Pagina 1 van 1

startmotor

Geplaatst: 03.06.2009 - 19:34
door prutsmegek
Nieuwe startmotor brandt door + electrische storing

(Lang verhaal, zie samenvatting onderin)

Ik heb een probleem met de startmotor van een 440 cvt. Dat ging gepaard met wat vreemde bijeffecten.Na een (heel kleine, kortstondige) lekkage van het koelwater ,-bovenop de motor bij de ontluchtingsnippel van het koelwater pal boven de startmotor-, weigerde opeens de startmotor. Het oplaadlampje van de dynamo op het instrumentenpaneel ging toen ook niet meer branden bij het omdraaien van de contactsleutel. Na enige dagen deed de startmotor het opeens weer wel, en toen na een paar keer proberen niet meer. Startmotor was op het oog niet doorgebrand, maar werd nagekeken en bleek toch defect. Nieuwe startmotor dus. Na enige dagen viel tijdens het rijden, bij het afremmen tot stapvoets, de motor en alle elektriciteit uit. De eerste minuten kwam er geen spanning meer op paneel, radio, lampen etc. Na enige tijd was dat weer wel het geval, en gaf een poging tot starten een duidelijke klik in de startmotor. De startmotor bleek doorgebrand. De sleepdienst dacht dat hij was blijven meedraaien. De leverancier van de startmotor zei dat je dan sporen op de bendix had moeten zien en dat het gewoon een slecht exemplaar geweest was. Nu ben ik bang dat het probleem misschien elders zit. Dan loop ik het risico dat de nieuwe startmotor weer een aantal keer start, maar dat het onderweg weer mis gaat.

De vraag is dus wat hier gebeurd kan zijn. Waren dit twee verschillende problemen of hebben ze dezelfde oorzaak? Kan de tweede keer de startmotor mee zijn blijven draaien? En waardoor zou dat gekomen kunnen zijn? Probleem met het contactslot? Hoe kan ik dit het beste checken?

Samenvatting: startmotor weigerde af en toe, nieuwe startmotor brandt opeens door. Alle electriciteit is toen tijdelijk weggevallen en kwam later weer terug. Ligt de oorzaak buiten de startmotor en krijg ik dus weer problemen met volgende startmotor?

Met vriendelijke groet,

Jan Visser

Geplaatst: 03.06.2009 - 20:35
door sjoerdb
als een startmotor mee blijft draaien dan hoor je dat duidelijk. een startmoter zorgt er voor dat je starterkrans met ongeveer 500 toeren begint te draaien, daarna gaat de motor stationair ongeveer 800 toeren draaien. mocht je startmotor mee draaien en je geeft kortstondig al gas tot 2000 toeren. dan betekent het voor je startmotor dat hij wordt aangedreven en maar liefst 4 x zoveel toeren maakt als dat ie normaal doet. ga je nog hoger met toeren is het zeker schadelijk voor de startmotor, bij meedraaien dan.

Geplaatst: 03.06.2009 - 22:52
door prutsmegek
Dat is sneller dan ik dacht, maar zou het door een defect aan de auto (elektrisch systeem) kunnen gebeuren dat de startmotor wordt geactiveerd tijdens het rijden anders dan dat je zelf zo gek zou zijn om dan te gaan starten?

Geplaatst: 03.06.2009 - 23:35
door wpee
ik zou zeggen toevallig slechte startmotor (garantie????)
Accu defect of aardaansluiting bij de accu en onder dashboard eens controleren.

Re: startmotor

Geplaatst: 05.06.2009 - 17:35
door Vosje
prutsmegek schreef:Het oplaadlampje van de dynamo op het instrumentenpaneel ging toen ook niet meer branden bij het omdraaien van de contactsleutel. Na enige dagen deed de startmotor het opeens weer wel, en toen na een paar keer proberen niet meer. Na enige dagen viel tijdens het rijden, bij het afremmen tot stapvoets, de motor en alle elektriciteit uit. De eerste minuten kwam er geen spanning meer op paneel, radio, lampen etc. Na enige tijd was dat weer wel het geval, en gaf een poging tot starten een duidelijke klik in de startmotor.
Hallo prutsmegek,

Heb hier eerder het idee dat je dynamo niet in orde is! Wordt je accu wel bijgeladen? Het niet brandende oplaadlampje wijst waarschijnlijk op versleten koolborstels en / of sleepringen in je dynamo. In een doorgebrande startmotor tengevolge van "meedraaien" geloof ik niet echt. De constructie van een startmotor en met name de constructie van het rondsel (de Bendix) is dusdanig dat dit eigenlijk niet kan.
Op het moment dat de verbrandingsmotor aanslaat zal deze sneller gaan draaien dan de startmotor en deze als het ware willen aandrijven. Maar hierdoor schroeft het rondsel over de as van de startmotor terug naar de uitgangspositie waardoor deze ontkoppeld wordt en onmogelijk met de verbrandingsmotor mee kan gaan draaien.
Hoe en door wie heb je de startmotor laten doormeten? Dat is niet zo simpel gelet op de nauwelijks meetbare ohmse waarden van de wikkelingen. Een doorgebrande startmotor ruik je overigens al op een afstandje. Was dat bij jou ook het geval?

Vriendelijke groet,

Vosje