Pagina 1 van 1

Hoog toerental stationair

Geplaatst: 28.05.2009 - 13:22
door Diamondnick
Beste mensen,

Na mijn voorgaande afgekeurde 440 uit '91 heb ik een 'nieuwe' 440 injectie uit '93. Klein beetje een miskoop geweest; 5-bak, benzine, 220.000km.

Al na een week begon de koppeling te gillen. :evil: Dus ik snel gebeld of mijn oude 440 nog niet op de sloop lag. Gelukkig was de betreffende kerel vriendelijk en heeft voor mij de oude bak uit de 440 van '91 gehaald welke ik tegen een schappelijke prijs van 230 euro heb laten inbouwen. Ik heb meteen het uiteinde (demper) van mijn uitlaat laten verwisselen want ook die was nog nieuw (3 maanden) van de de 440 uit 91. Toen we toch bezig waren kwamen we erachter dat er links voor een stabilisatorstang miste. Ook die maar in laten zetten. De auto is in kosten gestegen in meerwaarde naar 200% maar dat mag de pret niet drukken.

Nu loopt de auto wel weer aardig op de donorbak. Maar nu komt het volgende probleem. De auto blijft bij stationair of gas los in de bocht in de toeren hangen. Vervelend met schakelen want dat gaat natuurlijk lastiger. De auto loopt ook schokkerig alsof er een onregelmatige verbrandig is (stationair). Vanuit de versnelling 1 naar 2 gaat prima, in zijn 2 rijdt de auto een beetje met een kleine hapering en pakt dan weer op. Alsof je met een koude motor en choke rijdt.

Nu ik hoop dat mensen suggesties hebben wat te doen. En als het kan oplossingen die ik zelf kan behappen. Ik ben de reparatiekosten een beetje beu aan het worden. Heb die auto nog geen maand! (uiteraard geen garantie op een roestbak :P )

Wie ohw wie!?

Geplaatst: 28.05.2009 - 14:18
door philippevk
over het hoog in de toeren hangen: check de stationair-toerental-regelmotortje (zwart kasje bij de gaskabel met een veer en een palletje)

Dit kan ook het schokken veroorzaken. Maar je kan ook kijken naar de in-uitlaat pakking (is een bekende kwaal bij de b18u motor).

Geplaatst: 29.05.2009 - 00:27
door ArjenM
Wat voor motor zit er in? Klinkt als dat de vacummslang van gasklephuis naar de map sensor kapot is. Trek die slang eens los als de motor stationair draait. als de motor dan anders gaat lopen is het in orde, bij geen verandering het de vacuumslang die kapot is.

Geplaatst: 01.06.2009 - 21:55
door Diamondnick
Bedankt voor de tips!

Ik ga het allebei even testen!

Geplaatst: 09.06.2009 - 14:14
door Diamondnick
Nu ik heb de verdelerkap dus bekeken en de middelste pool voor de kabel van de bobine was helemaal geoxideerd en wit uitgeslagen. Nieuwe kabels opgezet. De middelste paste niet eens helemaal meer omdat die zo geroest was. Dus eigenlijk ook even een nieuwe verdelerkap op laten zetten.

Hij maakt nu in iedergeval niet meer van die achterlijk hoge toeren.

Geplaatst: 09.06.2009 - 18:36
door Iroll
Vervang ook de rotor samen met de verdelerkap, kost niet veel als je ze bij Brezan koopt. Ik denk bijelkaar iets van €20.

Geplaatst: 09.06.2009 - 19:41
door ArjenM
En maak die middelste kabel dan ook goed schoon, want daar zit nu allemaal roest op.

Geplaatst: 09.06.2009 - 20:49
door Diamondnick
Oke! Die kabel kan ik dan gewoon schoonmaken met WD-40 toch?

En moet ik nog ergens op letten bij het verwisselen van de verdelerkap? Dat is twee schroeven en dan weer terug plaatsen(de nieuwe dan) toch? Of moet ik echt opletten (iets met het moment afstellen ofzo?) En moet ik bij de rotor nog een moeilijke reparatie uitvoeren of is dat ook 2 schroeven werk?

Geplaatst: 09.06.2009 - 22:08
door ArjenM
Simpel, wijst zich vanzelf. Het zijn 3 schroeven, ook 1 aan de onderkant. Het moment wordt door de ECU geregeld. Alles past er maar op 1 manier op dus het kan niet fout gaan.

Het kabeluiteinde moet je schoonmaken met contactspray. Vet isoleert en dat wil je niet. Zorgen dat alle roest die van de verdelerkap erop is gekomen eraf is.

Geplaatst: 10.06.2009 - 10:21
door dr hilus
En de rotor trek je er zo af, die zit niet vast met een schroef o.i.d.

Geplaatst: 10.06.2009 - 12:08
door SchoutenCC
Let wel op de volgorde van de kabels wanneer je ze overzet naar de nieuwe verdeelkap. Doe ze gewoon een voor een van de oude naar de nieuwe zodat je de ontstekingsvolgorde behoudt.

Geplaatst: 10.06.2009 - 15:04
door Diamondnick
Super! Ik wilde ze al labelen maar goede tip! Tnx!

Geplaatst: 11.06.2009 - 14:57
door Diamondnick
Is de rotor echt een klein plasting dopje met een koperen hoekje aan de buitenring>? Ik heb echt het idee dat ik nu een flessendopje gekocht heb? :P

Geplaatst: 11.06.2009 - 17:26
door ArjenM
Dat is hem inderdaad. :)

Geplaatst: 11.06.2009 - 17:42
door Diamondnick
Super nu alleen even op de zon en het weekend wachten en dan eens even aan de slag. EN dan NU even de klusverslaving aan de kant en verder aan de scriptie... :buzzsaw:

Geplaatst: 12.06.2009 - 15:28
door Diamondnick
Even een update!

Alles ging vrij makkelijk! Even een fototje van de oude verdelerkap:

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/wmT ... directlink

En van de oude rotor,

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/5AW ... directlink

Ik heb de auto nog niet gestart, zie de volgende topic over koelvloeistof...

Was er niet zo iemand op het forum die zegt: altijd iets mis maar altijd leuk... Zark3 :P

Geplaatst: 12.06.2009 - 16:04
door SchoutenCC
Schuldig...

Met het oplossen van het ene probleem vind je direct een ander probleem en zodra je denkt dat er niets meer kapot kàn gaan omdat alles al stuk is geweest: voilà, ofwel je wordt geconfronteerd met iets wat je net niet 100% goed hebt gedaan, ofwel je leert van het bestaan van nieuwe onderdelen ;)

Maar stiekem is dat soms helemaal niet erg; ik zeg gefeliciteerd met je nieuwe hobby!