Pagina 1 van 1

3-spaaks stuurwiel demonteren

Geplaatst: 07.06.2009 - 16:45
door Ripley
Mijn claxon doet het niet betrouwbaar, dus ik wil de contacten schoonmaken. Dan moet om te beginnen de airbag eraf, maar dat krijg ik niet voor elkaar. Ik heb 1 gat gevonden achter in het stuur, maar ik kan daarachter niet de schroef vinden die ik moet losdraaien. Weet iemand of die schroef in de lengte van de stuuras zit, er haaks op, of onder een hoek van 45 graden? En wat voor een schroef is het? Het 4-spaaks stuurwiel zit vast met Torx-30 schroeven, deze ook?

Geplaatst: 11.06.2009 - 16:33
door Ripley
Niemand?

Geplaatst: 11.06.2009 - 17:29
door stefmen
Ik wil absoluut geen reclame maken voor een ander forum, maar hier staat een complete how-to inclusief foto's. Succes ermee!

Geplaatst: 11.06.2009 - 23:15
door Ripley
Bedankt voor de link, maar die betreft helaas een 4-spaaks stuurwiel. Het gaat om een 3-spaaks. Ik heb ondertussen ergens gelezen dat er helemaal geen schroef zit in dat stuurwiel, maar dat je de airbag met een klap eruit moet duwen. Nu moet ik nog weten hoe je precies een schoevendraaier of iets dergelijks moet positioneren voordat je er een ram op geeft...

Geplaatst: 11.06.2009 - 23:24
door VolvoTech
Maak in ieder geval even de - pool (massa) van je accu los voor je gaat knutselen....

Geplaatst: 28.06.2009 - 00:45
door maxpower
Hoi Ripley,

Er zit geen schroef achter..
Maar een soort veer / beugel die je opzij duwt en hiermee ontgrendel je de airbag.
Beste met z'n 2en te doen.
Dan kan de een de beugel wegduwen en de ander de airbag vastpakken cq los halen..

Ik heb hetzelfde probleem als jou.
Niet eerder meegemaakt..

Best irritant vooral als je de claxon echt nodig hebt....

Mvg. Bjorn

Geplaatst: 28.06.2009 - 09:00
door Ripley
Maxpower,

Super dat je even de tijd neemt om te reageren!

Kun je me misschien wat aanwijzingen geven onder welke hoek je een schroevendraaier o.i.d. in het gat moet steken om bij die veer te komen en in welke richting je de veer moet duwen?

Als ik jouw verhaal combineer met foto's die ik heb gezien van het binnenwerk, dan vermoed ik dat je de schroevendraaier loodrecht op het vlak van de achterkant van het stuurwiel moet plaatsen, dat is dus 45 graden t.o.v. de as van het stuur, en dat je daarna naar buiten moet trekken om de veer te lossen.

Groet,

Ripley

Geplaatst: 02.07.2009 - 01:35
door maxpower
Hey Ripley,

Je was er zondag niet of wel??

Is het nog gelukt met je stuur cq claxon??

Groet,

Bjorn

Geplaatst: 02.07.2009 - 07:57
door Ripley
Vergeten hier mijn laatste ervaring op te schrijven. Dat krijg je als je je vraag op 2 forums plaatst :? Je hebt me aardig op weg geholpen, maar als je niet weet waar je die veer kunt vinden achter het gat, is het best een lastige klusje.

Anyway, het is me gelukt de airbag te verwijderen. Je moet een schroevendraaier o.i.d. in het gat steken, loodrecht op de as van het stuur. Je raakt dan een veer die je met behoorlijk wat kracht moet indrukken. De airbag zit op 4 punten vastgeklikt. Eerst zullen de onderste punten losspringen, dan, met nog wat meer kracht, de bovenste. Volgens mij helpt het om op de airbag te drukken, omdat de veren dan niet meer geklemd worden en makkelijker opzij gaan.

Toen ik hem open had zag ik dat ik met mijn gepiel de stekker van de claxon had losgepeuterd. Dat verklaart waarom hij het sindsdien helemaal niet meer deed. Contacten schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Helaas doet de claxon het nu nog niet altijd, net als voorheen. Verder zoeken, misschien is er wat mis met het sleepcontact, of het relais...

Geplaatst: 05.07.2009 - 16:22
door Ripley
Vandaag de hele boel weer los gehad, dit keer inclusief de sleepring en schakelaars. Ik denk dat ik de oorzaak van de haperende claxon heb gevonden: via de sleepring gaat er wel een leiding naar het relais van de claxon, maar voor de andere kant (aarde) maakt de schakelaar gewoon contact met het stuur. Die levert echter alles behalve aarde. Ik meet een flinke weerstand, varierend van 200-2000 ohm, afhankelijk van de stand van het stuur, of je op het stuur drukt, etc. Kennelijk leveren de lagers van het stuur een veel te hoge weerstand op. Ik heb de boel weer in elkaar gezet, met wat extra aandacht voor de elektrische contacten tussen stuur en as. Eerst schoongemaakt met contactspray, toen met een beetje kopervet gemonteerd, in de hoop dat dat wat extra geleid. De praktijk zal leren of dit net voldoende verlaging van de weerstand oplevert om het relais aan te trekken.

Maar goed, een echte oplossing is natuurlijk om te zorgen dat de as fatsoenlijk is geaard. Heeft iemand een oplossing/idee hiervoor?

Geplaatst: 07.07.2009 - 11:31
door Ripley
Contact gehad met Volvo dealer. Hij heeft dit 2x eerder meegemaakt, met auto's uit 1999. Is toen opgelost door onder garantie de stuurkolom te vervangen. Lijkt me een beetje dure oplossing voor zo'n klein probleem.

Importeur gebeld. Kennen het probleem, enige bekende oplossing is vervangen stuurkolom. Geen fabrieksgarantie meer op, dus zelf betalen. Ze had het over een "asje op die pen". Whatever.

Iemand een heldere ingeving hoe ik het kan repareren zonder een hele stuurkolom aan te schaffen? Demonteren en monteren met ander vet in de lagers? Zit er toch ergens een aardcontact op de stuurpen dat ik kan repareren? Anders?