Pagina 1 van 1
480 2.0 ltr
Geplaatst: 22.05.2009 - 22:17
door Frantic480
Hallo mensen,
Ik ben bezig met een 480 2.0 ltr met het nieuwe type blok (groene peilstok)
Nu blijkt dat het CO te hoog is, ondanks dat het lambda lampje groen brandt
Hoe valt het CO gehalte af te regelen?
Volgens info moet het nieuwe type blok een gasklephuis hebben met afregelschroef, maar ik zie dat nergens zitten
Geplaatst: 06.06.2009 - 23:09
door steven460
Hoi, ik heb 5.5 jaar een 460 gehad en ik weet redelijk zeker dat:
lambda sensor lampje aan = foute boel!
Deze moet uit zijn tijdens rijden. Deze mag wel ~15 seconden aanzijn na starten.
Lambda sensor is waarschijnlijk defect...
Geplaatst: 06.06.2009 - 23:11
door vin940
Je kan ze uitlezen, staat hier op forum genoeg over geschreven hoe dat moet.
Geplaatst: 07.06.2009 - 13:38
door Frantic480
Oh...OK...tis me nu helemaal duidelijk, bedankt!
Ik kende dat niet, zo'n lambda lampje op het instrumenten dash, mijn Turbo'88 heeft dat in ieder geval niet
Ik dacht, het brandt groen = alles OK in het vooronder
(naar mijn gevoel hoort ie eigenlijk rood te zijn, het is immers foute boel)
Je zou zeggen: lees de f**k'n manual, maar die zit er bij
deze auto niet bij
Als iemand nog ergens een manual voor een '95 model heeft,
liefst specifiek voor een 2.0 ltr, ik hou me aanbevolen
Nogmaals bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden

Geplaatst: 07.06.2009 - 23:25
door sjoerdb
manual kan je gewoon voor een paar euro bij de dealer kopen of je kan naar de volvo beurs in utrecht komen, er is daar altijd wel een passend boekje te koop.
Geplaatst: 08.06.2009 - 21:39
door steven460
Als je heel, lees heel constant 80 rijdt hoor en voel je een zeer laag frequentie oscillatie (0.2Hz a iedere 5 secondes). Het geluid van de motor wordt dieper en dan weer iets lichter en weer dieper etc. Deze variatie van diepte in het geluid van je motor is wanneer het allemaal werkt en je tamelijk zuinig aan het rijden bent in een closed loop situatie. (dieper = meer benzine moment en lichter brommen is schraler moment)
Ik geloof in de modernere auto's (en volvo's) heb je een wide-band lambda sensor en wordt de variatie tot een absoluut minimum beperkt en is het diep / lichter brommen niet merkbaar.