Pagina 1 van 1
Bout spruitstuk afgeknapt
Geplaatst: 17.05.2009 - 08:59
door JosW
Mijn V70 '98 was bijna door de APK gekomen ware het niet dat er één "klein" probleempje is. Eén van de bovenste bouten van het spruitstuk is afgeknapt tot op het blok.
Mijn vraag is dus, hoe krijg ik dat ding er uit. Boren zou een optie zijn ware het niet dat er geen ruimte is om er een boormachine op te zetten.
Een andere optie is om de kop er af te halen maar dat vind ik nogal rigoreus (en duur).
Iemand een suggestie?
Bij voorbaat dank.
Geplaatst: 17.05.2009 - 09:51
door asta
Wellicht kan je er een andere bout op lassen en dan losdraaien?
Heb er geen ervaring mee maar ik opper wat me te binnen schiet.
Geplaatst: 17.05.2009 - 12:57
door wim de jong
Een oplossing is met een haakse boormachine een kleiner gaatje erin boren.
Dan met een zgn konische tap met linkse schroefdraad het stukje bout eruit draaien, met een tapkrukje. Wel eerst spuiten met kruipolie (koude motor!!).
Maar ik geef het toe.....lastig als het echt vast zit.
succes
Geplaatst: 17.05.2009 - 13:21
door raymond01
Een oplossing is met een haakse boormachine een kleiner gaatje erin boren.
Dan met een zgn konische tap met linkse schroefdraad het stukje bout eruit draaien, met een tapkrukje. Wel eerst spuiten met kruipolie (koude motor!!).
Maar ik geef het toe.....lastig als het echt vast zit
Zoals Wim aan geeft is dit wel de beste oplossing en het proberen waard.
Geplaatst: 17.05.2009 - 13:36
door edraket
Ik denk dat de enige remedie uitboren is. Als je niet voldoende ruimte hebt zul je het front moeten demonteren. Linkse tap heb ik zelf nog nooit succes mee gehad. In een m6 schroefdraad zul je met m4 moeten tappen en dat is niet sterk genoeg om een al vastzittende bout los te krijgen. Je kunt de bout dan uitboren met 6,5 en dan een helicoil zetten. Daar kan de m6 bout weer in terug.
Geplaatst: 17.05.2009 - 14:54
door Ramon&Ramon
Je zult toch eerst het uitlaat spruitstuk moeten demonteren,ik neem aan dat er een lekkage is,waarom anders afkeur,een afgebroken tapend is geen reden tot afkeur,mits hij lekt natuurlijk!
Er is speciaal gereedschap voor om zulke problemen op te lossen!
Dat uiteraard in mijn bezit is.
Succes..
Geplaatst: 18.05.2009 - 15:56
door JosW
Ramon&Ramon schreef:Je zult toch eerst het uitlaat spruitstuk moeten demonteren,ik neem aan dat er een lekkage is,waarom anders afkeur,een afgebroken tapend is geen reden tot afkeur,mits hij lekt natuurlijk!
Er is speciaal gereedschap voor om zulke problemen op te lossen!
Dat uiteraard in mijn bezit is.
Succes..
Klopt, hij lekt, dus afgekeurd. Dat jij dat speciale gereedschap hebt is fijn voor jou maar wat schiet ik daar mee op?
Geplaatst: 18.05.2009 - 16:20
door Ramon&Ramon
Je woont niet om de hoek bij me,anders was er wel een oplossing te bedenken!
Geplaatst: 18.05.2009 - 18:00
door JosW
Ramon&Ramon schreef:Je woont niet om de hoek bij me,anders was er wel een oplossing te bedenken!
Misschien kun je vertellen wat dat gereedschap is. Dan koop (leen) ik het wel ergens.
Dank
Geplaatst: 18.05.2009 - 19:04
door wim de jong
Als het spruitstuk eraf is, en er steekt dan nog een stukkie eruit, kun je ook mbv zgn moordenaars-tang erop zetten.
Of met een slijptol van twee tegenoverliggende delen netjes een stuk afslijpen, zodat je er een goed(!) passende steeksleutel op kan zetten. Zo min mogelijk speling geeft het beste resultaat!!
Ook hier weer: kruipolie een tiental minuten in laten werken.
Dan lijkt het me sterk dat het niet losgaat.
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:13
door hadico
Mooiste manier zeker in aluminium is om als het spruitstuk eraf is een M10 of M12 moer op/om het afgebroken deel te zetten en deze vervolgens inwendig op het tapeind te lassen ,met boren en een linkse tap loop je het risico van fout boren of door de tap gaat het tapeind nog vaster zitten gezien de wanddikte die je overhoud bij een M8 tapeindje.
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:27
door JosW
hadico schreef:Mooiste manier zeker in aluminium is om als het spruitstuk eraf is een M10 of M12 moer op/om het afgebroken deel te zetten en deze vervolgens inwendig op het tapeind te lassen ,met boren en een linkse tap loop je het risico van fout boren of door de tap gaat het tapeind nog vaster zitten gezien de wanddikte die je overhoud bij een M8 tapeindje.
Dank voor je reactie. Het probleem is echter dat er niets over is om iets op te zetten. De moer is afgebroken ter hoogte van het blok. Dus moet ik denk ik toch de boormethode gebruiken. Met inderdaad het door jou genoemde risico.
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:31
door hadico
Als je de moer op zijn plek houd met een tang en dan het gat dichtlast hecht het wel aan het afgebroken tapeind maar niet aan het alu gaat echt werelds ook als het tapeind onder de rand is afgebroken.
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:36
door JosW
hadico schreef:Als je de moer op zijn plek houd met een tang en dan het gat dichtlast hecht het wel aan het afgebroken tapeind maar niet aan het alu gaat echt werelds ook als het tapeind onder de rand is afgebroken.
Ga ik proberen. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor het meedenken.
Geplaatst: 29.05.2009 - 10:48
door JosW
Auto dus weggebracht naar een algemene garage bij mij op de hoek. Hebben drie keer geprobeerd om er een moer op te lassen. Dit is mislukt, knapte drie keer af. Boren durven ze niet, mede gezien de moeilijke plek (als je voor de auto staat de meest linkse bout).
Wat rest mij nog? Kop eraf? En lukt het dan wel?
Wie kan mij verder helpen?
Geplaatst: 29.05.2009 - 11:06
door Ramon&Ramon
Met een moer erop lassen is het gevaar dat hij nog verder afbreekt groot,gezien de zeer hoge temperatuur die het tapeind te verduren krijgt.
Of hij gaat nog vaster zitten door het uitzetten.
Je woont niet om de hoek bij me,andes had ik je misschien kunnen helpen ermee!