Pagina 1 van 1

Plug-in in 2012 in Massaproductie

Geplaatst: 01.06.2009 - 12:25
door Ben
Volvo Cars en Vattenfall gaan samenwerkingsverband aan

Een oplaadbare Volvo via een normaal stopcontact? Vanaf 2012 is dat realiteit. De Zweedse energiemaatschappij Vattenfall en Volvo Car Corporation zijn een uniek samenwerkingsverband aangegaan om plug-in hybride auto's in massaproductie te nemen. Samen zorgen zij ervoor dat techniek en infrastructuur, die de plug-in vereist, in 2012 gereed zijn.

Volvo Car Corporation en Vattenfall lanceerden in januari 2007 een project met als doel het ontwikkelen en testen van plug-intechnologie. Nu is de tijd aangebroken om dit naar een hoger plan te tillen. ˜We investeren miljoenen euro's om in 2012 in Zweden plug-in hybriden, auto's die door zowel elektriciteit als diesel worden aangedreven, in serieproductie te kunnen nemen. Dit is een belangrijke zakelijke ontwikkeling voor ons. Door de samenwerking met Vattenfall zijn we sneller in staat om onze klanten auto's aan te bieden die bijzonder milieuvriendelijk zijn', zegt Stephen Odell, President and Chief Executive Officer van Volvo Car Corporation.

Vattenfall en Volvo Car Corporation zijn ervan overtuigd dat een serieproductie van plug-in hybride auto's en de ontwikkeling van de bijbehorende infrastructuur nieuwe banen creëert. Beide bedrijven geloven dat het Zweden helpt om zijn toppositie te behouden op het gebied van geavanceerde milieuvriendelijke technologie.

Thuis opladen
Eén van de grootste voordelen van plug-in hybride auto's is dat oplaadbaar zijn via een normaal stopcontact.˜We willen het belang van elektriciteit in onze samenleving een extra impuls geven, met name de sleutelrol die elektriciteit speelt in het oplossen van klimaatproblemen. Door het samenwerkingsverband willen we de marktintroductie van elektrische auto's bespoedigen. Samen ontwikkelen we een volgende generatie technologie, gebaseerd op plug-in auto's en oplaadmogelijkheden in en rondom het huis', zegt Lars G. Josefsson, President and Chief Executive Officer van Vattenfall.

De ontwikkeling van de plug-in hybrides wordt samen uitgevoerd en gefinancierd. Volvo Car Corporation produceert de auto's. Vattenfall ontwikkelt de oplaadsystemen en voorziet de auto's van elektriciteit

Innovatieve milieutechnologie
Elektriciteit is bijzonder geschikt om auto's aan te drijven. Een elektromotor heeft een hoog toelaatbaar vermogen en verbruikt grofweg een vijfde deel van de energie die nodig is om een traditionele motor aan te drijven. Vattenfall biedt klanten de mogelijkheid om een contract voor duurzame elektriciteit uit wind- of waterkracht af te sluiten, als alternatief voor de gebruikelijke mix van elektriciteitsbronnen. Lars G. Josefsson ziet veel voordelen voor oplaadbare plug-in hybrides, ook in gevallen waarbij de energie niet terug te leiden is naar duurzame energiebronnen.

˜Door een elektrische aandrijving vermijden we de emissie van elke auto afzonderlijk. Het is veel eenvoudiger om de emissie van enkele grote krachtbronnen te beheersen dan die van miljoenen auto's. In plaats van benzine of diesel wordt de energie uit enkele grote krachtbronnen gehaald, en Vattenfall levert grote inspanningen om de CO2-uitstoot van zijn elektriciteitsproductie te elimineren. In Zweden is nagenoeg alle elektriciteitsproductie van Vattenfall emissievrij', legt Lars G. Josefsson uit.

De plug-in hybrides hebben een krachtige elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion-accu. De batterij heeft ongeveer vijf uur nodig om zichzelf via een normaal stopcontact op te laden. De accu wordt uiteraard ook opgeladen tijdens het remmen. ˜De meeste autoritten zijn kort, bijvoorbeeld van en naar het werk. Wij bieden een product aan dat aan deze vervoersbehoefte voldoet. Om ook lange afstanden te overbruggen, wordt de auto, behalve met een elektromotor, uitgerust met een van Volvo's efficiënte dieselmotoren.

Volvo presenteert in de zomer van 2009 drie demonstratieauto's van het type V70. Ze worden ingezet om de behoeften van klanten te peilen op het gebied van de nieuwe technologie. Verder dienen ze om hun rijgewoonten vast te stellen en om te bepalen hoe ze hun auto op willen laden. Vattenfall zal diverse concepten met betrekking tot het thuis opladen van de auto en oplaadstations in openbare ruimten testen. De auto's die in 2012 in serieproductie gaan, hebben een iets andere technologie, maar de presentatie van de demonstratieauto's is een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van plug-in hybride auto's die afgestemd zijn op de behoeften van de markt.

Voordelen voor de klant
De prijs van de plug-in hybride zal hoger zijn dan die van auto's met een traditionele aandrijving. De accu's zijn duur, maar wanneer de auto elektrisch rijdt, zijn de brandstofkosten ongeveer een derde van de kosten van het rijden op diesel.

Prioriteit voor Nederland
Naast thuismarkt Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van Volvo's plug-in. De productie start in 2012 en de auto zal zo snel mogelijk in Nederland geïntroduceerd worden. Volvo Cars Nederland onderzoekt op dit moment de mogelijkheden en is in gesprek met diverse energieleveranciers over het opzetten van een proef met demonstratieauto's op korte termijn.

Geplaatst: 03.06.2009 - 00:09
door mightyspawn
Toch blijft de vraag, is dit energiezuiniger? Er zijn accu's nodig. Zwaarder/groter dan in een normale auto. Wat zit daar in? Juist chemisch afval, wat moet er met dat chemisch afval gebeuren na gebruik, juist gerycled worden. Accu's moeten ook geproduceerd worden. Dat kost een hoop energie. Stroomverbruik? Stroom is niet echt duur, maar goedkoop nu ook weer niet. Waar komt de stroom vandaan? Juist uit een centrale, kern/kolen etc. Kost ook allemaal weer energie.

Dus zal dit nu echt zoveel beter zijn voor het milieu dan gewoon een normale auto te rijden.

Uiteraard is het wel een goeie stap. Maar ik blijf kritisch. Als mijn laptop accu al na 2 jaar minder goed werkt. Wil ik niet weten hoe snel je deze accu dient te vervangen. En ja mn laptop accu is ook Lithium Ion

Geplaatst: 03.06.2009 - 08:21
door Boswachter
In zweden komt veel energiue uit waterkracht, ik denk dat ze daar op in willen spelen.
De vraag is eigenlijk wat is er eerder milieuvriendelijk een automotor of de opwekking van stroom in centrales. Ik denk dat centrales met name door de schaalgrootte sneller milieuvriendelijk kunnen worden.
Maar energie ligt gewoon op straat, de vraag is alleen wie durft het aan om de energie te winnen....
voorbeeld:
http://water.dhv.com/NL/waterbehandelin ... nergy.aspx

Geplaatst: 03.06.2009 - 11:40
door Johan
Doordat er tegenwoordig allerlei systemen zijn toegevoegd aan de traditionele elektriciteits centrales de zogenaamde warmte-kracht koppelingen (stad verwarming etc.) is het rendement van een dergelijke centrale >80%. Vergelijk dieselmotor ~ 40% en bezinemotor ~ 25%.

Het rendmement van een elektromotor is ~ 85% zodat een volledig elektrische auto met accus opgeladen uit het thuisnet de meest economische en het minst millieuvervuilend is (NL situatie), in overweging nemende dat er steeds meer "groene" energie wordt opgewekt/ingekocht.

Geplaatst: 03.06.2009 - 15:21
door ReVo
compenseert dat dan goed de milieu on-vriendelijke productie van een accu en alle chemische troep die daar in zit?

Geplaatst: 04.06.2009 - 20:11
door Maurice Pierik
De elektromotor is superieur aan de brandstofmotor. Het rendement is minstens 3 x hoger en de bedrijfszekerheid en eenvoud is grandioos.

Accu's kunnen afhankelijk van het type zeer goed worden gerecycled. Laat maar komen, die plug-ins. Wat betreft de elektriciteit. Hier geldt natuurlijk dat het uitmaakt hoe deze verkregen is. Maarre, heb je wel eens stil gestaan hoeveel energie er nodig is om een litertje benzine uit de pomp te krijgen?

Geplaatst: 05.06.2009 - 12:24
door ReVo
Maurice Pierik schreef:Maarre, heb je wel eens stil gestaan hoeveel energie er nodig is om een litertje benzine uit de pomp te krijgen?
nee daar zeg je wat