Pagina 1 van 3
Hoezo vervuild....
Geplaatst: 18.05.2009 - 21:51
door Wolfs XC
Wilde jullie deze beelden niet onthouden.
Net voordat men de motorkap wilde sluiten heb ik gevraagd of ze nog even konden kijken of er veel vervuiling was na de EGR klep.
Geplaatst: 18.05.2009 - 21:54
door Wolfs XC
De EGR klep is niet verwijderd en schoongemaakt. Moet ik nog maar even laten doen toch?
Worden dit soort zaken nooit standaard schoongemaakt cq nagekeken bij een beurt?
Geplaatst: 18.05.2009 - 21:55
door Thijs
Oops! Deste meer reden om hem met chippen dicht te laten zetten! Die rotzooi komt dus ook in je inlaatkanalen!
Hebben ze het meten schoongemaakt?
Geplaatst: 18.05.2009 - 21:56
door Thijs
Wolfs XC schreef:De EGR klep is niet verwijderd en schoongemaakt. Moet ik nog maar even laten doen toch?
Worden dit soort zaken nooit standaard schoongemaakt cq nagekeken bij een beurt?
Haha tegelijkertijd geschreven!
Geplaatst: 18.05.2009 - 21:58
door Wolfs XC
Tarman T schreef:Oops! Deste meer reden om hem met chippen dicht te laten zetten! Die rotzooi komt dus ook in je inlaatkanalen!
Hebben ze het meten schoongemaakt?
Meteen schoongemaakt maar de EGR zelf niet. Auto heeft ook nergens last van.
Vertelde 'm van het via de computer afsluiten van de EGR maar daar wist hij niets van. Heb jij dat wel gedaan?
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:06
door Thijs
Met chippen tegelijkertijd! Maar ik heb de 2.5D he, dat is wat anders dan de D5. Maar gaat goed ten aanzien van roken, dit is minder geworden. Kan volgens mij niet bij de dealer....
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:13
door olav
Da's toch vreemd dat dit niet standaard zou worden nagekeken bij een beurt. Je kunt van de consument toch niet verwachten dat hij/zij daar zelf om gaat vragen bij een garage? (net vandaag een probleemloze beurt achter de rug). Of kan het niet zoveel kwaad?
Meteen een vraag: is het gemakkelijk zelf te controleren, of komt er vakkennis aan te pas om te kijken naar de plaats waar de vervuiling zich ophoopt? Iemand een beschrijving of een paar foto's hoe je dit demonteert? (de foto's in dit item geven een prachtig beeld, maar ik weet niet waar ik de onderdelen kan vinden, misschien heeft iemand een overzichtsfoto waarop het is aangegeven?)
Geplaatst: 18.05.2009 - 22:25
door Wolfs XC
olav schreef:Da's toch vreemd dat dit niet standaard zou worden nagekeken bij een beurt. Je kunt van de consument toch niet verwachten dat hij/zij daar zelf om gaat vragen bij een garage? (net vandaag een probleemloze beurt achter de rug). Of kan het niet zoveel kwaad?
Meteen een vraag: is het gemakkelijk zelf te controleren, of komt er vakkennis aan te pas om te kijken naar de plaats waar de vervuiling zich ophoopt? Iemand een beschrijving of een paar foto's hoe je dit demonteert? (de foto's in dit item geven een prachtig beeld, maar ik weet niet waar ik de onderdelen kan vinden, misschien heeft iemand een overzichtsfoto waarop het is aangegeven?)
Heel makkelijk te controleren.
*Haal de zwarte kap van de motorbehuizing. Aan beide zijkanten omhoog trekken (zit met 4 klemmetjes vast).
*Voor het blok zit een dikke zwarte rubberen buis die met een bocht omhoog aan het motorblok vastzit dmv een schroefring. Schroef deze los en de ring aan de onderzijde e voila. Aan de onderkant zit ie vast aan een metalen, ronde behuizing....zoals op mijn 2de foto.
Nog geen 10minuten werk.
Let er wel op bij het terugplaatsen dat je de ringen heeeel erg goed vastdraaid.
Suc6
Geplaatst: 19.05.2009 - 09:20
door olav
Bedankt, ik ga meteen even kijken!
Geplaatst: 19.05.2009 - 15:50
door olav
Was zelfde verhaal bij mij: zowel zwart roet (?) als olieachtige zwarte smurrie. Ik heb alleen de slang eraf gehaald en de gaten zo goed mogelijk met een doek schoongemaakt, maar verder naar binnen zit vast nog meer meuk... Zal verder wel niet zoveel kwaad kunnen hoop ik, anders zou de dealer er toch bij de beurten toch ook wel naar kijken?
Geplaatst: 19.05.2009 - 15:55
door Sailor
@wolf XC: Zijn die foto's nou van je D5 of van de 2.5T. Heeft alleen een diesel hier last van (roet), of mag je dit ook met benzine verwachten. Ik heb al geen zwarte kap die ik eraf kan trekken volgens mij.
Geplaatst: 19.05.2009 - 16:06
door Thijs
Dat is alleen van de diesel mag ik aannemen. De benzine heeft als het goed is geen egr(?) en sowiezo geen roetaanslag erin! Dus alleen bij de diesel heb je last van de aanslag!
Geplaatst: 24.05.2009 - 17:53
door Wolfs XC
Kan iemand mij vertellen of die dikke smurie die in de aanvoerbuis zit ook bovenin de motor zit bij het kleppendeksel? Of verbrand deze door de hoge hitte aldaar?
Zit er aan te denken om als voorzorg de EGR te laten afsluiten (bij Fasttech).
Geplaatst: 24.05.2009 - 23:11
door edraket
Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
Geplaatst: 25.05.2009 - 08:30
door Wolfs XC
edraket schreef:Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
Is dat niet schadelijk voor de kleppen en of de motor?????
Als ik de EGR laat afsluiten verbrand deze troep dan na verloop van tijd?
Geplaatst: 27.05.2009 - 00:07
door Wolfs XC
Wolfs XC schreef:edraket schreef:Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
Is dat niet schadelijk voor de kleppen en of de motor?????
Als ik de EGR laat afsluiten verbrand deze troep dan na verloop van tijd?
Niemand een idee hoe dit zit?
Geplaatst: 27.05.2009 - 15:38
door Ramon&Ramon
Dit is geen standaard procedure,het reinigen van de EGR klep,is ook meestal niet nodig als hij goed werkt.
Bij een Diesel zit er altijd drap in de aanzuigbuizen of olie resten,dat is normaal.
Ligt ook vaak aan wat je tankt,met BP Ultimate diesel en benzine heb je de minste problemen.
Geplaatst: 27.05.2009 - 18:04
door Wolfs XC
Sailor schreef:@wolf XC: Zijn die foto's nou van je D5 of van de 2.5T. Heeft alleen een diesel hier last van (roet), of mag je dit ook met benzine verwachten. Ik heb al geen zwarte kap die ik eraf kan trekken volgens mij.
@Sailor, foto's zijn van de D5. Een benzine heeft geen EGR klep.
Geplaatst: 27.05.2009 - 18:06
door Wolfs XC
Ramon&Ramon schreef:Dit is geen standaard procedure,het reinigen van de EGR klep,is ook meestal niet nodig als hij goed werkt.
Bij een Diesel zit er altijd drap in de aanzuigbuizen of olie resten,dat is normaal.
Ligt ook vaak aan wat je tankt,met BP Ultimate diesel en benzine heb je de minste problemen.
BP Ultimate diesel heeft een reinigende werking net zoals de BP Ultimate benzine. Niet aan gedacht, bedankt.
Geplaatst: 28.05.2009 - 10:56
door edraket
Wolfs XC schreef:edraket schreef:Zit inderdaad ook in het inlaatspruitstuk. Is er alleen niet zo eenvoudig uit te halen.
Is dat niet schadelijk voor de kleppen en of de motor?????
Als ik de EGR laat afsluiten verbrand deze troep dan na verloop van tijd?
Uiteraard kan dit wel schadelijk zijn voor de motor. Er zijn motoren die echt stuklopen om deze reden. Bij de D5 heb ik er nog niet van gehoord.
Als je de EGR afsluit zal de rommel niet vanzelf verdwijnen. Maar de vraag is of het kwaad kan als je het laat zitten. Meestal gaat een motor hierdoor stuk omdat er zoveel troep in zit dat het de werking van het mechaniek gaat belemmeren. Zoals gezegd is het niet zop eenvoudig om dat bij een D5 te reinigen. De injectoren moeten worden afgekoppeld om het inlaatspruitstuk te kunnen reinigen.