Pagina 1 van 1
Vloeistof koppeling B18b
Geplaatst: 16.05.2009 - 16:57
door Ron 123gt
De koppeling van mijn Amazon 123gt werkt niet meer, volgens mij door een tekort aan vloeistof in het bovenste cilinder. Ik heb begrepen dat er DOT 3 of 4 remvloeistof in hoort. Ik zie nergens lekkage.
Kan ik dit zo zondermeer bijvullen of komt er meer bij kijken (ontluchten of i.d.?)
Alvast dank!
Geplaatst: 16.05.2009 - 18:03
door oudevolvo
De vraag is even hoeveel tekort zit erin en daarna, wat is daarvan de oorzaak?
Als hij helemaal leeg is, dan is dat de oorzaak dat hij niet werkt.
Zit er nog wel wat in (dat je de bodem niet ziet), dan is er wel vloeistof om te verplaatsen, maar bouwt de koppelingscilinder geen druk op.
In dat laatste geval is je koppelingscilinder aan revisie toe.
In dat eerste geval is er toch ergens lekkage. Waarschijnlijk dan onderaan bij je hulpcilinder. Omdat dat onder de auto is zal de vloeistof verspreiden door rijwind en is het slecht te zien.
Vraag is dus, is het reservoir helemaal leeg of niet?
Groeten Lars
Geplaatst: 16.05.2009 - 23:21
door Ron 123gt
Reservoir is zo goed als leeg,zie nog een klein beetje net in de leiding, zal dus maar eens onder de auto duiken.
Kan ik bijvullen om te kijken of de koppeling dan wel werkt? Of is dat te simpel gedacht?
Ron
Geplaatst: 16.05.2009 - 23:24
door admiral
Zoek eerst is bij de stofhoes van de hulpkopp cill die onder de auto zit, knijp erin of schuif hem opzij. als er olie uit komt dan is ie lek en moet de kopp cill hehoond worden en voorzien worden van een revisieset.
Bij mij was ie lek door lang stilstaan en vocht wat in de olie was gaan zitten. De cill wand was enigzins aangetast door corrosie. Ik heb als proef een staalborsteltje om soldeerfittingen van binnen te schuren gepakt (een loodgieter weet wat ik bedoel) daaromheen waterproof schuurpapier korrel 1000 omheen gedraaid en het geheel in de kolom boormachinee gezet en toe met veel water en geduld terug schuren naar waterproof 2000 en als finishing touch een doekje met veel polijstmiddel erop en polijsten maar.
De cill wand glom me tegemoet en met een revisiesetje doet ie het weer als vanouds. Scheelt weer 75 euro ex btw.
Geplaatst: 17.05.2009 - 23:05
door oudevolvo
Als hij zo goed als leeg is, heb je inderdaad toch lekkage.
Dan is de reden dat je geen koppelingsdruk hebt waarschijnlijk dat er geen vloeistof is om te verplaatsen (en dus niet dat je hoofdcilinder zo lek is als een mandje).
Natuurlijk kun je om te testen weer even bijvullen.
Waarschijnlijk zit er dan wel wat lucht in je systeem.
Wat je dan kunt doen is de koppeling intrappen en dan kijkt waar hij lekt.
(eventueel inderdaad met die rubber hoes onder eraf, want waarschijnlijk lekt hij daar.)
Tot slot kun je nog kijken hoe erg hij lek is door de koppeling in te trappen, in z'n versnelling zetten en dan kijken of hij 'vanzelf' opkomt.
Dan heb je echt een lekkage en ben je met spoed aan revisie toe.
Geplaatst: 25.05.2009 - 13:03
door Erik_M
Een hoofdkoppelingscilinder kan idd. wel eens lek zijn zonder dat je daar iets van ziet zo op het eerste gezicht. Bij mijn Amazon ooit eens hetzelfde probleem gehad. Het bleek toen dat de vloeistof aan de interueirkant van het schutboard lekte en zo onder de dempingsmat opgezogen werd. Je ziet er dan idd. niets van.
Succes met oplossen van de lekkage.
gRoet
eRik