Pagina 1 van 1
startprobleem 440 1.7 automaat
Geplaatst: 07.06.2009 - 10:26
door sjefkes mom
HOI LUITJES,
lang geleden dat ik hier geweest ben, alleen maar goed zou je zeggen want dat betekend dat mijn 440 nog steeds rijdt. Alleen nu dus niet.... :oops: Hij wil niet starten. Heb er laatst nieuwe bougies in gezet en een nieuwe verdelerkap omdat ik aanvakelijk dacht aan een vochtprobleem. Maar nu start hij dus weer niet. Is hij eenmaal warm dan is er geen vuiltje aan de lucht; start goed, stottert niet en loopt netjes stationair. Gooit dan meestal 3 keer rond voordat hij aanslaat maar perfect verder.
Alleen als hij een lange tijd ( 1 nacht of hele dag) heeft stilgestaan start hij dus niet. Ik hoor een tikkend geluid onder bij de passagiersstoel tijdens het starten. Uit de forumberichten lijkt het de startmotor te zijn, maar weet bij deze volvo niet waar deze zit om het zoals velen zeggen een tikje te geven om te kijken of hij dan wel start. Dan zou ik nl zeker weten of het dat is.
Ik wilde bougies weer vervangen om te kijken of het daar aan ligt, maar het vermoeden ligt eerder bij de brandstofpomp.
Heeft iemand een soortgelijk probleem die weet wat t kan zijn? Zie mijn volgende bericht ook even ter aanvulling.
Gr maggie
Geplaatst: 07.06.2009 - 18:04
door sjefkes mom
Hoi,
ben ik weer. De ANWB is zojuist geweest; ben niet voor niets lid dus ik dacht bel hun even en wat denk je"Hij startte gewoon weer".
Hij heeft de stekker van t vliegwiel nagekeken en ingesmeerd, en nu start hij gewoon. heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem ??
samenvattend:
*auto start moeilijk. gooit hem wel rond, slaat na verloop van tijd aan.
* als hij warm is of een keer gestart is geen probleem
* in geval van kapotte brandstofpomp, zou de auto ditzelfde dan ook doen of start hij dan helemaal niet?
ook in geval van kapot brandstof relais, start de auto dan helemaal niet of wel?
Wie heeft antwoord voor mij??
Gr Maggie
Geplaatst: 07.06.2009 - 19:37
door ArjenM
Vliegwielsensor geeft vaker problemen. Het kan zijn dat schoonmaken (wat de ANWB wel zal hebben gedaan) het probleem heeft verholpen. Je kunt de sensor ook voor de zekerheid even doormeten. Weerstand moet 220 Ohm zijn, ± 60 afhankelijk van de temperatuur.
Tikkend geluid is denk ik het relais van de brandstofpomp, die zit onder het dashboardkastje. Zou kunnen dat die niet goed contact maakt. Op het moment dat hij het niet doet, relais eruit halen, nummer 87 met 30 verbinden en kijken of hij het dan doet. Zo ja zit het in het relais. Brandstofpomp kun je controleren door de benzineslang in fles te stoppen en bovenstaande nummers 30 seconden te verbinden. Er moet dan minstens een halve liter benzine in de fles zitten.
Geplaatst: 07.06.2009 - 19:56
door sjefkes mom
Hoi,
Ik heb in ieder geval het dashbordkastje al los gemaakt om te kijken wat hij morgenvroeg doet, de ANWB-er zei dat dat het ook kon zijn maar dat dat ook kan gebeuren omdat inderdda de vliegwielsensor niet goed zou werken.
Dat doormeten gaat me een beetje te ver; simpel sleutelwerk lukt me nog wel. Ik heb in ieder geval ook een setje nieuwe ( 2e hands) bougiekabels ergens op de kop getikt om die te vervangen.
Weet je toevballig ook dat, indien de pomp kaot zou zijn, hij het dan helemaal niet moet doen ( rijden bedoel ik) od fst hij dan alleen slecht start??
Gr Maggie
Geplaatst: 07.06.2009 - 22:03
door ArjenM
Doormeten is ook wel simpel sleutelwerk.

Vliegwielsensor zit onder de verdelerkap op het blok/versnellingsbak. kabeltje volgen, na 20 cm een stekkertje. Die lostrekken en doormeten. Zo gedaan.
Het kan allemaal. Pomp kan helemaal niets doen, maar ook soms wel/soms niet.
Het is nu gewoon even afwachten of het de vliegwielsensor was en het is opgelost.
Geplaatst: 07.06.2009 - 23:10
door sjefkes mom
Hoi,
Vliegwielsensor en stekker weet ik te vinden. Is zo'n halve maanachtige houder met 2 boutjes erop. De stekker is al schoongemaakt dus ik wacht morgenvroeg af. heb in ieder geval een 2e handsje gevonden met nog goede onderdelen dus ga daar morgen eerst de bougiekabels van af halen, kan nooit kwaad denk ik.
Zal voor de zekerheid de pomp ook maar reserveren.... :

.
In ieder geval vast bedbakt voor de tips. Ik hou je op de hoogte en of het toch opgeven wordt als t me teveel gaat kosten. Wel jammer want hij rijdt nog prima maar ik ga er niet te veel meer in investeren, ondanks dat ik wel van mijn Volvooke hou.
Maggie
Geplaatst: 07.06.2009 - 23:12
door sjefkes mom
p.s. blijft wel de vraag of hij wel of niet rijdt met een kapot bandstofrelais...
( of wel of niet start) iemand ermee bekend??
Gr
Geplaatst: 08.06.2009 - 19:31
door ArjenM
Als hij het helemaal niet doet, dan kom je geen meter vooruit. Kan natuurlijk wel aanslaan op benzine die nog in de leiding zit, maar dan wel maar 1 keer.
Wat je vaker hebt is dat iets slecht contact maakt en dan gaat haperen.
Geplaatst: 08.06.2009 - 20:11
door sjefkes mom
Hoi Arjen,
vanmorgen geen vuitlje aan de lucht, meteen starten. Vanmiddag na 10 uur stilstaat idemdito. Denk toch dat het inderdaad het vliegwielsensor is geweest, ANWB heeft niet de sensor zelf bij het halve maan bevestiging los gehad maar wel het stekkertje; losgemaakt schhon gemaakt en ingespoten. We zullen nog niet te hard juichen, morgen nog ff afwachten.
Ga in ieder geval morgen wel nog ff de bougiekabels vervangen en de bobine kabel, dan is dat in ieder geval uitgesloten mocht ie nog een keer nukken hebben..
Kei bedankt alvast voor de tips en truuks...
Maggie
Geplaatst: 08.06.2009 - 21:50
door ArjenM
Graag gedaan.
Nou dat zou fijn zijn. Maar met dit soort storingen moet je niet te vroeg juichen. Kan inderdaad het stekkertjes zijn. Maar de sensor zelf schoonmaken kan nooit kwaad en is zo gebeurd.
Succes verder.