Pagina 1 van 11

vaag sturen bij bepaalde stuurstand

Geplaatst: 27.05.2009 - 11:08
door edraket
Ik merk soms bij een bepaalde stuurstand dat het stuur wat heen en weer gaat tijdens het nemen van een bocht. Je merkt het het beste op de snelweg als je met gemiddelde snelheid een bocht neemt. Het lijkt dan alsof de stuurinrichting kleine stuurbewegingen terug wil maken. Het gevolg is dat het stuur daardoor wat heen en weer gaat omdat je zelf weer wat instuurt. Het is een heel vreemde gewaarwording. Bij mijn S60 had ik daar absoluut geen last van. Ik merk ook dat de V70 heel veel lichter stuurt dan de S60. Nu was die laatste verlaagd en had 18" banden, dus dat kan een rol spelen.

Komt iemand deze klacht bekend voor? Voor zover ik heb kunnen controleren is er geen speling op de stuurinrichting aanwezig. Nu vertelde de verkoper dat er progressieve stuurbekrachtiging oid op deze auto zit, ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben.

Geplaatst: 27.05.2009 - 13:11
door Oceanracer
Hmmm, komt mij niet vreemd voor hoor, Ed. Ik zou haast willen zeggen: Ik weet niet beter. Ik vind de auto altijd enigszins een eigen leven leiden, zelfs met m'n nieuwe rubbers + stangen. Wegverkanting, spoorvorming, riggels, enz... Ik voel het allemaal in m'n stuur terug.

Geplaatst: 27.05.2009 - 18:03
door edraket
Maar het heeft niets te maken met spoorvorming, maar met lange doordraaiende bochten op (vlak) snelweg asfalt of rotondes. Deze heeft juist veel mninder last van spoorvorming dan de S60. Niet zo verwonderlijk want nu 16" en S60 18".

Geplaatst: 27.05.2009 - 18:49
door steven460
Ik weet niet of het mogelijk is, maar als het mogelijk is moet je de druk van de bekrachtigings pomp laten verlagen. Dan heb je iig minder hulp van de bekrachtiging.

Het 'zoekende' gedrag in de bochten van de s60/v70 is al vaker naar voren gekomen en vaakzijn de banden of stuurhuis oorzaak.

Geplaatst: 27.05.2009 - 19:17
door joepjazz
ik heb het ook..het maakt niet uit hoeveel inch wielen je hebt.. de bocht van de A16 naar de A58 dus breda naar tilburg, voel ik iedere keer weer die vage stuurbewegingen

Geplaatst: 27.05.2009 - 20:23
door Hapee
Voor dat ik aan stuurhuizen zou gaan sleutelen, zou ik eerst de volgende zaken nalopen als ik jou was:
- bandenspanning: juiste waarde en links en rechts exact hetzelfde?
- banden van voor naar achter wisselen en kijken of het anders is. Er zou een onregelmatigheid in het carcas van één van de banden kunnen zitten
- uitlijning controleren. Iets te weinig of teveel toespoor merk je het meest bij een geringe stuuruitslag
V70's zijn gevoelig aan de voorkant en kleine afwijkingen hebben soms lastige gevolgen.

Geplaatst: 27.05.2009 - 21:29
door Gast
Ik heb er (denk ik) ook een beetje last van.
Last van spoorvorming en soms van zijwind. Gewoon een beetje vaag.

Dus ik heb deze week voor ruim € 500,- aan (grote beurt) onderdelen gekocht bij de Volvo-dealer. :oops:
Waaronder nieuwe draagarmrubbers (politie uitvoering).
Ik hoop dat het daar beter van gaat worden.

Geplaatst: 27.05.2009 - 21:34
door Oceanracer
Ik vond het met mijn nieuwe draagarmen eerst een genot om ermee te rijden. Maar dan treed (na ca 1000 km) de gewenning in en ga je toch alles weer voelen... Ik zal wel te veeleisend zijn en heb me er bij neergelegd dat de auto 7 jaar oud is en bijna 3 ton heeft gelopen. Wat mag ik dan nog verwachten? In elk geval geen perfectie...

Geplaatst: 27.05.2009 - 22:56
door steven460
Oceanracer schreef:Ik vond het met mijn nieuwe draagarmen eerst een genot om ermee te rijden. Maar dan treed (na ca 1000 km) de gewenning in en ga je toch alles weer voelen... Ik zal wel te veeleisend zijn en heb me er bij neergelegd dat de auto 7 jaar oud is en bijna 3 ton heeft gelopen. Wat mag ik dan nog verwachten? In elk geval geen perfectie...
Ik denk dat wanneer je een hart hebt voor auto's, en merkt dat er ergens ook maar 1 piepklein rammeltje zit, dit rammeltje factor vaak wordt versterkt door je 'auto hart' voor je eigen auto.

Ga maar eens met iemand anders mee, dan valt het gekuch en geratel van zijn/haar auto niet eens zo erg op.

Geplaatst: 28.05.2009 - 10:47
door josas
steven460 schreef:
Oceanracer schreef:Ik vond het met mijn nieuwe draagarmen eerst een genot om ermee te rijden. Maar dan treed (na ca 1000 km) de gewenning in en ga je toch alles weer voelen... Ik zal wel te veeleisend zijn en heb me er bij neergelegd dat de auto 7 jaar oud is en bijna 3 ton heeft gelopen. Wat mag ik dan nog verwachten? In elk geval geen perfectie...
Ik denk dat wanneer je een hart hebt voor auto's, en merkt dat er ergens ook maar 1 piepklein rammeltje zit, dit rammeltje factor vaak wordt versterkt door je 'auto hart' voor je eigen auto.

Ga maar eens met iemand anders mee, dan valt het gekuch en geratel van zijn/haar auto niet eens zo erg op.
Klopt, hoe langer je een auto hebt, des te meer hoor en voel je.
Niks gewenning, maar soms zelfs meer ergernissen....zal er wel bij horen. :roll:

Geplaatst: 28.05.2009 - 10:59
door edraket
joepjazz schreef:ik heb het ook..het maakt niet uit hoeveel inch wielen je hebt.. de bocht van de A16 naar de A58 dus breda naar tilburg, voel ik iedere keer weer die vage stuurbewegingen
Ik neem aan dat er dan geen spoorvorming optrerdt, maar het net lijkt alsof de stuurinrichting een klein beetje terug stuurt.

Toch lijkt het me niet normaal. Ik liet een vriend van me een stukje rijden en het viel hem ook op toen hij een grote rotonde over reed.

Geplaatst: 28.05.2009 - 11:06
door edraket
Hapee schreef:Voor dat ik aan stuurhuizen zou gaan sleutelen, zou ik eerst de volgende zaken nalopen als ik jou was:
- bandenspanning: juiste waarde en links en rechts exact hetzelfde?
- banden van voor naar achter wisselen en kijken of het anders is. Er zou een onregelmatigheid in het carcas van één van de banden kunnen zitten
- uitlijning controleren. Iets te weinig of teveel toespoor merk je het meest bij een geringe stuuruitslag
V70's zijn gevoelig aan de voorkant en kleine afwijkingen hebben soms lastige gevolgen.
Bandenspanning is goed, heb de banden al van omgewisseld, en uitlijning heb ik al gecontroleerd en bijgesteld. Stond op uitspoor ipv toespoor.

Bij de volgende beurt maar eens kijken naar de fusee kogels en andere stuurkogels. Had die onlangs los op mijn voormalig S60. Het viel me op dat er aardig wat speling op de kogels zat, terwijl je dat niet merkte met sturen of aan speling op de ophanging met de standaard checks. Die had 245000 gelopen. Dus ik denk dat bij de 2 ton de kogels best een check of upgrade mogen hebben.

Geplaatst: 28.05.2009 - 19:38
door toppertje
ed, ik weet niet of er ooit al eens andere(nieuwe) draagarmrubbers in zijn gekomen,maar zoals je wel weet zijn de standaard rubbers erg zacht.
maw.zelfs als je nieuwe hebt,en je zet een koevoet/breekijzer tussen de draagarm/chassis dan zul je zien dat er nog steeds behoorlijk veel beweging inzit.als je nu gaat rijden,en de veerpoot veert in,den beweegt de draagarm dus ook.
door de slappe rubbers veranderd bij elke veerbeweging je uitlijning.
met name je camber veranderd iedere keer hierdoor. niet veel,maar toch..
ik denk dat volvo(v70)hier erg gevoelig voor is,het nadeel van een comfortabele
auto zeg maar.

Geplaatst: 29.05.2009 - 00:22
door Gast
Stond deze week te wachten bij een Volvo dealer, komt er een man binnen met vergelijkbare klachten. Constant moeten sturen, niet recht uit, gevoelig enz....

Ik dacht die heeft nog de "oude" V70, niet dus...... het nieuwe type.
Volvo leert blijkbaar niet erg snel.

Geplaatst: 29.05.2009 - 12:46
door edraket
toppertje schreef:ed, ik weet niet of er ooit al eens andere(nieuwe) draagarmrubbers in zijn gekomen,maar zoals je wel weet zijn de standaard rubbers erg zacht.
maw.zelfs als je nieuwe hebt,en je zet een koevoet/breekijzer tussen de draagarm/chassis dan zul je zien dat er nog steeds behoorlijk veel beweging inzit.als je nu gaat rijden,en de veerpoot veert in,den beweegt de draagarm dus ook.
door de slappe rubbers veranderd bij elke veerbeweging je uitlijning.
met name je camber veranderd iedere keer hierdoor. niet veel,maar toch..
ik denk dat volvo(v70)hier erg gevoelig voor is,het nadeel van een comfortabele
auto zeg maar.
Heb wel eerder gereden met slappe draagarm rubbers, maar dat voelde toch echt anders aan. Ik zal tzt de boel een loshalen en inspecteren.

Geplaatst: 29.05.2009 - 13:07
door Oceanracer
Schiet me in ene nog te binnen: Tijdens mijn proefrit van afgelopen zaterdag in een XC90 GT T6 merkte ik ook in een niet te scherpe linkse bocht dat het net leek of de stuurbekrachtigingspomp het even van mij wou overnemen. De auto stuurde dus "uit zich zelf" wat ik moest tegenhouden. Bedoel je dat soms, Ed?

Geplaatst: 29.05.2009 - 14:17
door edraket
Ja dat is precies wat ik bedoel. Hoe oud was die XC90? Ga je trouwens van auto wisselen?

Geplaatst: 29.05.2009 - 18:58
door Oceanracer
Die XC90 was/is van 2003 en heeft 111.000 km gelopen. Het is mij 1 keertje opgevallen en is absoluut niet te vergelijken met het stuurgedrag van mijn eigen V70 bij spoorvorming en wegverkanting. Ik voelde duidelijk dat deze correctie door de auto zelf werd uitgevoerd, daar waar het bij mijn V70 echt aan het stuurhuis zelf wordt doorgegeven door de wielen.

Na 4 jaar even geflirt met de XC, maar het wordt hem nog niet. Mijn vriendin vond hem te groot. Ik wilde de Lupo & V70 er op inruilen, anders kan het niet uit. En de GT is niets voor mij. Die schakelt mij niet soepel genoeg. Ik hou gewoon niet van automaten.

Geplaatst: 08.09.2009 - 20:53
door CasperJuna
edraket schreef:Ja dat is precies wat ik bedoel.
Ed, heb je toevallig al een oplossing voor je probleem? Ik heb bij mijn net aangeschafte S60 uit 2004 hetzelfde probleem, ga morgen naar de garage.

Als je meer informatie hebt zou dat zeer welkom zijn!

Geplaatst: 09.09.2009 - 13:57
door edraket
Nee, het stoort me niet meer. Ik heb nog wel een andere manier gevonden om het probleem te laten zien. Bij stilstand met draaiende motor en het stuur een bepaalde stand gedraaid voel je de stuurbekrachtiging af en toe het stuur een zetje geven tegen de weerstand van de banden in. Gevolg is dat het stuur constant heen en weer gaat in een pendel beweging. Het enige wat je zelf doet is lichte stuurdruk geven. Dat voel je dus ook tijden diezelfde stuurstand met het nemen van een bocht. Je gaat daardoor een beetje zwalkend door de bocht.

Ik ben erg benieuwd wat de dealer ervan zegt. Zou er tzt wel een oplossing voor willen hebben.