Pagina 1 van 1

Inbouw gsm V70 geeft steeds melding "wacht...."

Geplaatst: 03.06.2009 - 19:52
door Jan W
Sinds een aantal dagen vertoont de in het dashboard ingebouwde gsm van de V70 (MY2001) van mijn eega kuren.

Indien het toestel (d.m.v. middelste knop) ingeschakeld wordt, blijft het scherm van het display van de boardcomputer leeg. Indien er op "yes" wordt gedrukt (zowel op het toestel als wel op het stuur) verschijnt er de mededeling "wacht....".
Verder gebeurd er niets -hoe lang je ook wacht.

Normaal gesproken moet de mededeling "toets pin" verschijnen, waarna -na het intoetsen van de juiste code- "pincode OK" verschijnt en vervolgens het algemene scherm in beeld komt (ID code van provider en bedieningssymbolen).

De lokale Volvo-dealer heeft er reeds naar gekeken en komt -nadat de computer aan de betreffende auto is gehangen- niet verder dan de mededeling alsdat de telefoon een softwarematige 'bug' heeft die niet meer te herstellen is -het zou in het toestel moeten zitten.

Overigens: aanschaf van een vervangende telefoon zou ook geen soulaas bieden (software-eigenschappen corresponderen niet met de software van de auto zelf). Ook een nieuw toestel zou, vanwege de prijs van ca € 1.250 (incl btw en montage), niet opportuun zijn -en dat kan ik, gezien de prijs, volmondig beamen!

Weet iemand een oplossing???
Of anders maar in de malheur berusten en de BlueTooth gebruiken van het navigatieapparaat (hoewel het gebruik van de 'dashboard gsm in combinatie met een duo-SIM reuze handig is...)?

Alvast dank voor de meedenkerij!

Greetz,
JanW

Geplaatst: 03.06.2009 - 19:55
door bart simpson
een ruiltoestel via je dealer?

Geplaatst: 03.06.2009 - 21:30
door Hapee
Verhaal van de dealer klopt niet helemaal. Door het laden van een programmaatje (kosten: paar tientjes) in de boordcomputer wordt je telefoonunit software-matig "afgemeld". Je kunt de telefoonunit dan eruit halen. Volgens mij kun je dan ongestraft een andere unit inbouwen (serienummer van de unit moet wèl bij jouw auto passen. De dealer kan dit controleren). Waarschijnlijk moet de telefoonsoftware weer geactiveerd/geladen worden en dat is niet goedkoop (naar ik weet ruim € 100,-). Haal je de unit eruit zonder "af te melden", dan zal je boordcomputer een foutmelding blijven geven, is de oude telefoonsoftware nog actief in je boordcomputer en kan ik me voorstellen dat een andere telefoonunit niet aan de praat te krijgen is.

Soms wil het trouwens wel eens helpen om de SIM-kaart een paar keer eruit te halen en er weer in te zetten. Ligt wat voor de hand, maar niet geprobeerd is altijd misgeschoten. Of het apparaat een paar keer aan en uit te zetten. Beetje "mechanisch gepruts" dus. Het is digitale techniek en dan wil er wel eens een bitje "omvallen" ::? .

Geplaatst: 03.06.2009 - 21:42
door Hapee
Toevoeging: een tweede handse telefoonunit moet ook volgens bovenstaande methode verwijderd zijn. In de unit staat (naar het schijnt) ook een code die verwijst naar de software van de auto waarin hij zit/zat. Zit die code nog in het apparaat, dan is 'ie niet bruikbaar in een andere auto. In dit topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight= is het een en ander na te lezen.

Geplaatst: 03.06.2009 - 21:59
door aertssenhjc
Wij weten er inmiddels alles van :wink: . klopt allemaal wat hier boven staat. als het straks echt niet lukt, en mijn projekje wél, heb ik met wat mazzel een unit over. kun je het hier evt mee proberen....

Geplaatst: 07.06.2009 - 00:39
door Hapee
Jan W,
En, doet de telefoon het weer?

Geplaatst: 07.06.2009 - 12:31
door Jan W
Neen....

Bij ingeschakelde telefoon blijft het display 'op zwart' en bij het indrukken van de toets 'yes' verschijnt de -weliswaar uitermate beschaafde- mededeling 'wacht s.v.p.'.... En dan kan eega wachten tot dat ze een ons weegt....

Op advies van de dealer houdt ze wel de telefoon aan -het zou wel eens voorgekomen zijn dat zo'n plotseling opgetreden (software?) storing 'opeens' weer teniet gaat. Voorlopig vertrouwt ze op haar bluetooth via de TomTom.

Kortom: weinig progressie te zien en ik heb er zelf weinig vertrouwen in dat ze weer van de ingebouwde gsm gebruik zal kunnen maken::cry:

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 25.09.2009 - 16:50
door aertssenhjc
En Jan, Al iets wijzer? doet ie het weer?

Geplaatst: 29.09.2009 - 21:56
door Jan W
Neen.
Telefoon blijft 'dood' en ze heeft er maar in berust.
Houdt wel in dat ze altijd d'r Tomtommetje in haar Zweed moet hangen voor Bluetooth. Het zij zo...

Ik heb, het verhaal van Bluekens en een 'telefoontechneut' aangehoord hebbende, ook verder geen pogingen meer ondernomen om wat te fröbelen. Mede door de verhalen als ook de bijdragen op dit forum -waarvoor dank!- acht ik de kans op een (waarschijnlijk duurbetaalde) zeperd te groot.

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 30.09.2009 - 11:15
door aertssenhjc
Heel vervelend......Ik denk dat ik nu hetzelfde probleem heb.

Welke bluekens ben je geweest?

Wel heel raar dat ze een bug niet kunnen verwijderen. je kunt zo'n apparaat toch heel simpel resetten? een soort van format C: idee?

Geplaatst: 30.09.2009 - 21:51
door Jan W
Dat was Bluekens Oosterhout.

Volgens de techneuten aldaar zou =een bij een computer gebruikelijke- 'reset' niet mogelijk zijn.
Bij navraag bij een (gekend) techneut werd dat relaas bevestigd
(zie http://www.ets1.nl/pageID_6126631.html).

Succes!
Jan W

Geplaatst: 02.10.2009 - 20:34
door jozic
Heb je al een anders SIM kaart geprobeerd?

Anders kun je vragen of het onderdeel niet ergens incourant ligt bij een dealer in NL? Dat scheelt iig veel geld bij vervanging.

Sloop (zelfde MY?)

Geplaatst: 02.10.2009 - 21:58
door aertssenhjc
Ik denk dat dit iets complexer is dan dit....been there done that...