startmotor
Geplaatst: 03.06.2009 - 19:34
Nieuwe startmotor brandt door + electrische storing
(Lang verhaal, zie samenvatting onderin)
Ik heb een probleem met de startmotor van een 440 cvt. Dat ging gepaard met wat vreemde bijeffecten.Na een (heel kleine, kortstondige) lekkage van het koelwater ,-bovenop de motor bij de ontluchtingsnippel van het koelwater pal boven de startmotor-, weigerde opeens de startmotor. Het oplaadlampje van de dynamo op het instrumentenpaneel ging toen ook niet meer branden bij het omdraaien van de contactsleutel. Na enige dagen deed de startmotor het opeens weer wel, en toen na een paar keer proberen niet meer. Startmotor was op het oog niet doorgebrand, maar werd nagekeken en bleek toch defect. Nieuwe startmotor dus. Na enige dagen viel tijdens het rijden, bij het afremmen tot stapvoets, de motor en alle elektriciteit uit. De eerste minuten kwam er geen spanning meer op paneel, radio, lampen etc. Na enige tijd was dat weer wel het geval, en gaf een poging tot starten een duidelijke klik in de startmotor. De startmotor bleek doorgebrand. De sleepdienst dacht dat hij was blijven meedraaien. De leverancier van de startmotor zei dat je dan sporen op de bendix had moeten zien en dat het gewoon een slecht exemplaar geweest was. Nu ben ik bang dat het probleem misschien elders zit. Dan loop ik het risico dat de nieuwe startmotor weer een aantal keer start, maar dat het onderweg weer mis gaat.
De vraag is dus wat hier gebeurd kan zijn. Waren dit twee verschillende problemen of hebben ze dezelfde oorzaak? Kan de tweede keer de startmotor mee zijn blijven draaien? En waardoor zou dat gekomen kunnen zijn? Probleem met het contactslot? Hoe kan ik dit het beste checken?
Samenvatting: startmotor weigerde af en toe, nieuwe startmotor brandt opeens door. Alle electriciteit is toen tijdelijk weggevallen en kwam later weer terug. Ligt de oorzaak buiten de startmotor en krijg ik dus weer problemen met volgende startmotor?
Met vriendelijke groet,
Jan Visser
(Lang verhaal, zie samenvatting onderin)
Ik heb een probleem met de startmotor van een 440 cvt. Dat ging gepaard met wat vreemde bijeffecten.Na een (heel kleine, kortstondige) lekkage van het koelwater ,-bovenop de motor bij de ontluchtingsnippel van het koelwater pal boven de startmotor-, weigerde opeens de startmotor. Het oplaadlampje van de dynamo op het instrumentenpaneel ging toen ook niet meer branden bij het omdraaien van de contactsleutel. Na enige dagen deed de startmotor het opeens weer wel, en toen na een paar keer proberen niet meer. Startmotor was op het oog niet doorgebrand, maar werd nagekeken en bleek toch defect. Nieuwe startmotor dus. Na enige dagen viel tijdens het rijden, bij het afremmen tot stapvoets, de motor en alle elektriciteit uit. De eerste minuten kwam er geen spanning meer op paneel, radio, lampen etc. Na enige tijd was dat weer wel het geval, en gaf een poging tot starten een duidelijke klik in de startmotor. De startmotor bleek doorgebrand. De sleepdienst dacht dat hij was blijven meedraaien. De leverancier van de startmotor zei dat je dan sporen op de bendix had moeten zien en dat het gewoon een slecht exemplaar geweest was. Nu ben ik bang dat het probleem misschien elders zit. Dan loop ik het risico dat de nieuwe startmotor weer een aantal keer start, maar dat het onderweg weer mis gaat.
De vraag is dus wat hier gebeurd kan zijn. Waren dit twee verschillende problemen of hebben ze dezelfde oorzaak? Kan de tweede keer de startmotor mee zijn blijven draaien? En waardoor zou dat gekomen kunnen zijn? Probleem met het contactslot? Hoe kan ik dit het beste checken?
Samenvatting: startmotor weigerde af en toe, nieuwe startmotor brandt opeens door. Alle electriciteit is toen tijdelijk weggevallen en kwam later weer terug. Ligt de oorzaak buiten de startmotor en krijg ik dus weer problemen met volgende startmotor?
Met vriendelijke groet,
Jan Visser