Pagina 1 van 1
vibratie door niveau regeling????
Geplaatst: 04.06.2009 - 18:47
door TM645
Ik heb sinds een paar weken een V70 D5 summum van 2005 en heb vibraties in de auto die lijken op een onbalans in de wielen. ik ben terug naar de Volvo dealer gegaan en zij zeggen dat er niks aan te doen is omdat deze vibraties worden veroorzaakt door de niveau regeling. Deze staat als het niet belast word in de bovenste stand waardoor de auto wat stugger word en je zo dus het idee hebt dat je met een paar kromme velgen rond rijd. Als dit normaal is dan mag ik toch wel over een grote fout praten, want dit rijd werkelijk vreselijk. Op lange afstanden is dit vermoeiend.
Kent iemand dit probleem of het verhaal van Volvo?
Geplaatst: 04.06.2009 - 19:01
door Richard
Ik heb ook niveaumats maar heb geen last van vibraties als de auto leeg is hoor. Misschien een second opinion bij een andere volvodealer?
Geplaatst: 04.06.2009 - 19:15
door TM645
Heb ik ook al aan zitten denken. Ik vind het een bizar verhaal. Heb de banden ook al 5 keer laten balanceren en elke keer was het niet goed. Denk ook dat als het werkelijk aan de niveau regeling had gelegen, dit een groot isue was geweest bij dit model. Ik had dat al lang een keer moeten horen, maar goed ik wacht nog even wat reacties af en zal morgen met een Volvo dealer gaan bellen voor een afspraak.
Geplaatst: 04.06.2009 - 19:57
door Wim J
Mijn schoonvader heeft een gelijkaardig probleem, maar dat blijkt aan de 4C gelegen te zijn. Ook met geen middelen goed te krijgen,... Idd vermoeiend
Geplaatst: 04.06.2009 - 20:42
door Daneel
Geen last van. Mijn V70 heeft ook niveaumat maar geen vibraties. Niet leeg, niet vol of zo. Zijn je banden wel gelijkmatig afgesleten? Soms slijten banden niet mooi glad af. Dat wordt ook wel "cuppen" genoemd en komt soms zelfs al snel voor na de aanschaf van nieuwe banden.
Geplaatst: 04.06.2009 - 22:57
door my first volvo
Ik heb dus ook last van forse vibraties en heb geen niveauregeling.
Mijn vorige V70 had er ook last van en had wel niveauregeling. Hier zijn toen de problemen opgelost door het monteren van nieuwe schijven en het goed gangbaar maken van de remklauwen. Deze zaten nml te vast waardoor ze heel minimaal bleven aanlopen. Dit veroorzaakt bij mij de trillingen.
Bij mijn huidige v70 my2005 exact hetzelfde probleem, mijn schijven vóór zijn iets "krom" en waarschijnlijk zitten de remklauwen iets te vast waardoor ik trillingen krijg in mijn stuur en auto. Banden pefekt gebalanceerd en wielen gecontroleerd op hoogte slag. Dus ik ga 4 nieuwe schijven en blokken monteren en ben er van overtuigd dat het trillen dan over is.
Geplaatst: 05.06.2009 - 11:25
door Ewok
Heb hetzelfde enorm irritante probleem icm niveauregeling ook gehad. Achterbanden (afhankelijk van type band in mijn geval vredestein snowtrac 2 ) willen nog wel eens gaan cuppen.
Uitlijning en bandenspanning in orde? Wielen regelmatig van plek wisselen om erger cuppen te voorkomen wil ook wel helpen. Als je dit niet doet wordt cuppen en trillen alleen maar erger is mijn ervaring.
Probeer dit eerst eens voordat je geld gaat uitgeven aan nieuwe remschijven. Voorkomt wellicht een dure teleurstelling.
Succes!
Geplaatst: 05.06.2009 - 11:29
door edraket
Ik zou dan ook nog even de remklauwen gangbaar maken, anders heb je over 2 maanden weer kromme remschijven!
Geplaatst: 07.06.2009 - 16:50
door wim de jong
Ik heb ook niveauregeling, en rijd ook veel leeg.
Totaal geen last van trillingen, of vibraties.
Als je je wielen al vaak gebalanceerd hebt, en het was steeds nodig, is er duidelijk iets anders mis.
- De remschijven krom. Remklauw loopt vast.
- De banden scheef afgesleten, of ongelijkmatig? (uitlijning en/of balans probleem)
- Versleten schokdempers achter heeft ook wel eens het effect dat de wielen gaan ' dansen' over de weg, dus vibraties.
Eea is makkelijk te controleren bij de dealer, of zelfs bij quick-fit oid.
dan weet je wat meer.
Geplaatst: 08.06.2009 - 19:17
door TM645
Ik heb nieuwe remschijven rondom en er zijn ook nieuwe Michelin Primacy banden op gekomen. Het zou daar niet aan moeten liggen. Wat ik wel heb gedaan is de wielen van voor naar achteren geplaatst om te kijken of ik het dan in het stuur zou gaan voelen. Dat maakte geen verschil. Ik heb de banden spanning achter verlaagt van 2.5 naar 2.0 bar. Het is minder geworden. Het probleem lijkt ook af en toe voor te komen. Bij Volvo zeiden ze ook dat het met 16" minder is. Ik geloof wel dat het aan de Nivomats kan liggen, maar vraag me af of je dat systeem ook uit kan laten schakelen.
Geplaatst: 08.06.2009 - 22:17
door Gertjan R
Heb sinds dec 08 een V70 D5 geartronic 2005, op zich een geweldige auto. Maar............hij is inderdaad niet zonder vibraties. Laten uitlijnen, laten uitbalanceren, nieuwe michelins, remmen laten controleren, het maakte eigenlijk allemaal niets uit. De auto is niet perfect rustig. Het is wel een probleem voor de fijnproever, de gemiddelde bestuurder zou het waarschijnlijk niet eens opmerken. Maar ik weet dat het beter kan.
Onze 850 met 480.000 km op de teller is nl wel vrij van dit soort vibraties!!
V70 heeft nivomats achter (850 trouwens ook), kan me voorstellen dat dit er mee te maken heeft.
Geplaatst: 08.06.2009 - 23:05
door Gast
Gertjan R schreef:Heb sinds dec 08 een V70 D5 geartronic 2005, op zich een geweldige auto. Maar............hij is inderdaad niet zonder vibraties. Laten uitlijnen, laten uitbalanceren, nieuwe michelins, remmen laten controleren, het maakte eigenlijk allemaal niets uit. De auto is niet perfect rustig. Het is wel een probleem voor de fijnproever, de gemiddelde bestuurder zou het waarschijnlijk niet eens opmerken. Maar ik weet dat het beter kan.
Onze 850 met 480.000 km op de teller is nl wel vrij van dit soort vibraties!!
V70 heeft nivomats achter (850 trouwens ook), kan me voorstellen dat dit er mee te maken heeft.
Volgens mij hebben we "dezelfde" auto
(niet meegekregen dat je ook een andere had
) en ik kan mij er helemaal niets bij voorstellen.
Over wat voor vibraties hebben we het dan? HOE, WAT, WANNEER ......???
Ik heb de oude D5 163 PK. Heb jij de 185 PK?
Geplaatst: 08.06.2009 - 23:20
door Gertjan R
Heb deze aankoop (nog) niet op het forum beschreven. Kijk nu sinds tijden weer eens. Op mijn werk zeer druk. "Slechts" 163pk, maar ruim voldoende wat mij betreft!
Heb vibratieprobleempje uitgelegd bij de garage in Tynaarlo maar zij waren alleen maar vol lof over de auto. Het zijn hele lichte trillingen in carrosserie/stuur, eigenlijk vanaf een km of 60 p/uur. Heb laatst in identieke V70 van vriend gereden, die had het niet. Hij rijden in die van mij en hij merkte het verschil ook op. Denk dat het niet/moeilijk oplosbaar is, voorlopig maar berusten in probleemje.
Geplaatst: 09.06.2009 - 20:24
door Gast
Dan heb je toch de 2.4D? (zie je kenteken) of is ie van begin 2005?
Was is jouw km-stand? Ik heb namelijk net de draagarmrubbers vervangen. Ik vond hem wat zoekerig. (155.000 km)
Nog niet uitgelijnd en nu al strakker in het sturen geworden.
Mischien even naar kijken ivm de trillingen.
Geplaatst: 10.06.2009 - 22:26
door Gertjan R
Nu 237.000 km laatste dealer beurt in nov 2008 km heeft net een einde garantiekeuring (Tynaarlo) ondergaan, niets gevonden, alleen maar lof. Auto is van 31-1-2005, de 56-RB-RB, was zelf wel gecharmeerd van het kenteken!
De super lichte vibraties zijn echt voor de kniesoor, maar ik herkende wel ea uit het verhaal van TM645, Ik laat het voorlopig zo......juli vliegvakantie, dan weer andere vibraties!
Geplaatst: 10.06.2009 - 23:06
door Voorn
my first volvo schreef:Ik heb dus ook last van forse vibraties en heb geen niveauregeling.
Mijn vorige V70 had er ook last van en had wel niveauregeling. Hier zijn toen de problemen opgelost door het monteren van nieuwe schijven en het goed gangbaar maken van de remklauwen. Deze zaten nml te vast waardoor ze heel minimaal bleven aanlopen. Dit veroorzaakt bij mij de trillingen.
Bij mijn huidige v70 my2005 exact hetzelfde probleem, mijn schijven vóór zijn iets "krom" en waarschijnlijk zitten de remklauwen iets te vast waardoor ik trillingen krijg in mijn stuur en auto. Banden pefekt gebalanceerd en wielen gecontroleerd op hoogte slag. Dus ik ga 4 nieuwe schijven en blokken monteren en ben er van overtuigd dat het trillen dan over is.
Ik weet dat dit bij mijn vorige auto (Opel Omega 2.5 TD) ook zo is gebeurt. Nieuwe schijven en remklauwen schoongemaakt en nieuwe remblokken en het probleem was weg

Geplaatst: 10.06.2009 - 23:19
door Gast
Gertjan R schreef:Heb deze aankoop (nog) niet op het forum beschreven. Kijk nu sinds tijden weer eens.
Gertjan R schreef:Nu 237.000 km laatste dealer beurt in nov 2008 km heeft net een einde garantiekeuring (Tynaarlo) ondergaan, niets gevonden, alleen maar lof. Auto is van 31-1-2005, de 56-RB-RB, was zelf wel gecharmeerd van het kenteken!
Dan wordt het tijd voor een nieuw topic: @Gertjan R zijn nieuwe aanwinst.
Zie hier mijn aankoop topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=21234
Geplaatst: 03.07.2009 - 10:27
door Gertjan R
Dinsdag probleem voorgelegd aan Volvo dealer te Assen
Proefgereden met de chef-monteur, zijn reactie:
Vanaf modeljaar 2005 is het onderstel aangepast om de V70 een wat strakker wegligging te geven, dit heeft soms tot gevolg dat het contact met de weg meer dan wenselijk wordt doorgegeven. Hij dacht niet dat dat zij voor verbetering zouden kunnen zorgen, adviseerde wel een beperkte bandenspanning.
Aardige kerel, deze chef-monteur, wilde niet eens een factuur sturen voor geinvesteerde tijd! Wel was ik welkom voor de volgende beurt.
Geplaatst: 03.07.2009 - 21:08
door Gast
Maarten is idd een aardige kerel.
Ook niet te beroerd om wat uit te leggen.
Geplaatst: 03.07.2009 - 22:26
door Gertjan R
Jij bent goed ingevoerd in Volvo-Land!