Pagina 1 van 2
Levensduur Turbo. Preventief vervangen?
Geplaatst: 14.05.2009 - 22:11
door NinYes
Een collega van mij heeft een Laguna waarvan bij 200.000 de oliedruk plots weg viel door een kapotte turbo. Hierdoor was ook nog eens het hele blokkie gaar... Hong een erg leuk prijskaartje aan....
Nu heeft onze V40 ook een Renaultmotor voorin en ook 200k gelopen.
Velen zeggen dat een turbo gemiddeld maar 200.000km mee gaat.
Mijn vrouw rijdt er hoofdzakelijk mee, nu wil ik de turbo preventief vervangen om een hoop schade vóór te zijn. We willen er graag nog een paar ton bij zetten zonder extreme kosten.
Heeft iemand ervaring met zulke gevalletjes? Wat denken jullie?
Groetjes.
Geplaatst: 15.05.2009 - 14:45
door joepdesign
Beste Ninyes,
De turbo gaat inderdaad ongeveer 200.000 tot 250.000km mee. Uiteraard zijn er gevallen waar hij langer mee gaat. Ligt er ook een beetje aan hoe de auto wordt gereden, en of je de turbo nog even na laat draaien voordat je de auto afzet.
Er zijn mensen die beweren dat een turbo bij normaal gebruik nooit kapot kan gaan! is dit wel het geval dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken waardoor de turrbo kapot is gegaan. (slechte smering b.v. door te weinig olie).
Ook kunnen de schoepjes verbranden in de turbo als je deze niet laat afkoelen door de auto na een forse rit even (ongeveer 1 min.) stationair te laten lopen.
Doe je dit niet, dan stopt meteen de oliecirculatie waardoor de turbo dus niet gekoeld wordt.
Normaal valt de oliedruk niet weg door een kapotte turbo, wel is het zo dat de motor olie gaat verbranden als de turbo kapot is. dit kun je herkennen aan forse witte rook uit je uitlaat. Dus rij je er dan te lang mee rond. Ja dan valt inderdaad de oliedruk weg door gebrek aan olie welke dan verbrand is.
Bij mij was de turbo bij een stand van 264.000km kapot gelopen. Heb toen nog wel een aantal km doorgereden omdat ik niet op de snelweg wilde stoppen. De auto was zonder die turbo echt niet vooruit te branden en ging niet meer harder dan 80 km per uur.
De dealer heeft toen een nieuwe turbo (a 1650 euro) geplaatst. Blijft alleen vreemd dat ie bij mij niet het blok en de intercooler heeft gespoeld. Zelfs geen nieuwe olie, alleen 2 liter bijgevuld (volgens factuur).. Gevolg 500 km verder viel bij mij de oliedruk weg en was het hele blok aan gort. Is inderdaad een leuk prijskaartje.. 4000 euro koste me het grapje (nieuwe motor geen ruil)
Waarschijnlijk zat er bij mij nog ijzerslijpsel van de oude turbo in de olie waardoor de oliepomp verstopt raakte en daardoor de druk wegviel. Maar volgens de dealer had deze juist gehandeld omdat volgens de Volvo richtlijnen geen olie vervangen hoeft te worden en ook de intercooler en blok niet gepoeld hoefden te worden. enkel de turbo uitwisselen. Ik kon mijn schade dus niet verhalen en heb zelfs geen tegemoetkoming van mijn dealer gekregen.
Toch vreemd dat het zelfde blok bij Renault met een kapotte turbo wel wordt gespoeld en van nieuwe olie wordt voorzien. Tsja en Renault zal het wel weten, daar komt immers het blok vandaan.
Geplaatst: 15.05.2009 - 16:13
door ajschot
hoi
geld dit ook voor diesels? of alleen benzine motoren met turbo?
Want k denk dat die an mij dan ook binnenkort eens stopt... heb nu 233dkm op de teller en ik denk dat voor ik hem kocht (222dkm) geen vervanging is geweest...
Geplaatst: 15.05.2009 - 16:27
door joepdesign
Beste Ajschot,
het berichtje hierboven van mij gaat over een dieselmotor. Ik heb zelf een S40 Phase II 1.9 dci 115 pk. Eerlijkheidshalve weet ik niet eens welke motor Ninyes heeft. Ik gok op een diesel, maar of het de TD of DCI (gok dci hij heeft het over de Laguna) is dat weet ik niet. Maar in principe maakt het niets uit en is preventief vervangen niet nodig.
Geplaatst: 15.05.2009 - 16:43
door ajschot
oke ja nou ik heb een 1.9D dci ook ja. uit 2001
mar goed dan weet ik dat dit mij ook kan gebeuren en dan kan ik daar alvast (financieel) rekening mee houden

Geplaatst: 15.05.2009 - 16:56
door joepdesign
Meestal kun je het wel horen als de turbo de geest gaat geven. De turbo is dan ineens heel erg overduidelijk aanwezig. (fluitgehalte X factor 10 zal ik maar zeggen) in mijn geval was dit maar voor korte duur en stopte hij na een paar km met fluiten en dus ook met werken.
Mocht het je overkomen. laat dan ook meteen de motor en intercooler en leidingen spoelen en olie + filter verwisselen. Dit voorkomt een heleboel problemen en kost wel iets meer. Maar dat weegt niet op tegen de kosten die ik heb gehad. Volgens Volvo Rutten in Venlo is dit dus niet nodig volgens de volvo richtlijnen. maar ik raad het toch sterk aan. Andere merken doen dit wel en als ik me niet vergis krijg je bij Renault er ook een nieuwe intercooler bij.
Geplaatst: 15.05.2009 - 17:06
door ajschot
okeej nou mijn turbo fluit nog zachtaardig dus hoef ik me nog niet druk te maken
ik merk het wel als hij harder gaat fluiten, ik heb mijn v40 nu bijna 3 maanden en al 11dkm gereden maar nog geen veranderende geluidjes gehoord...
Geplaatst: 15.05.2009 - 18:27
door 440td
Niets aan doen en je pas zorgen maken als hij hoorbaar harder gaat fluiten, ook "joelen" in de uitlaat duidt op problemen.
Daar kun je niet omheen, je hoort het echt duidelijk.
Bij een Laguna, om het voorbeeld even aan te houden werd meestal de intercooler ook vervangen, beide componenten waren van dusdanige kwaliteit dat ze voor de modificatie meestal ook ploften.
Hoewel, ik heb een Dci Laguna gehad, in de lease-periode ( alvoor hij in mijn bezit was ) is bij 91K de turbo vervangen.. ik heb de auto tot over de 3 ton gereden zonder noemenswaardige problemen.
Mijn 440 td had op een gegeven moment van behoorlijk "joelen" in de uitlaat, toch was het de koppeling die de auto de das om deed.
km-stand was bijna 3 ton.
Geplaatst: 16.05.2009 - 08:40
door NinYes
Sorry, het betreft een 1.9d met 115PK.
Ik heb dus eens nagevraagd en een nieuwe turbo gaat ca €575,- inc btw kosten. Die collega van mij was idd ook iets van €4000,- lichter.
Ga er toch maar eens over nadenken of ik de turbo ga vervangen, aangezien ik ook niet weet wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgespookt. Wellicht de volgende beurt. Geluid maar eens in de gaten houden.
We wonen op een 30km-zône en voordat we op de snelweg zitten is de motor al vrij warm. (behalve in de winter

)
Bij terugkomst is de turbo dan ook op rust gekomen. Veel te lijden heeft hij dan ook niet.
Ik hoor 'm wel af en toe wel fluiten, maar dat doet hij alleen als ik samen met de vrouw langs een bouwplaats rij

Geplaatst: 16.05.2009 - 15:56
door joepdesign
Beste Ninyes,
Dan heb je een heeeeeeel goedkoop adres. Bij de volvodealer kost namelijk alleen al de turbo 865 (meen ik uit mijn hoofd) excl. BTW. dan komt daar nog een revisiesetje bij en wat klein spul. Tel daar nog even de arbeidsuren bij op en de BTW. Ik ben dit weekend niet thuis, maar kan morgenaaf wel de exacte prijzen geven die ik heb betaald.
Verder is het echt niet nodig om een turbo preventief te vervangen. Met een beetje geluk gaat ie nog 1 ton mee.
ow en een auto is pas op bedrijfstemperatuur na ongeveer 20 km (warmte van de olie en niet van het water) alleen maakt dit niets uit voor de turbo. afkoelen is wel belangrijk als hij flink heeft moeten werken (lange ritten en dergelijke) en ook niet op het gas drukken net voordat je de auto afzet.
En qua geluid. daar kun je echt niet omheen.. als het je nu niet opvalt dan is er echt niets aan de hand!
Geplaatst: 17.05.2009 - 10:44
door NinYes
joepdesign schreef:Dan heb je een heeeeeeel goedkoop adres. Bij de volvodealer kost namelijk alleen al de turbo 865 (meen ik uit mijn hoofd) excl. BTW. dan komt daar nog een revisiesetje bij en wat klein spul. Tel daar nog even de arbeidsuren bij op en de BTW. Ik ben dit weekend niet thuis, maar kan morgenaaf wel de exacte prijzen geven die ik heb betaald.
Ik heb geïnformeerd bij Heuts, die is echt niet de duurste nee. Ben in mijn Volvo-garantie-periode nog bij de dealer geweest voor onderhoud, maar daar wordt je dus ècht niet blij van, nee. Elk onderdeel gaat minstens 1keer over de kop en elk schroefje, ringetje en lampje wordt geteld, en daarna nog eens het kleine spul (?) Dan nog standaard motorolie die gedoped is met goud. Dat denk ik, als je de prijs ziet....
De monteur is in mijn geval gratis, garage NinYes&Co
joepdesign schreef:Verder is het echt niet nodig om een turbo preventief te vervangen. Met een beetje geluk gaat ie nog 1 ton mee.
Ik heb niet zo vaak geluk.....
Maar als de turbo tòch kapot loopt, is dat altijd ongelegen, zit je een paar dagen zonder auto, wellicht meer schade, je blok moet gespoeld worden en dan zit er achteraf wellicht nog ergens rommel die schade veroorzaakt aan bijvoorbeeld de kop of oliepomp.
joepdesign schreef:ow en een auto is pas op bedrijfstemperatuur na ongeveer 20 km (warmte van de olie en niet van het water) alleen maakt dit niets uit voor de turbo. afkoelen is wel belangrijk als hij flink heeft moeten werken (lange ritten en dergelijke) en ook niet op het gas drukken net voordat je de auto afzet.
Daar heb je wel gelijk in ja.
joepdesign schreef:En qua geluid. daar kun je echt niet omheen..
Ik zal het doorgeven aan de bouwvakkers

Geplaatst: 25.05.2009 - 21:13
door NinYes
NinYes schreef:joepdesign schreef:Dan heb je een heeeeeeel goedkoop adres. Bij de volvodealer kost namelijk alleen al de turbo 865 (meen ik uit mijn hoofd) excl. BTW. dan komt daar nog een revisiesetje bij en wat klein spul. Tel daar nog even de arbeidsuren bij op en de BTW. Ik ben dit weekend niet thuis, maar kan morgenaaf wel de exacte prijzen geven die ik heb betaald.
Ik heb geïnformeerd bij Heuts, die is echt niet de duurste nee.
Vandaag wilde ik er een gaan halen, blijkbaar hadden ze krom gekeken, want nu kostte die ineens 950 euro, exclusief inruil! Dan toch maar doorrijden tot er gekke dingen gebeuren....
Geplaatst: 25.05.2009 - 23:21
door joepdesign
Tsja die dingen zijn toch duur he!
Ik had je nog wat prijzen beloofd. komen ze:
- Storingscodes lezen en resetten VST/VCT € 31,90
- turbocompressor X1 vervangen € 342,92
- 36002419 Turbocompressor € 800,00
- 30638785 Pakking € 12,10
- 30855996 O-ring X2 € 8,00
- 30883988 pakkingset € 13,20
- 30616933 Reparatieset € 38,50
- 30865942 Pakking € 7,70
- 30616804 Pakking € 7,70
- 5W40 Shell Helix ULT 3L € 43,50
- 30820141 Clip X5 € 2,75
totaal ex BTW: € 1308,27
totaal incl. BTW: € 1556,84
Dus ja goedkoop is het in iedergeval niet
Geplaatst: 25.05.2009 - 23:34
door Sander_S40
Tussen de 500 en 600 euro is geen abnormale prijs voor een turbo, hoor. Maar op zich maakt de prijs van de turbo nog niet eens zo heel veel uit. De kosten zitten 'm namelijk in de arbeidsuren waardoor je bijna altijd tussen de 3000 en 4000 euro uitkomt.
Laguna's hebben een berucht slechte motor en in het bijzonder de turbo. In ken in mijn eigen omgeving twee mensen met een Laguna 1.9dci. Beide hebben al een keer een compleet motorblok moeten vervangen. Eén van hen had na 6000km met zijn nieuwe blok de turbo al aan gort. Prijskaartje na hevig afdingen: 3300 euro. Ik ken garagehouders die ze niet willen verkopen omdat ze terug blijven komen.
Gelukkig hebben de Volvo's de betere dieselmotoren van Renault. Die in mijn 440 was een ijzersterk blok in ieder geval!
Je kunt je natuurlijk afvragen of je een V40 (bj?) met 2 ton op de teller een dusdanig dure preventieve reparatie nog waard vind of, als je de turbo toch niet zo op z'n donder geeft, je de gok neemt en 'm "op" rijd.
Voor 4000 euro kun je d'r bijna een V40 bijkopen

Geplaatst: 25.05.2009 - 23:49
door joepdesign
Beste Sander,
Exact €4000 euro ben je kwijt aan een hagelnieuwe motor inclusief inbouw met nieuwe riemen, spanrollen, filters, sappen en koppelingsplaat met drukgroep.! De kosten voor een turbowissel liggen zoals hierboven beschreven op ongeveer €1550 incl. BTW bij de Volvodealer.
Trouwens de 1.9dci uit een laguna ligt ook gewoon in een X40. Alleen hebben de Volvo`s minder last gehad van voortijdig sneuvelen van de turbo. Waarschijnlijk een ander type, maar dat weet ik niet geheel zeker. Trouwens de 1.9dci is wel in meerdere auto`s toegepast van renault. waaronder ook de traffic/opel movano en de nissan.
Geplaatst: 26.05.2009 - 15:10
door Sander_S40
1550 euro klinkt inderdaad al heel anders, joepdesign. Is dat inclusief arbeid?
Geplaatst: 26.05.2009 - 17:24
door joepdesign
Ja, dit is inclusief arbeidsloon te weten: storingscodes lezen €31,90 en vervangen €342,92 dus totaal:€374,82 aan arbeid. Dit kan natuurlijk per garage verschillen.
maakt dus de totaalprijs incl. arbeid en BTW op 1550 euro (staat op mijn rekening)
Geplaatst: 26.05.2009 - 18:16
door Sander_S40
Dan dit er zoals je als zei een verschil in werkwijze tussen de Renault dealer en de Volvo dealer. Bij mijn collega is inderdaad ook alles gespoeld en werd standaard de intercooler vervangen. Dat verklaard dan ook het prijsverschil denk ik.
Toch blijf ik dat nog steeds een hoop geld vinden voor een preventieve reparatie. Ik denk dat ik zelf ook de gok wel had genomen dat ie het nog een tijdje bleef doen.
Geplaatst: 26.05.2009 - 18:35
door joepdesign
Doorrijden zowiezo! preventief repareren heeft geen zin en zal normaal de motor ook niet beschadigen. Mits je natuurlijk bijtijds stopt en niet nog honderden km doorrijd. Wat mij betreft hadden ze bij mij ook alles mogen spoelen, en een nieuwe intercooler mogen plaatsen. qua kosten zou dit niet meer dan 500 euro mogen zijn. Nieuwe intercooler kost ongeveer €200 en dan zou je nog zo`n 300 euro overhouden voor de arbeid. Als de heren dit hadden gedaan, dan had ik zeker 3500 euro uit kunnen sparen. Ach ja van de andere kant... gebeurd is gebeurd en doe je niets meer aan. Ik heb nu weer een volvo met 302.xxx op de teller die eigenlijk nog maar 35.000 heeft gedraaid! Met nieuwe riemen, poelies, turbo, EGR, gashuisklep, koppelingsset met drukgroep en dualmassa vliegwiel. Wat kan me nu nog gebeuren!! euhhhmmmm versnellingsbak...ssssssssttttttttt haha
Ow trouwens vorige maand ook nog 4X nieuwe Pirelli`s en remblokken rondom. niet geheel onbelangrijk natuurlijk
Geplaatst: 28.06.2009 - 08:37
door Ollecram
Even een schopje.
Mijn V40 1.9D 102PK is ook de klos (260.000 km)
Gisteren met de ramen open een enorm gesis boven de 2000 toeren. Trekkracht ook minder.
ANWB erbij gehaald. Conclusie van de ANWB-meneer: turbo kapot.
Ook gebeld met de garage waar ik de auto heb gekocht. Die vertelde dat het ook de slang kan zijn die onder het luchtfilterhuis loopt.
Zou dat echt zo kunnen zijn? Scheelt een hoop geld
Maar goed, ik heb al 1500 Euro gereserveerd
