Pagina 1 van 1

(brand)stof tot nadenken

Geplaatst: 29.11.2005 - 15:47
door Ben
Veel Nederlanders denken dat de luchtkwaliteit de afgelopen jaren verslechterd is. De cijfers laten zien dat dit niet waar is. Zo nam de emissie van fijnstof en van stikstofoxiden door het wegverkeer sinds 1990 af met bijna 40 procent. Dat ondanks de in dezelfde periode sterk toegenomen automobiliteit.
Deze cijfers zijn te vinden in de publicatie “(Brand)stof tot nadenken” die de Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit gisteren tijdens het Brandstofcongres van de BOVAG overhandigde aan staatssecretaris Pieter van Geel van VROM.
Luchtkwaliteit, CO2-problematiek en verkeersemissies houden de gemoederen flink bezig, ook bij het grote publiek. In “(Brand)stof tot nadenken” worden 25 vragen beantwoord over de relatie tussen brandstoffen, voertuigtechniek, verkeer en milieu. In de discussies daarover ontbreekt het volgens vaak aan kennis van de materie.

BOVAG en de RAI Vereniging willen met dit boekje bijdragen aan een vruchtbare discussie, want effectieve besluiten moeten gebaseerd zijn op juiste gegevens. Nu berusten meningen nog regelmatig niet op feiten.

“(Brand)stof tot nadenken” bevat een schat aan informatie over brandstoffen (biodiesel, ethanol, benzine, waterstof, aardgas, ppo), uitlaatgasemissies, technologische ontwikkelingen om uitstoot te reduceren (katalysatoren, roetfilters) en over accijnzen, brandstofprijzen en de historische ontwikkeling van de automobiliteit.

Geïnteresseerden zijn van harte welkom om “(Brand)stof tot nadenken” te tanken op www.bovag.nl en op www.raivereniging.nl.

Geplaatst: 29.11.2005 - 16:30
door V480-S60
Vanuit mijn achtergrond en werkkring krijg ik dus vrijwel dagelijks met dit soort zaken te maken.

Hoewel er een kern van waarheid in dit soort verhalen zit. (De uitstoot uit auto's is schoner geworden.) Vertellen ze helaas maar maar de halve waarheid.
Ik ben het echter wel eens met de stelling dat te vaak naar de auto wordt gewezen als de grote boosdoener.
Daar komt bij dat dit stuk natuurlijk gekleurd is doordat het door de BOVAG/RAI is opgesteld.

Maar laat eerst VOLVO maar eens retrofit roetfilters gaan leveren voor zijn dieselmotoren. (Vanwege mijn werk zal ik zo'n filter in ieder geval wel gaan aanschaffen)