Umweltplakette & Slooppremie
Geplaatst: 20.05.2009 - 14:54
Ik heb een week geleden een aanvraag gedaan voor een Duitse Umweltplakette voor de 940 (bj 1990). Het plan in namelijk om de auto deze zomer onder andere naar Berlijn te rijden, waar het geboekte hotel binnen de Umweltzone ligt...
Voor degene die niet bekend zijn met het fenomeen Umweltplakette:
In een hele hoop Duitse binnensteden is het sinds een tijd verplicht om een sticker op je voorruit te hebben om de steden in te mogen rijden met je auto. Je hebt 3 kleuren, rood is de slechtste, geel zit ertussenin, en groen is het beste. De autoriteiten bepalen welke sticker je auto krijgt, aan de hand van fijnstof en CO2 en dergelijken. Naar mate je dichter bij het centrum komt mogen auto's met een slechter vignet er niet in, wat keurig wordt aangegeven met een bordje.
Nu kent Duitsland sinds de crisis ook een slooppremie die geldt voor auto's van ik meen bouwjaren van voor 2000. De slooppremie aldaar kan oplopen tot 2500€ en heeft het doel dat mensen met een vervuilende oude auto die auto laten slopen en er een zuinige nieuwe auto (liefst van eigen bodem) voor kopen. (ze vertellen er overigens niet bij dat het vooral ook is om de economie te stimuleren, maar goed)
Nu zijn we een week verder en krijg ik een brief binnen van de TÜV, waar je die vignetten moet bestellen. Spannend! Zouden ze zich verontschuldigen en zeggen dat de 940 te oud en te vervuilend is voor een Umweltplakette? Of zou er met geluk een rode sticker in zitten?
Nee hoor, de bijna 19 jaar oude Volvo krijgt mooi een groene sticker!
Ja, inderdaad, een auto waarvoor ik (als ik Duitser was en de auto al langer dan een bepaalde tijd had, op Duits kenteken) de volle slooppremie van 2500€ zou krijgen krijg gewoon het meest groene stickertje! Dat geeft behoorlijk wat stof tot nadenken... denk ik
Verder hoor je me niet klagen, ik ga komende zomer mooi mijn fijnstof uitstoten op Unter den Linden, en ik ben daarnaast gewoon gerechtigd te parkeren bij het hotel...
Volvo-Sverige
Voor degene die niet bekend zijn met het fenomeen Umweltplakette:
In een hele hoop Duitse binnensteden is het sinds een tijd verplicht om een sticker op je voorruit te hebben om de steden in te mogen rijden met je auto. Je hebt 3 kleuren, rood is de slechtste, geel zit ertussenin, en groen is het beste. De autoriteiten bepalen welke sticker je auto krijgt, aan de hand van fijnstof en CO2 en dergelijken. Naar mate je dichter bij het centrum komt mogen auto's met een slechter vignet er niet in, wat keurig wordt aangegeven met een bordje.
Nu kent Duitsland sinds de crisis ook een slooppremie die geldt voor auto's van ik meen bouwjaren van voor 2000. De slooppremie aldaar kan oplopen tot 2500€ en heeft het doel dat mensen met een vervuilende oude auto die auto laten slopen en er een zuinige nieuwe auto (liefst van eigen bodem) voor kopen. (ze vertellen er overigens niet bij dat het vooral ook is om de economie te stimuleren, maar goed)
Nu zijn we een week verder en krijg ik een brief binnen van de TÜV, waar je die vignetten moet bestellen. Spannend! Zouden ze zich verontschuldigen en zeggen dat de 940 te oud en te vervuilend is voor een Umweltplakette? Of zou er met geluk een rode sticker in zitten?
Nee hoor, de bijna 19 jaar oude Volvo krijgt mooi een groene sticker!
Ja, inderdaad, een auto waarvoor ik (als ik Duitser was en de auto al langer dan een bepaalde tijd had, op Duits kenteken) de volle slooppremie van 2500€ zou krijgen krijg gewoon het meest groene stickertje! Dat geeft behoorlijk wat stof tot nadenken... denk ik
Verder hoor je me niet klagen, ik ga komende zomer mooi mijn fijnstof uitstoten op Unter den Linden, en ik ben daarnaast gewoon gerechtigd te parkeren bij het hotel...
Volvo-Sverige