Pagina 1 van 1

auto niet horizontaal

Geplaatst: 11.05.2009 - 21:56
door CptCaveman
Dit weekend viel me op dat als ik achter mijn V70XC sta, de linkerkant lager staat dan de rechterkant. Dit is alleen achter zo en is duidelijk zichtbaar, dus geen mm werk. Ben bang dat er iets met de vering of ophanging aan de hand is. Wie kent dit probleem en heeft suggesties voor de oplossing.

De dealer gaf overigens aan dat ze al 2 keer eerder een V70XC uit 2002 hebben gehad, waarvan de voorvering versleten begon te raken, maar kan me niet voorstellen dat je dat dan aan de achterkant zo duidelijk zou zien. Bovendien vind ik een steekproef van 2 niet echt representatief en om nu zonder jullie mening en kennis iets te laten vervangen, waarvan ze zelf niet weten of het iets oplost vind ik geen goed idee.

Hoor graag!

Groet,
Casper

Geplaatst: 11.05.2009 - 22:06
door Wim J
is je bandendruk gelijk? Meet eens vanop de grond tot aan het hoogste punt vh spatbord,... meet verder ook van de grond tot de bovenzijde vd velg. Zo weet je waaraan het ligt, banden of vering

Geplaatst: 12.05.2009 - 21:39
door CptCaveman
bandendruk gecontroleerd en is gelijk. Verschil in hoogte spatbord is 72,5 aan linkerkant en 75 cm aan rechterkant. Verschil tussen voor en achter is te verwaarlozen. Velghoogte is bij alle velgen ongeveer 54 cm (paar mm verschil per velg, maar kan ook door klinkerondergrond komen).

Geplaatst: 14.05.2009 - 06:27
door mad
Heb enkele maanden geleden exact hetzelfde gehad (links 3-4 centimeter lager dan rechts) en voelde de auto nogal deinen in de bochten. Als je de achterkant naar beneden drukt veert'ie en keer na aan de linkerkant? Helaas, je nivomat/ schokbreker aan de linkerzijde is defect.. en lekt. Oplossing is aan beide zijden de Nivomats (E 1000) of schokbrekers vervangen. Sterkte... de mijn XC staat weer kaarsrecht en de wegligging is duidelijk verbeterd! Als je het eenmaal hebt gezien, zie je het op elk moment dat je instapt - ik ken dat...

Geplaatst: 15.05.2009 - 19:39
door CptCaveman
ik ben er ook bang voor, al heeft mijn auto geen Nivomat, de vering zal waarschijnlijk wel zijn langste tijd gehad hebben. Het deinen klinkt ook erg bekend. Heb je alleen achter vervangen, of alle 4 veren? Mijn probleem zit zowel voor als achter namelijk.

Geplaatst: 15.05.2009 - 21:44
door Wolfs XC
Als de auto scheef staat is dat meestal de veer die niet meer goed is.

Deint de auto dan is de schokdemper versleten.

De veer regelt de hoogte, de demper het comfort.

Geplaatst: 16.05.2009 - 13:44
door vmcc
Als je dan toch naar de garage moet zou ik gelijk nivomats laten monteren...

Geplaatst: 16.05.2009 - 16:33
door Wolfs XC
vmcc schreef:Als je dan toch naar de garage moet zou ik gelijk nivomats laten monteren...
Als je de auto voor "erbij" hebt en 'm niet gebruikt voor vakanties (veel bagage) dan zou ik normale dempers plaatsen. Scheelt je zomaar 4 a 500 Euro.
Als de dempers vervangen worden laat dan ook meteen de veerschotels vervangen.

Geplaatst: 16.05.2009 - 17:31
door CptCaveman
ja, maar dat betekent dat ik mijn trekhaak ook moet vernieuwen, want die is voor een XC zonder Nivomat. Tenzij de dealer voor ene zacht prijsje een ander eindstuk kan meeleveren.

Geplaatst: 16.05.2009 - 19:58
door mad
Wolfs XC schreef:Als de auto scheef staat is dat meestal de veer die niet meer goed is.

Deint de auto dan is de schokdemper versleten.

De veer regelt de hoogte, de demper het comfort.
Bij mij was alleen de nivomat aan gort. Alleen achter vervangen, was al duur genoeg. Als je niet regelmatig veel bagage hebt zou ik ook gewone dempers plaatsen.

Geplaatst: 22.05.2009 - 23:04
door CptCaveman
De voorvering was aan het eind van zijn latijn. Daardoor zakte de auto ook achter scheef door. Probleem is nu opgelost.