 11.05.2009 - 12:11
door Wolfs XC
Oceanracer schreef:En koud zijn ze eigenlijk alleen nog thuis. Maarja, niet iedereen heeft de luxe van een compressor met manometer in de schuur.

Klopt helemaal maar even rustig (dus niet met piepende banden!) naar het dichtsbijzijnde benzinestation rijden volstaat al.
Geplaatst: 11.05.2009 - 12:14
door Oceanracer
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat die afstand niet meer moet zijn dan 500 meter.
Geplaatst: 11.05.2009 - 12:23
door Wolfs XC
Oceanracer schreef:Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat die afstand niet meer moet zijn dan 500 meter.
Dat zou best wel eens kunnen.
Geplaatst: 11.05.2009 - 14:34
door trompetje
Ik doe het thuis wel met de (race)fietspomp: voor m'n fiets moet er een verloopnippel in, voor een autoventiel kan ik 'm zo gebruiken (simpel bij GAMMA gekocht plastic fietspompje met manometertje)
Geplaatst: 14.05.2009 - 15:16
door Donic
Goelette schreef:ik heb altijd ongeveer 2,5, beetje er tussenin beladen/onbeladen altijd goed

Of altijd niet goed , zo kun je het ook zien

Ik heb voor en achter altijd 2.5.
Met de caravan erachter, iets hoger; rond de 2.6-2.7.
Bji Volvo zelf vullen ze ook op 2.5 af.
Geplaatst: 15.05.2009 - 20:47
door Kobus gaat naar Appelscha
wat raden jullie aan? de banden vullen met 2,6 bar voor zware belasting?
hoorde pas een vriend met een classic, die had ze tot 4 bar gepompt, dat leek me wel wat veel
heb 225/../.... altijd 2.8 bar, zou niet weten wat er tegen is
Geplaatst: 23.05.2009 - 09:29
door abdel
heb de banden intussen allemaal tot 2.5 gepompt.
dit ziet er een stuk beter uit, niet meer het idee dat de band lek ik zoals bij 2.1
thanx voor de reacties, Abdel
Geplaatst: 26.05.2009 - 19:54
door Oldfield
ik denk dat ik ze ook op 2.5 laat zetten, bij mij staan ze nu op 2.3 maar voorbanden zien er inderdaad 'plat' uit (achterbanden overigens niet).
@Trompetje: goede tip van die racefietspomp! Ga ik ook eens proberen.
Overigens heb ik ze met stikstof laten vullen, kan het kwaad om er dan 0.2 bar lucht bij te doen?
Geplaatst: 26.05.2009 - 20:03
door trompetje
Stikstof in je banden is een hoax.
lucht is al voor 80% stikstof.....
maar er kan gewoon lucht bij, hoor.