Pagina 1 van 1

trillingen stuur (carosserie) v40,2.0 bij stationair

Geplaatst: 19.05.2009 - 18:43
door marcus100
Hallo ik heb een probleem met v40,twee geconsulteerde dealers weten het niet,
probleem vooral stationair (stilstaand)trilt stuur,vanaf 900 toeren en meer zijn er nog fijne trillingen.

Motorsteunen worden als goed beschouwd,motor draait erg goed,auto rijdt ook goed,geen onbalans van wielen.
automaat is ook goed,in N of D maakt niks uit.
Distributie staat goed,zonder de multiriem is het ook nog hetzelfde.

Ikzelf vind motor wel meer trillen dan de meeste andere motoren
maar over het algemeen vinden de monteurs dit niet.

heb nu wel gemerkt dat telkens als auto met voorwielen los van de grond is geweest (vooral omhooggezet achter voorwielen) en er dan ook wat
was gemorreld aan de motorsteunen het trillen even minder was.
eens was het weg voor 5 km en toen was het terug.
Trillingen worden vanaf motor,langs aandrijfassen doorgegeven aan wielen en zo weer terug naar stuur,

Wat ik nu denk is dat de aandrijfassen er iets mee te maken hebben,
ergens blijven haken ofzo,of een steun laat motor een beetje schuin hangen waardoor een aandrijfas onder spanning staat,

Als iemand iets weet hoor ik het graag maar lees goed het probleem,
en de tekst.


Groetjes marcus

Geplaatst: 19.05.2009 - 18:55
door Bart Giesen
Mijn eerste ingeving was een te laag toerental, maar mijne loopt 650 stationair en heeft het niet. Dus kan het bij jou niet zijn.

Zijn alle 4 de steunen gecontroleerd? Optisch zegt weinig. Heb de mijne allemaal vervangen en scheelt een hoop.

Als de vibratie ook is terwijl de wielen omhoog staan, lijkt mij het niet de as te zijn. Misschien het vliegwiel, waar wat onbalans in zit?. Loopt de motor wel mooi?

Geplaatst: 19.05.2009 - 19:50
door marcus100
Hallo ik heb alle vier de steunen gecontroleerd,in elk geval raken de rubbers niet,
ofwel ze zijn niet afgescheurd wel haarscheurtjes,maar heb al vaker gehoord dat schijn bedriegt,
over het algemeen zeggen de monteurs dat het weggegooid geld is,

Vandaag stond hij omhoog in garage op brug met wielen los en was het even weg,
monteur had toen ook wel weer al met een pens aan de rubbers gezeten,
op de grond was het nog even weg en na een minuut was het terug,

De motor loopt erg goed,dit is wat de monteur direct zei,alleen als ik het vergelijk met andere merken/motoren als ook een andere 1.8 volvo ,vind ik hem wel degelijk heftiger trillen maar ja wat is te veel en waarom kan het dan ineens even beter zijn terwijl motor hetzelfde draait.

Ik zelf had auto omhoog,heb distributie gecontroleerd en toen moest ook
steun aan distributie los,op dat moment was de trilling geheel weg,
had toen wel krik met blok hout onder motor natuurlijk,
Na het in elkaar zetten was het voor 5 km beter,

Als ik hetzelfde doe zonder de auto op te krikken,dus steun (distributiezijde)los en motor ondersteunen met krik dan krijg ik niet hetzelfde resultaat.

Geplaatst: 19.05.2009 - 19:54
door marcus100
Nog even voor de duidelijkheid motor draait 750 omw/min en dan is trillen het sterkst,
vanaf 900 toeren en meer zijn trillingen minder/fijner maar blijven wel aanwezig over heel het toerengebied zonder toe te nemen bij meer toeren.

Geplaatst: 19.05.2009 - 22:04
door Bart Giesen
Dus de stationairloop is niet goed?

Geplaatst: 19.05.2009 - 23:35
door sjoerdb
dynamo rollen? vandaag is bij mij dynamo vervangen, dat gaf trilling van motorblok.

Geplaatst: 20.05.2009 - 17:59
door marcus100
Hallo bart,stationair draait motor ook wel goed,maar dan zijn trillingen het sterkst in het stuur,of de motor meer trilt dan een andere kan ik niet goed beoordelen
(ik denk iets meer )volgens de monteurs draait hij normaal,maar ergens onbalans zou altijd nog mogelijk zijn.

sjoerd alle componenten heb ik al uitgesloten door de multiriem los te maken,
dynamo,airco,stuurbekrachtiging draaien dan niet meer mee.
alleen krukaspoelie draait dan nog.

Geplaatst: 21.05.2009 - 13:13
door marcus100
Weet iemand of de aandrijfassen ,moeten kunnen verschuiven qua lengte.

Geplaatst: 22.05.2009 - 15:33
door marcus100
vandaag er nog eens zelf onder gekropen,trillingen verdwijnen voor 80% als ,
ik het onderste rubber achteraan met de schroevendraaier omhoogdruk,
of als ik achteraan een krik onder de motor zet,(heb tussenruimte van het rubber nog opgevult met houtjes maar dit gaf geen goed resultaat)
rubber ziet er totaal goed uit(niet gedemonteerd).
maar goed er zit niks anders op dan het te vernieuwen ,en mogelijk nog wat andere omdat de motor toch samen door alle rubbers wordt gedragen.

Wat ze in de garage deden was wel het rubber (steun) bekijken en ook aan wrikken,maar ondertussen werd niet naar het stuur gekeken of het invloed had,

Voorlopig durf ik er niet om te wedden dat het is opgelost,maar het heeft hoop.

Geplaatst: 31.05.2009 - 19:47
door marcus100
momenteel drie rubbers vervangen twee onderaan en van de distributie zijde,
probleem is voor ongeveer 75% verminderd,
oude rubbers waren niet kapot ,maar met de nieuwe hangt motor iets anders op ,iets hoger en wat meer naar voor gekanteld.omdat de oude toch wat doorhingen ,
mogelijk was er daardoor een spanning die doorgaf ,ook was er al wat trilling toevallig verminderd door het stuur totaal links en recht te draaien ,wat weer wijst op lucht of zo in het hydraulisch systeem.
als iemand hier meer over weet laat maar horen,is mogelijk nog iets uit te halen.

Mogelijk valt er ook nog wat meer uit te halen met vierde steun,of tuning ,

Ik moet zeggen ben door de dealer goed bijgestaan en de steunen waren goedkoper dan langs internet.

Geplaatst: 10.06.2009 - 13:29
door marcus100
Vandaag vierde steun gedaan ,bestuurders zijde alles is nu nog wat beter,
voordien trilde de carrosserie wat mee,dit is nu totaal klaar,
ook dit rubber hing zowat 1 cm meer door dan het nieuwe,en was niet kapot.
stuur trilt nog erg weinig,en van tijd tot tijd helemaal stil.

Ik heb het nu niet meer echt nodig om verder te gaan,maar er is vast nog meer uit te halen .
Ik merk dat dat de volvo er wel erg gevoelig aan is,
Verder wel een geweldige auto,