Pagina 1 van 2
Waar oh waar
Geplaatst: 20.05.2009 - 19:44
door 360Degreez
Althans, welke stekker kan ik loshalen om te controleren of het inhouden bij de 4e 5e en 6e versnelling vandaan komt.
Foto is zeer welkom!
In zijn 4/5/6 hapert hij steevast drie keer alvorens door te accelereren.
Ik vond in
dit topic dat het lostrekken van het stekkertje voldoende was om na te gaan of het bij de EGR vandaan kwam.
Oorzaak zou een "smerige" klep zijn.
Iets wat vies is kan ook weer schoon gemaakt worden.
Is dit zelf te doen met ontvetter? of moet 'ie vervangen worden.
Geplaatst: 20.05.2009 - 20:06
door Frederik Welvaert
Als je de blinkende pijp volgt die toekomt op je inlaatspruitstuk (rechts op onderstaande foto)
dan kom je op een bepaald moment hierop uit (normaal zit die pijp vast)
het stuk dat je rechts ziet (waar bij mij "delphi" opstaat daar zit de connector op die de EGR aanstuurt.
Ik heb gewoon enkele foto's genomen die ik nog had staan, wou even geen moeite doen om duidelijkere te maken
1 iets wel, bij mij heeft het stekkertje uittrekken niet geholpen... Als ik de pijp eraf haal en de motor start dan voel ik continu uitlaatgassen uit de egr komen. In mijn geval was het dus te laat om de egr uit te schakelen omdat de klep al zodanig vuil is dat deze niet meer goed afsluit en dus continu uitlaatgassen doorlaat...
Onlangs las ik iets daarin men stelde dat het ook de turbodrukregelaar kan zijn, dit is het bruine onderdeel dat je in de eerste foto uiterst rechts ziet.
Geplaatst: 20.05.2009 - 20:43
door 360Degreez
Thanks Frederik,
Ik heb meteen de stekker los gehaald.
Bij het wegrijden leek het allemaal net iets soepeler te gaan dus bij het uitrijden van de straat was al al euforisch! Echter toen ik op de provinciale weg de pook in standje vier drukte was er precies hetzelfde effect, het keel zelfs nog iets erger!!
Ik heb daarna de stekker weer vast gezet en die Turbo druk regelaar eraf getrokken en eens goed bekeken. Ik kon er weinig mee dus ik heb hem weer vast gezet.
Er zat wel een leuk wieltje onder waaraan je vrij kunt draaien, ik heb hem in al mijn wijsheid maar in de goede stand laten staan.
Ik heb inderdaad gelezen dat de turbodruk regelaar ook defect kan zijn, nieuw zou deze zo'n 4 tientjes moeten zijn. Is het de moeite deze te vervangen denk je?
Geplaatst: 20.05.2009 - 20:57
door sequence
Frederik je schrijft dat je na het starten bij jouw auto continu uitlaatgassen uit de EGR ziet komen. Maar dat is toch normaal ? Volgens mij gaat de EGR alleen helemaal dicht bij vollast, dus bij accelereren en op topsnelheid.
Geplaatst: 20.05.2009 - 21:24
door Delta
Ik lees bij VAG motoren vaak dat de EGR wordt afgedopt, en ook in het S60 (D5) gedeelte zijn er mensen die hem softwarematig dicht hebben.
Is dit ook wat voor de 2.0d van PSA die bij ons in het vooronder ligt???
Geplaatst: 20.05.2009 - 21:36
door 360Degreez
Afdoppen, dus buis loshalen, pakking ertussen en weer dichtmaken?
Even Offtopic : Kan ik bij de V50 straffeloos de accu een nacht loskoppelen zonder dat ik allerlei softwarefouten krijg? Ik hoop hiermee het probleem met de GPS ontvangst op te lossen.
Geplaatst: 20.05.2009 - 21:38
door sequence
Het kan dacht ik wel, softwarematig kan ie volgens mij niet 100% dicht en dat werkt alleen als de klep nog niet vervuild is. Bij afdoppen moet je de software volgens mij wel aanpassen.
EGR is een milieumaatregel, maar ook met een werkende EGR kunnen die motoren 4 tot 500.000km draaien hoor.
Geplaatst: 20.05.2009 - 21:40
door sequence
Accu eraf heb ik van Vin940 een tip gehad, wacht 5 minuten na contact uit en koppel de min af. Na aansluiten weer eerst 5 minuten wachten voor je contact aanzet. Heb het zo gedaan en geen enkel probleem. Alleen moet je de tijd van het klokje opnieuw instellen.
Geplaatst: 20.05.2009 - 21:43
door 360Degreez
Top, Thx Sequence, gaan we doen. Hopelijk ziet 'ie morgen weer satellietjes,
Update : Geen effect helaas! Dan maar even wachten op het uitlezen. Hopelijk weet mijn garagehouder wat te doen.
Was het niet zo dat er voor '05 modellen een recall op de EGR gedaan is door Volvo.
Geplaatst: 21.05.2009 - 07:31
door Frederik Welvaert
sequence schreef:Frederik je schrijft dat je na het starten bij jouw auto continu uitlaatgassen uit de EGR ziet komen. Maar dat is toch normaal ? Volgens mij gaat de EGR alleen helemaal dicht bij vollast, dus bij accelereren en op topsnelheid.
Als ie stationair draait is het niet normaal dat ie zichzelf verstikt in zijn uitlaatgassen

Dat was namelijk het probleem, vlak na het starten ging ie na een paar seconden mank draaien en nog iets later viel ie uit, ook bij gas geven direct na starten: direct stil. Buis eraf en starten: geen probleem...
Ik heb de ovalen rand afgetekend en een kennis van me die metaalbewerking doet gaat een rvs plaatje maken dat ik erop kan zetten

Wat ik me trouwens nog afvraag: hoort daar geen soort van dichting tussen?
Geplaatst: 21.05.2009 - 10:06
door Thamar
Bij m'n clio zat de buis die naar de EGR-klep liep bijna volledig dicht na een 70.000km's. Had die overgenomen van m'n ma, en die had heel lange tijd weinig hogere toeren gezien.
Scheelde echt enorm toen ik die uitgekuist heb, degelijke plastik handschoenen zijn aangeraden voor die vuiligheid.
De EGR-klep heb ik simpel kunnen dichten door die een kwartslag te draaien.
Verbruik stijgt wel een beetje als je die afdicht. En het duurt iets langer eer de motor warm loopt. Wel heb je dat beetje vertraging niet, maar dat kan ook tussen de oren zitten.
Geplaatst: 21.05.2009 - 11:39
door ICEFOX
360Degreez schreef:
Ik heb inderdaad gelezen dat de turbodruk regelaar ook defect kan zijn, nieuw zou deze zo'n 4 tientjes moeten zijn. Is het de moeite deze te vervangen denk je?
Denk dat je het probleem bedoelt zoals beschreven in het onderstaande topic.
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=97673
Echter het vervangen van dit onderdeel verhielp bij mij niet het inhouden in 4-5-6. Ook ik ben dus nog op zoek naar de oplossing van dit probleem.
Geplaatst: 21.05.2009 - 12:04
door 360Degreez
Exactemundo!, wie niet waagt wie niet wint! ik zal eerst Thamar's oplossing eens proberen. Schoonmaken kan sowieso geen kwaad lijkt me!
Geplaatst: 21.05.2009 - 14:34
door ICEFOX
Net even gechecked of het helpt de kabel van de EGR actuator los te koppelen, maar dat heeft helaas geen effect.
Geplaatst: 21.05.2009 - 16:30
door Delta
Kan iemand met tech kennis uitleggen wat het verschil in funtie van de EGR is als je deze vergelijkt met een TDI VAG blok??
M.A.W. waarom helpt het bij een TDI blok zo goed om de EGR af te doppen en lees je dit niet over de commonrail PSI blokken.
Pieter
Geplaatst: 21.05.2009 - 19:22
door sequence
Er zijn denk ik veel meer VAG blokken in omloop en de forums zijn ook erg actief. Functie van een EGR is namelijk op iedere motor hetzelfde. (Ook benzine motoren hebben een EGR).
Je kan je vraag ook omdraaien, TDI blokken hebben veel vaker problemen met de EGR.
Geplaatst: 23.05.2009 - 15:51
door 360Degreez
Drama die EGR!
Vieze lucht moet je gewoon niet meer verbranden, je kan op je vingers natellen dat het vervuiling in je inlaat traject als gevolg heeft.
We blijven zoeken! Gisteren heb ik nog even de auto uitgelezen met de
Bosh KTS550 de computer even gereset, en er enkele foutcodes uit gewist in de hoop dat de GPS ook weer zou gaan werken.
Bij de terugrit naar huis was er euforie; de GPS werkte weer, en de temperatuur meter gaf weer netjes de juiste temperatuur aan! Echter een paar honderd meter waren alle satellieten weer weg en vroor het weer in de auto.. *zucht*
Vandaag wel mijn andere voorbandje ook maar even vervangen. De vorige eigenaar vond het nodig alle vier de banden op 2.7Bar te zetten waardoor het profiel van de voorbanden scheef was afgesleten. (lekker zo'n slingerend stuur en wiellagergeluid!)
Wel goede bandjes verder, Conti's Ecocontact 2, niet te duur en lekker stil!
Geplaatst: 25.05.2009 - 13:46
door Bakboord1
Kun je iets specifieker aangeven dat vroor in de auto. Geeft de auto niet de juiste temperatuur aan of blaast ie koude lucht?
Ik heb ooit problemen gehad met de stekker (connector a-stijl) van mijn portieren. Als gevolg bij een storing op het rechter portier klopt de temperatuurweergave niet meer. Daarbij sprong mijn airco aan om volop warme lucht te blazen aangezien het buiten -40 was volgens de auto.
Oorzaak en gevolg liggen bij volvo dus wel eens ver uit elkaar bij de electronica.
ps. hopelijk worden de ecocontacts niet te hard bij koud weer. Mijn sportcontacts hadden veel last bij koud weer. Een setje winterbanden was toen dus hard nodig omdat de grip héél hard achteruit ging hierdoor.
Geplaatst: 25.05.2009 - 21:42
door 360Degreez
Ik zou toch zweren dat ik hier vanmiddag een berichtje getikt heb, nee. Refresh/Refresh.. Niets.
Okay,
Nee gelukkig denkt alleen de auto dat het vriest. Ik denk niet dat de airco krachtig genoeg is om mij bij 27 graden met een ijspegel aan de neus naar mijn werk te sturen.
Ik heb de airco wel handmatig aan de gang gekregen door de temperatuur knop helemaal naar links te draaien. Maar dan blijf je aan de gang met aan en uitzetten zodat het behaaglijk blijft.
Ik heb vernomen dat de stekkers Oxideren na verloop van tijd.
Houdt in dat ik hem (desnoods tijdelijk) weer aan de gang kan helpen door de stekkers schoon te maken en met contactspray in te smeren!
Bakboord, weet je waar ik precies moet zijn voor het stekkertje? (Bakboord/Stuurboord?)
Zit deze in de deur of in de sponning van de auto? Dan kan ik zelf eens kijken alvorens naar de dealer te rijden.
De Eco's rijden vooralsnog prima! Zeker nu beide voorbanden 100% nieuw en in orde zijn en door mij persoonlijk op 0,001 gram afwijking gebalanceerd zijn.
Wat een rust in de auto, het nodigt uit tot 110 in zijn 6 op de rechter baan, heerlijk, laat ze op de linkerbaan maar stressen, ik kom ying/yang op het werk aan......
Geplaatst: 26.05.2009 - 09:41
door BG_V50
Dat vriesgeval heb ik ook gehad, bleek een connector in linkerprotier te zijn, sloten rechts haperden dan ook.
band afregelen tot op 0.001 gram, leuk, doe je dat met een nagelvijl, elke keer als je uitrijdt effe bijmanicuren?
Ik denk dat ze in de garage al blij zijn als ze 5 gram halen...