Pagina 1 van 2

enkele pk bij goedkoop en verantwoordt

Geplaatst: 23.05.2009 - 12:16
door S40 1.9D
Beste volvo liefhebbers,

Ik heb een Volvo s40 1.9 D 2001 en ik vraag me af hoe ik goedkoop en verantwoordt voor de levensduur en verbruik van mijn wagen enkele pk's kan bij krijgen? Ik dacht aan een 4-8 pk extra. Heeft iemand een idee?

Geplaatst: 23.05.2009 - 12:32
door Goelette
sticker "sport" achterop plakken en een tennisbal op de trekhaak... ;)

Die kleine tuning is altijd erg vaag wat het nou oplevert. Uitlaatje veranderen, luchtfilter en dat soort dingen zal wellicht iets helpen, althans dat zeggen velen, maar soms kan het ook vermogen kosten.

Geplaatst: 23.05.2009 - 12:44
door Stinky
Stel je hebt 4 pk meer, wat zou je er dan mee doen?

Tank eens van die duurdere diesel, mischien helpt dat?

Hoeveel pk heb je nu? Volgens het boekje dus 115, maar hoeveel echt?

In de winter heb je automatisch al een paar pk's meer.

Ik betwijfel of je iets merkt van een vermogensstijging van minder
dan 4%. Je zou dan ook 4% sneller optrekken? Van 0 tot 100 in 10,6
ipv 11 seconden?

Succes!

Geplaatst: 23.05.2009 - 13:07
door S40 1.9D
Normaal nu 115pk maar ja die auto is van 2001 met 110000km dus mss enkele pk minder door ouderdom.
Ik heb wel al gezien dat er een sportuitlaat orgineel van Volvo voor op mijn S40 2001 te verkrijgen is. http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 214300.htm
Hoeveel zou de prijs hiervan zijn en hoe snel verslijt zo een uitlaat, ivm de onderhoudskosten op lange duur? Of is er goedkoper alternatief voor het uitlaatsysteem? (en moet wel nog door keuring graken :) )

Geplaatst: 23.05.2009 - 13:24
door Ben
Goedkoop = duurkoop.

Geplaatst: 23.05.2009 - 14:42
door Volvo_480_turbootje
Sportuitlaat = een fabeltje, tenzij je de Kat er ook uitgooit...

Sportluchtfilter bij een turbodiesel heeft geen zin omdat deze wegens milieunormen al op luchtoverschot werken.

Turbodruk opvoeren zou misschien helpen met de boostcontroller van dawes device= niet duur, maar dan mag je hopen dat je luchtmassameter de rest (= extra dieseltoevoer naar je cilinders) goed bijregelt. Anders maak je brokken

Op VAG forums moet je eens rondzien, daar wordt gesproken over het toemaken van de EGR klep, die er enkel is voor milieuzaken...

De injectie een klein beetje verhogen, via chiptuning, powerbox of als het een steenoude diesel is manueel...

Er bestaan goede powerboxen die bijv maar 15 pk extra geven maar wel leuk extra koppel. Ik heb er ooit eentje van speedbuster gestoken op een vorige auto (mazda 323 ditd). Besteld op www.speedpower.at Op de site van speedbuster zijn ze wel duurder.

Je krijgt hem afgeregeld thuis op een zeer veilige waarde.

Opgelet, want veel powerboxen zijn slecht! Die van speedbuster is goedgekeurd geweest door een gerenommeerd tuner in België nl Heinz, hij vertelde me dat mijn powerbox mijn oorspronkelijke ECU zelfs corrigeerde. En hij werkte ook enkel als je op het gas duwt.
Ik heb die powerbox ook eens opengedaan en dat was echt een kastje vol elektronica, waarbij chiptuning haast verbleekt... Chiptuning is een meer idealere keuze natuurlijk. Maar dit is ook duurder

Veel succes er mee!

Geplaatst: 23.05.2009 - 15:13
door Edgar
De oude 1.9TD is niet te tunen, ik dacht die van jou ook niet... maar je kunt altijd informeren. Uitlaat, luchtfilter etc... heeft geen nut, kan zelfs zo zijn dat hij er minder van wordt!

Geplaatst: 23.05.2009 - 15:30
door Volvo_480_turbootje
Welk blok steekt er in?
De zoon van mijn volvomonteur had een 460 td van de laatste generatie en wel wat extra pk's uitgekregen.

Zoals ik eerder zei, gewoon de dieselpomp wat opendraaien, maar je moet mij niet vragen hoe, dit heb ik nog niet gedaan maar ik ken wel mensen die oude td's op die manier opvoerden, mét resultaat...

Geplaatst: 23.05.2009 - 15:35
door S40 1.9D
D4192T3, maar brandstofverbruik had ik graag ongewijzigd gehouden.

Edgar; je bedoeld electronische tuning?

Geplaatst: 23.05.2009 - 17:01
door Volvo_480_turbootje
Ik heb wat gegoogled enne, je motor heeft een EGR, en als je een EGR hebt heb je een ECU die alles regelt, dus chiptuning is mogelijk, powerbox of chiptuning moet zeker voorhanden zijn! Kijk nogmaals op de link, www.speedpower.at
Ik heb die toen via internet besteld en na enkele weken had ik die, nooit problemen mee gehad...

Geplaatst: 23.05.2009 - 17:20
door S40 1.9D
Hoeveel heb voor die speedbox betaald, hoe werkt dat precies, kan je je auto daarmee beschadigen op lange termijn? Had graag meer info, liefst in Nederlands. In ieder geval een goed voorstel :P

Heb je enkele gegevens voor- na gebruik box?

Geplaatst: 23.05.2009 - 17:57
door Goelette
Reliable - Fast - Cheap;

je kunt er maximaal twee van de drie tegelijk hebben :)

Geplaatst: 23.05.2009 - 18:36
door Volvo_480_turbootje
Iets meer verbruik zal je altijd hebben...

Bij chiptunen heb je meestal een berg pk's en koppel bij, bij die powerbox is het vooral koppel...

Ik heb er toch lang mee gereden zonder problemen... Ik moest wel enkele draden solderen (japanse auto, is niet zomaar plug-in mogelijk), heb ik laten doen,
Maar je moet je wel informeren of je versnellingsbak het aankan want jou blok is renault als ik me niet vergis en dan is't geen goed idee... In mijn auto zat een bak die het vlot aankon.

Nederlandse info heb ik niet direct en er zullen wel dealers zijn die die powerboxen in Nederland verkopen maar ik ken ze niet.

De vermogensuitdraai heb ik niet meer, maar ik kan die altijd bij Heinz terug opvragen, zal ik zo doen!

Groeten

Ewout

edit, als ik de powerbox op het hoogste zette had ik in laagste toeren 80 Nm koppel meer, maar naarmate het toerental steek had ik maar een 20 a 30 Nm meter koppel meer , maar hoe dan ook, op hoogste stand voelde ik het fameus. Maar ze leveren hem wel op de juiste stand geschikt voor jou auto. Bij mij kon je hem regelen met drie jumpers. NIet met een draaiknop of zo...

Geplaatst: 23.05.2009 - 19:03
door S40 1.9D
Mijn transmissie is een M56 en inderdaad een Renault blok.
Het laatste wat ik wil is slijtage op allerlei onderdelen die het vermogen moeten overbrengen. Ik wil nog veel kilometer(250000 tot mss 300000km) doen met die wagen. Ik zoek een manier om het vermogen op te krikken binnen de grenzen van de mogelijkheden van de wagen zonder extra slijtage of vervroegde onderhoudskosten. Ik verwacht dan ook geen spectaculaire prestaties. Voor mij is een kleine verbetering binnen de grenzen van de motor meer waard dan een grote verbetering met overbelaste onderdelen en vervroegde kosten.

Is er nog tuning mogelijk of zit hij met zijn stock pk's en koppel al aan de grens?

Geplaatst: 23.05.2009 - 20:21
door S40 1.9D
Volvo_480_turbootje,
Je zegt 'Je krijgt hem afgeregeld thuis op een zeer veilige waarde' hoe veilig is die waarde?
http://www.speed-buster.nl/shop/product ... eraet.html

Heb gezien dat het 500 euro zou kosten, kweet niet, ik vindt het veel geld voor de zekerheid dat je er maar van hebt.

Zijn er mensen met ervaring op lange termijn?

Geplaatst: 23.05.2009 - 20:25
door S40 1.9D
Volvo_480_turbootje,
Je spreekt over 'toemaken van de EGR klep, die er enkel is voor milieuzaken...' daar had ik graag wat meer info over gehad, lijkt me intressanter.
Of heb je een link?

Geplaatst: 23.05.2009 - 20:32
door Volvo_480_turbootje
Als ik me niet vergis had ik in laagste stand een 13 pk bij en een 40 Nm koppel extra, wat niet overdreven is, in hoogste stand had ik een 18 pk extra en 80 Nm in laagste toeren, maar dat zit ver weg in mijn geheugen, ik heb alvast de vermogensuitdraai opgevraagd bij Heinz.
De powerbox heb tot 200000 km mee gereden, de motorsteunen verslijten iets sneller, je koppeling... op zich heeft het motorblok er geen problemen mee maar alles daarrond verslijt wel iets sneller, dit is een prijs... ok je moet minder hoog in toeren om rapper te gaan = beter voor de motor, maar bij extra koppel ziet je versnellingsbak harder af.
Maar eerlijk? Renault versnellingsbakken zijn niet van de stevigste... dus ik raad het af... tenzij je voornamelijk lange afstanden doet en niet altijd gebruik maakt van de power. Maar het is verleiderlijk...

Geplaatst: 23.05.2009 - 20:35
door S40 1.9D
Ik denk het niet te doen en die EGR klep dichtdoen is ook geen oplossing.
Ik denk dat ik mijn wagen zal laten hoe hij is, dat zal het slimst zijn. :)

Besluit als je meer vermogen wil koop een zwaardere volvo. :P

Iedereen bedankt voor de snelle reacties.

K'zal me voor die prijs mijn auto verwennen met sun blinds(rolgordijn, achterruit) :P

Geplaatst: 24.05.2009 - 00:22
door Bart Giesen
S40 1.9D.

Deze auto is perfect te tunen. Sterker nog, ik ga dinsdag aanstaande dit laten doen bij een bedrijf dat zoveel mensen (o.a Volvo en Volkswagen) aanraden. Het verhaal dat het niet kan is kolder.

V40/S40 1.9 D
115 PK 265 Nm
Gaat naar
140 PK 340 Nm

Kosten: 225e. Krijg je de orginele software mee naar huis.

Zie; www.tunex.nl

Succes.

Geplaatst: 24.05.2009 - 08:20
door Edgar
Bart Giesen schreef:
ik ga dinsdag aanstaande dit laten doen bij een bedrijf dat zoveel mensen (o.a Volvo en Volkswagen) aanraden.


Succes.
Ik zou toch naar maar is goed googlen :wink: Als ik de ervaringen van oa het Audi forum lees...

Ga voor de goede namen, Rica, Hartog, en laat maatwerk leveren.

De commanrail 115 PK Diesel is idd te tunen, zal +/- 145PK krijgen.