Pagina 1 van 2
Gebroken aandrijfaskoppeling
Geplaatst: 08.06.2009 - 13:37
door corrio
Hallo mensen,
Vorige week mijn V70 naar de garage gebracht om een paar nieuwe voorremmetjes te laten monteren (incl schijven). Toen de auto op de brug ging en de wielen eraf waren (was er zelf bij) bleek dat er VEEL meer aan de hand was dan ik aanvankelijk dacht:
Draagarmrubbers links en recht compleet weg waardoor de hele draagarmen vernangen moeten worden (losse rubbers schijnen zeer moeilijk te monteren te zijn.
remschijven en blokken rondom helemaal op
banden allemaal versleten (had ik wel vermoeden van)
stuurkogels versleten
kosten 1600 euries. Pfff....
Maar okay auto weer als nieuw. Althans dat dacht ik. Toen ik vandaag belde wanneer ik 'm kon halen werd mij gezegd dat de rechter aandrijfaskoppeling tijdens de proefrit spontaan afgebroken is!
Nu moet ik nog gebelt worden over wat dat nu weer gaat kosten maar ik vrees met grote vrezen...
Heeft iemand een idee wat zoiets kost bij een (niet Volvo) garage?
Kan uberhaupt zo'n koppeling "zomaar" breken?
Dank alvast voor de reacties.
Cor
Geplaatst: 08.06.2009 - 14:18
door Ramon&Ramon
Raar verhaal dit.
Draagarm rubbers zijn zeer eenvoudig te vervangen.
Een homokineet breekt niet zomaar spontaan af.
Foutje gemaakt bij het monteren van de draagarmen vrees ik.
Bij een dealer deze reparatie laten uitvoeren?
Gezien de reparaties is het bedrag absurd hoog te noemen.
Geplaatst: 08.06.2009 - 16:17
door Black 2.4T awd
Ramon&Ramon schreef:Raar verhaal dit.
Draagarm rubbers zijn zeer eenvoudig te vervangen.
Een homokineet breekt niet zomaar spontaan af.
Foutje gemaakt bij het monteren van de draagarmen vrees ik.
Bij een dealer deze reparatie laten uitvoeren?
Gezien de reparaties is het bedrag absurd hoog te noemen.
Ik weet zo niet wat de stuurkogels kosten. Maar ik vindt het geen absurd hoog bedrag:
Draagarmrubbers +/- 47,00 per stuk + 2 uur werk (127,33 euro)
Remschijven voor 170,00 euro (incl. btw)
Remblokken 95,00 euro (incl. btw)
Remschijven achter 122,00 euro (incl. btw)
Remblokken achter 75,00 euro (incl. btw)
Montagekosten remmen 92,82 euro
4 Banden +/- 600,00 euro (incl. montage)
Ik heb er een paar oude garagerekeningen op nageslagen.
Maar okay auto weer als nieuw. Althans dat dacht ik. Toen ik vandaag belde wanneer ik 'm kon halen werd mij gezegd dat de rechter aandrijfaskoppeling tijdens de proefrit spontaan afgebroken is!
Nu moet ik nog gebelt worden over wat dat nu weer gaat kosten maar ik vrees met grote vrezen...
Maar met dit verhaal ging ik nog niet zomaar mee accoord. Ik denk er net zo over als Ramon&Ramon.
Een homokineet breekt niet zomaar spontaan af.
Foutje gemaakt bij het monteren van de draagarmen vrees ik.
Geplaatst: 08.06.2009 - 18:16
door Johann
Kans bestaat wel dat als je langere tijd met kapotte draagarm rubbers hebt gereden dat de homokineet dan op een andere manier gaat slijten. Zet je er vervolgens nieuw spul op dan gaan de kogels in de homokineet half in het oude slijtspoor werken en dan kunnen ze ineens weg zijn.
Heb 't zelfde met een 850 gehad alleen klapte daar de homokineet al binnen een meter van de brug af uit elkaar.
Geplaatst: 08.06.2009 - 19:07
door aertssenhjc
Dan nog!!! een aandrijfas breekt echt niet zomaar af. dat ding is van massief metaal. Ik denk dat ze ergens een plank mis hebben geslagen.
Ik zou even doorvragen als ik jou was.
Ik heb dit écht nog nooit gehoord!!!
Geplaatst: 08.06.2009 - 20:42
door Gast
Toevallig vandaag mijn draagarmrubbers vervangen.
Viel me toch iets tegen, ook nog niet eerder gedaan. Alle begin is moeilijk.
Ik heb wel een idee wat er gebeurt is.
Ze hebben heel waarschijnlijk de aandrijfassen iets te ver aangetrokken bij het de- of monteren.
Hierdoor heb je heel grote kans dat de kogels eruit zijn gevallen, dat zie je niet maar als je hem voorzichtig rond draait hoor je het wel.
Die ervaring had ik al gehad met mijn vorige V70.
Hele klus omdat weer goed te krijgen (wel gelukt)
Tja, en doe je er niks aan...... dan is het maar even, het wordt daar een zootje binnenin.
Vraag maar eens om JOUW oude aandrijfas en plaats hier maar eens wat foto's.
Ze hadden even de aandrijassen moeten blokkeren zodat je ze niet uit elkaar kan trekken.
Ik heb dit gedaan met 1,5 mm koperdraad, simpel maar effectief.
Geplaatst: 08.06.2009 - 20:51
door Gast
Nog een foto, iets duidelijker hoe ik het vast heb gezet.
Geplaatst: 09.06.2009 - 23:01
door Gast
En?
Geplaatst: 16.06.2009 - 09:14
door hogie
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit opgelost is /gaat worden
In ieder geval veel succes
Geplaatst: 16.06.2009 - 12:15
door martin arends
ik denk ook dat ze de aandrijfas tever uit hebben getrokken daardoor valt hij uit mekaar en als ze dan gaat rijden en de kogels zitten niet goed dan knalt hij uit elkaar .
als je de as uit elkaar laat vallen moet je de kogels er een voor een weer in kantelen, dit is te doen dus puzzelen maar.
Geplaatst: 16.06.2009 - 18:19
door janpie
Ja bewijs het allemaal maar dat het hun schuld is
Geplaatst: 16.06.2009 - 21:56
door Gast
Is nu ruim een week geleden en het is wel erg stil.
Geplaatst: 05.09.2009 - 12:24
door Noof
Vanmiddag moet ik van Haarlem terug naar Brabant met mijn recent aangeschafte V70. Hij hobbelt en je hoort een bonkend geluid. Dat hoor vooral tussen de 50 en 90km/u als je het gas los laat en de motor naar stationair draait en dus stil is.
Tijdens de proefrit in juli maakte de auto al een licht bonkend geluid en hobbelde licht. Het liep synchroon met de snelheid en het is als of er een klont klei onder 1 of meerdere wielen zit.
Volgens de verkoper waren dat de ongebalanceerde 17" wielen die ze er de week er voor ophadden gezet en onder een ander V70 vandaan kwamen.
Maar ook de Dekra keurmeester maakte een notie van dit geluid in het keuringsraport. Hij zette er er 'ongebalanseerde wielen?' achter. (Heeft de verkoper geroepen dat ie wist waar dit aan lag en dat geroepen?) En ander punt van hem waren de draagarmrubbers.
De verkoper heeft de draagarmrubbers vervangen. En een tip van een goed bevriende garagist was dat ik moest zeggen dat de verkoper voor de definieve overdracht moest uitsluiten dat het de aandriijfas was. Zouden ze doen.
En hadden gedaan toen ik er na vroeg op de dag van aflevering.
Maar na aflevering zat het hobbelende er nog steeds in.
Ik heb er 1200km mee gereden om uit te sluiten dat het kwam door dat de banden lang op een plek hebben gestaan. Het hobbelen leek ondertussen erger te worden.
Om meer opties uit te sluiten ben ik naar banden/velgen specialist Deni in Zwanenburg geweest. Daar was duidelijk te zien dat 3 van de 4 17" velgen een hoogte slag hadden.
Oorzaak van het hobbelen gevonden dacht ik.
Verkoper gebeld en die stemde in om de 17" om te wisselen met 16".
Dus ik naar Brabant om de wielen om te wisselen. Hoopvol verlieten we een uur later het terrein om er op het eerste vlakke stuk asfalt zwaar teleur gesteld achter te komen dat de auto ook met de "nieuwe" 16" hobbelt.
Meteen omgedraaid en de chefwerkplaats laten rijden. Hij zei dat ie niet zoveel hoorde en kon op de brug zo snel niets vinden. Hij moest de auto langer hebben om er goed naar te kijken. Het was afgelopen week echter erg druk dus ik moet de week erna (vanmiddag) terug om mijn auto daar achter te laten.
Op de terugweg reden we bij een vriend langs die nog wel eens aan auto's sleuteld. Hij zette de voorwielen helemaal naar links en dook achter het rechter voorwiel. Daar trok hij ergens aan en je hoorde iets dat speling had. Volgens hem is de homokineet versleten.
Met de bovenstaande verhalen van jullie vallen er een paar kwartjes op hun plaats en lijkt het erop dat sleutelende vriend nog wel eens gelijk kan hebben.
Ben benieuwd wat ze bij de verkopende garage gaan vinden. Maar hoop vooral dat ze het gaan oplossen. Want door hobbelen heb ik tot nu toe nog niet echt onbezorgd van mijn V70 kunnen genieten.
(En ik hoop dat ik heel in Brabant aankom; dat de aandrijfaskoppeling niet breekt met een gangetje van 120 op de snelweg naar Brabant)
VRAAG AAN DE TECHNISCHE FORUMLEDEN:
Kunnen ze de kogels weer op hun plaats krijgen?
Is dat een goeie oplossing?
Of is het beter als ze de boel vervangen?
Als het vervangen van de draagarmrubbers inderdaad een verschuiving van de homokineet kogels kan veroorzaken, dan zou dit het antwoord kunnen zijn voor heel wat mensen die hier hobbelende Volvo's beschrijven en kapitalen uitgeven aan het wisselen, balanceren en richten van banden en velgen zonder dat het hobbelen minder wordt.
Al heb ik begrepen dat het hobbelen bij een XC70 (zelf gevoelt bij een proefrit) vaak aan de tussenbak ligt. Ik heb een Volvo dealer gesproken die om die reden geen tweedehands XC70's verkocht. XC70 rijders: Doe er je voordeel mee.
Zal een update geven zodra de V70 terug is.
Geplaatst: 05.09.2009 - 13:14
door Johan s60
AlexV70 schreef:Toevallig vandaag mijn draagarmrubbers vervangen.
Viel me toch iets tegen, ook nog niet eerder gedaan. Alle begin is moeilijk.
Ik heb wel een idee wat er gebeurt is.
Ze hebben heel waarschijnlijk de aandrijfassen iets te ver aangetrokken bij het de- of monteren.
Hierdoor heb je heel grote kans dat de kogels eruit zijn gevallen, dat zie je niet maar als je hem voorzichtig rond draait hoor je het wel.
Die ervaring had ik al gehad met mijn vorige V70.
Hele klus omdat weer goed te krijgen (wel gelukt)
Tja, en doe je er niks aan...... dan is het maar even, het wordt daar een zootje binnenin.
Vraag maar eens om JOUW oude aandrijfas en plaats hier maar eens wat foto's.
Ze hadden even de aandrijassen moeten blokkeren zodat je ze niet uit elkaar kan trekken.
Ik heb dit gedaan met 1,5 mm koperdraad, simpel maar effectief.
Die pech had ik ook een keer (tijdens het vervangen van mijn koppeling) maar ik had hem al wel gemerkt.
As met enige moeite weer inelkaar gezet, maar ja wel weer nieuw vet erin
Geplaatst: 05.09.2009 - 13:23
door Johan s60
Die hebben jouw homokineet omzeep geholpen dat is zo klaar als een klontje, die dealer zou zich dieprood moeten schamen om hem zo aan jou terug te geven.
Ik had die auto laten staan
En wat ramon&ramon zegt die draagarm-rubbers zijn redelijk te doen met een pers en een bankschroef, (ik heb ze bij mij ook al vervangen) laat staan met speciaal gereedschap.
Geplaatst: 05.09.2009 - 14:17
door Noof
Mmmmm, lekker dan.
Zal de verkoper/monteur die niet weet wat het zou kunnen zijn maar eens in de richting van de homokineet wijzen...
Geplaatst: 05.09.2009 - 19:50
door Gast
Kan mij niet voorstellen dat het "hobbelen" van de aandrijfassen kan komen.
Ik denk eerder aan motorsteun rubbers.
Wat ook nog zou kunnen is dat er ruimte op de spiebanen van de aandrijfassen is gekomen.
Afhankelijk van hoeveel is dit op te lossen met locktite.
Centrale bout aandrijfassen zit nog wel vast?
Geplaatst: 05.09.2009 - 21:18
door volvopatje
Toch wel grappig deze verhalen. Ik heb pas een d5 gekocht met 259.000 op de teller. Auto met automaat, en had vanaf het begin trillingen door de gehele auto. Mijn garage vond dat hij goed reed, ik niet! Ben maar direct doorgereden naar de dealer om een monteur te "lenen". Deze voelde de trillingen ook, en deze bleken redelijk weg te zijn, nadat we de wielen hadden verwisseld en de banden serieus hadden bekeken. Oorzaak? Een achterband met teveel hoogteslag, veroorzaakt door slechte reparatie en overmatig heet worden voor het plakken. Simpel gezegd, te lang doorgereden met de lege band.
De verkoper geconfronteerd met bevindingen, maar gaven geen sjoege. Alsof het normaal was om een auto met een kapotte band te verkopen. Maar erger, de trillingen waren echt serieus, de garage niet.
Ok, nieuwe banden erop, maar...nog steeds trillen in het stuur. Niet meer zo heftig, maar toch. Blijken de draagarmrubbers voor echt wel versleten. De sporing is ook niet zo ok meer! Dus dit karweitje staat weer op de lijst om te doen. Zal meteen ook eens kijken of de assen geen speling hebben.
Blijf overigens denken dat ook het stuurhuis wat spelling heeft, maar heeft iemand een idee hoe ik dit goed kan controleren?
Geplaatst: 05.09.2009 - 22:04
door Johan s60
Het stuurhuis kan wat speling hebben op de lagerbussen.
Auto op de brug zetten de stuurstang beet pakken tov het stuurhuis en dan naar boven en onder bewegen, met deze km stand zou er een klein beetje speling op kunnen zitten en is niet erg.
En in de directe stuur richting, naast de wagen gaan staan licht het stuur heen en weer draaien de bewegingen van het wiel moeten hier direct op volgen, vervolgens nog even onder de auto kijken (op de brug) en even iemand laten sturen en nu kijken of er geen speling op de stuurkogels zitten
Dit is een snelle check, voor een eerste oordeel
De trillingen die je hebt kunnen best uit de aandrijfassen komen, bij die van mij heeft nieuw vet in de homokineten wonderen gedaan, op zich kan het geen kwaad hier eens nieuw vet in te doen, want dat vet is eigenlijk alleen nog maar dunne snot bij 260.000 km
Geplaatst: 20.09.2009 - 10:17
door Noof
UPDATE:
Vorige week woensdag de auto weer opgehaald. Ze hebben RV het wiellager en de homokineet vervangen want er zat speling op. Precies zoals een vriend al had gezegd. Ik had ze voor aflevering naar aanlieiding van het geluid en de Dekra-keuring gevraagd na te gaan of er iets met de vooras was, en dat was volgens hun niet zo, maar goed...
Bij de eerste paar kilometers bleek het bonkende geluid inderdaad weg.
Maar, pietje precies die ik ben; er zit nu nog een ander trillinkje in.
Om voor het verstrijken van de garantie uit te sluiten dat er ook iets met de achteras is (auto had een lange kras over de rechterdorpel van helemaal voor tot helemaal achter; hebben de wielen/assen ook een tik gehad?) maar weer begonnen bij de banden en wielen en weer naar Deni (
www.deni.nl) gereden.
Ik wilde alles laten uitlijnen maar kreeg netjes te horen dat daar trillingen en hobbelen vaak niet mee weggaan.
De eigenaar heeft een testrit gemaakt en heeft de trilling ook gevoeld. Volgens hem zijn het waarschijnlijk de banden en niet de as. Hij vertelde mij dat er maar 2 merken zijn die 100% ronde banden maken; Michelin en Bridgestone. De Dunlop's die er bij mij onderliggen zijn niet 100% rond en gaan daardoor iets hobbelen. Ze hebben op mijn verzoek de banden uitgebalanceerd en toch ook uitgelijnd. Ik kreeg het advies gewoon door te rijden tot deze op zijn en dan geen Dunlops meer te kopen. Een keurig eerlijk advies en een nette pijs voor de werkzaamheden.
Het trillen is iets minder geworden, maar nog niet weg. Ga de komende tijd maar mijn best doen er niet te veel mee op te letten.
Of heel hard gummen zodat ik snel naar Michelin's of Bridgestones kan
