Pagina 1 van 3

Welk motortype heeft de voorkeur?

Geplaatst: 23.05.2009 - 22:53
door Supergrover
Ik ben op zoek naar een V70/AUT/benzine, heb geen behoefte aan veel power, wil wel redelijk verbruik en vooral degelijkheid. Dan kom ik vanzelf uit op een 140pk-er, dacht ik zo. Maar vaak worden er aantrekkelijke en redelijk geprijsde V70s aangeboden met meer - of zelfs veel meer - onder de kap.

Het verbruik van de 200pk volgens opgave is niet substantieel hoger, maar ik lees wel eens dat de turbo's storingsgevoeliger zijn. Klopt dit?

En als de 140pk een gedowntunede 170pk is, maakt het dan veel uit? Waarom dan niet de 170pk genomen?

Jullie immer kundige advies is van harte welkom!


groeten

Geplaatst: 23.05.2009 - 23:03
door Msuidgeest
Immer kundig advies ...

Niet van mij dus.

Het verschil tussen een 140 en 170 PK is niet eens zo groot. Feitelijk is het dezelfde motor met dezelfde opbouw. Die 170 is net wat vlotter en zal iets soepeler rijden, bedenk ik mij ineens.
En qua brandstof weet ik niets van dit type motor: ik rij in de 6-cilinder-variant die terug getuned is naar 2,5 liter ipv 3 liter (kleiner boring en slag).

Geplaatst: 23.05.2009 - 23:21
door steven460
2.4i 140 en 170 pk is software verschil. Ook is de 1e versnellin vam de 170 iets langer... Dat mag ook wel hoor , maar dat maakt de 140 erg geschikt om een zware aanhanger op gang te krijgen.

de 2.4T en T5 is een snelle en erg snelle motor. Vandaag in een T5 proef gereden. Als de brandweer :)

Geplaatst: 23.05.2009 - 23:32
door liquid_force
ik heb zelf de 2.5T in de S60 en de 2.4i (170pk) in de C70 ... 2 totaal verschillende auto's met 2 totaal verschillende motoren ... mocht ik een V70 nemen zou ik zeker de 2.5T / 2.4T motor nemen ... net wat soepeler dan de 170pk waardoor het autorijden net wat leuker wordt ;)

Geplaatst: 24.05.2009 - 10:40
door Supergrover
Dus de 170pk rijdt net wat soepeler, begrijp ik. En zijn er behalve een piets hoger verbruik ook nog nadelen?

Klopt het dat de turbo's storingsgevoeliger zijn en dat als er mot is, dat ook duurder is?

Geplaatst: 24.05.2009 - 10:51
door steven460
Jein, de turbos hebben veel meer vermogens reserve. Vaak is alles net iets zwaarder uitgevoerd. De specifieke onderdelen zullen zelf duurder zijn, maar langer mee kunnen mits het zelfde wordt bereden als met een 140 of 170pk. Ga je raggen en stampen, dan wordt het allemaal wat eerder versleten. (Draagarm etc)rubbers zijn goed te vervangen hoor ;) (deze zijn gelijk voor alle modellen)

Remschijven/blokken ook. Turbo is iets wat duur is, maar ook het verschil maakt in het karakter van de auto.

Geplaatst: 24.05.2009 - 16:14
door Wolfs XC
Een turbo rijden betekent niet automatisch hogere onderhoudsrekeningen!

Er zij er genoeg die ver over de 200.000km op de teller hebben met de eerste turbo. Zoals al eerder aangegeven kan je met een normale rijstijl meer plezier beleven aan een turbo zonder al te hoge rekeningen. Ga je gummen etc dan gaat elke auto kapot - ook een 140pk zonder turbo.

Het beste is om eens met de diverse motoren te gaan rijden.

Suc6

Geplaatst: 24.05.2009 - 22:34
door Rob2u
Inderdaad, proefrijden met de verschillende motortypen!

Zelf ben ik zeer te spreken over de combinatie automaat en 2.4T.

Geplaatst: 24.05.2009 - 22:57
door V70 T5 assen
en ik met onze T5 altijd vermogen genoeg .
Lekker rustig toeren gaat ook met deze motor , en als er een keer iets van petjes volk naast me staat laat ik hun de klasse van een volvo zien :D :D

Voornamelijk de achterkant van onze wagen.. ongelofelijk wat kun je hard met deze wagen iedere keer weer... het verveeld nooit die power.

Geplaatst: 25.05.2009 - 08:45
door Wolfs XC
V70 T5 assen schreef:en ik met onze T5 altijd vermogen genoeg .
Lekker rustig toeren gaat ook met deze motor , en als er een keer iets van petjes volk naast me staat laat ik hun de klasse van een volvo zien :D :D

Voornamelijk de achterkant van onze wagen.. ongelofelijk wat kun je hard met deze wagen iedere keer weer... het verveeld nooit die power.
Qua verbruik zal de T5 minder gunstig zijn dan bijvoorbeeld een 170pk non turbo. De hoeveelheid plezier daarentegen dat je met zo'n auto hebt!

Als je 15.000 per jaar rijdt dan praat je over 55Euro per maand meer aan brandstof kosten voor een T5. Dan ga ik uit van 1 op 8 voor een T5 en 1 op 11 voor een 170pk versie. Weet overigens niet of die waarden kloppen maar heel ver zit ik er niet vanaf denk ik........

Geplaatst: 25.05.2009 - 11:56
door Johras
Ook met een T5 kan je rustig rijden, alleen af en toe vol gas is moeilijk te weerstaan ;)

Een 2.5T of T5 is voor mij de meerprijs zeker wel waard, sinds mijn S70 2.5T wil ik niet anders meer :P

Screenshot gemaakt van een kort ritje rustig rijden (25-30km). 1:13,6 vond ik niet onaardig met een mix van stad/snelweg, aan de andere kant bij vol gas 72,7 liter per uur.. moet je na minder dan een uur weer een tankstation op zoeken.

Geplaatst: 26.05.2009 - 07:02
door Johan
Johras, wat heb jij aan boord om dit soort gegevens te verkrijgen?

Geplaatst: 26.05.2009 - 08:34
door Johras
Dit is met een OBD2 scantool plus laptop gedaan, maar ben bezig een computer in de auto te bouwen :) Je kan er ook leuke grafieken mee maken enz. Als software gebruik ik op dit moment PCMSCAN, hopelijk komen ze binnenkort met Volvo specifieke software (oa. voor boost).

(OBD2 scantool is een simpele ELM-327, zijn rond de 50-60 euro.. is leuk speelgoed :P)

Geplaatst: 26.05.2009 - 15:16
door Supergrover
Wolfs XC schreef: Er zij er genoeg die ver over de 200.000km op de teller hebben met de eerste turbo.

Suc6
Kan ik hieruit afleiden dat rond de 200.000km de turbo zelf moet worden vervangen? Of zijn er onderdelen op een turbo motor die, volgens het dealerprogramma bijvoorbeeld, moeten worden vervangen? Rond welke km aantallen? En wat voor kosten moet je dan aan denken?

Het fijne aan mijn huidige 850 motor vind ik dat dat ding maar blijft snorren. Het enige waar hij behoefte aan heeft is een jaarlijkse oliebeurt en af en toe nieuwe bougies. Kost haast niks.

Geplaatst: 26.05.2009 - 18:54
door janpie
Precies daar koop je een 140 pk voor
Ik heb een 200 pk awd gehad , een pracht wagen en blok natuurlijk ..
Maaaaar is idd wel gevoelig voor het nodige onderhoud.
De carterontluchting zit gauwer vol met drap
De nodige rubbers ,slangen/ophangrubbers "de motor is veel sterker dan een 140 pk dus de motor kantelt ook meer'' En als er veel mee is gegumd is het mogelijk dat er boven de 2 ton wel naar de turbo gekeken moet worden.
Voor het verbruik hoef je het niet te laten 140pk 1 op 10
200pk 1op8 maar dat is dan een AWD ,dus ik denk dat 1 op 9 wel haalbaar moet zijn .... Veel lol kost nu eenmaal GELD

Geplaatst: 26.05.2009 - 19:33
door bart simpson
Supergrover schreef:Dus de 170pk rijdt net wat soepeler, begrijp ik. En zijn er behalve een piets hoger verbruik ook nog nadelen?
hij draait 1500 t/min meer, hij moet voor zijn minimaal (10Nm) hogere koppel ook 700 t/min harder draaien.
De 140pk is door de jaren heen in heel Europa de best verkochte machine geweest.

Geplaatst: 26.05.2009 - 19:48
door Supergrover
Hmm, dus luider.

En als je kiest tussen de 140 en de 170pk?

Geplaatst: 26.05.2009 - 19:53
door bart simpson
ik zou de 140pk nemen

Geplaatst: 26.05.2009 - 20:35
door Johan
Johras schreef:Dit is met een OBD2 scantool plus laptop gedaan, maar ben bezig een computer in de auto te bouwen :) Je kan er ook leuke grafieken mee maken enz. Als software gebruik ik op dit moment PCMSCAN, hopelijk komen ze binnenkort met Volvo specifieke software (oa. voor boost).

(OBD2 scantool is een simpele ELM-327, zijn rond de 50-60 euro.. is leuk speelgoed :P)
Heb je toevallig een link naar een site met meer info?

Geplaatst: 26.05.2009 - 21:31
door janpie
Is echt een fijne motor die 140 pk
Mooi rustig
kijk eens naar een test van autoweek

http://www.autoweek.nl/autotest/1085/Vo ... -24-140-pk