Pagina 1 van 1

G3 installatie V40

Geplaatst: 10.06.2009 - 20:44
door lebon
Hallo,

Ik heb een V40 1.8 uit 2001. Staat nu 130.000 op de teller. Ik overweeg er een G3-installatie in te zetten. Ik rij zo'n 20.000 km per jaar en alles meegerekend (uitgaande van nog 5-6 jaar de auto te behouden) levert dat een aardig financieel voordeel op, helemaal als de benzineprijzen weer gaan stijgen...

Iemand ervaringen ? Als ik een ander topic lees (kmstanden) gaat een auto op gas prima , maar is bv het onderhoud nu echt veel duurder, behalve regelmatig kleppen stellen?

Alvast bedankt !

Geplaatst: 11.06.2009 - 11:38
door Ramon&Ramon
Regelmatig kleppen stellen hoeft niet,wel is het zaak de speling van tijd tot tijd te laten controleren.
Kleppen stellen is een dure aangelegenheid,kost zo rond de 680 ex btw voor een vier cilinder motor.
Een G3 installatie in bouwen in een auto van 2001,ik weet niet of dat verstandig is,het kost wel een beetje zo,n installatie.
Misschien is het verstandiger er eentje aan te schaffen waar het al in zit?
Succes..

Geplaatst: 11.06.2009 - 12:38
door Zuipschuit
Ik heb een V40 uit 1998. Gekocht in 2002 met 50.000km op de klok.
Eind juli 2008 heb ik Vialle LPG G3 erin laten leggen met een ringtank van 51 liter. Alles is netjes afgewerkt met de originele vloerplaat op de tank.
Kosten: €1899,-
Vanaf dag 1 hou ik de kilometers en verbruikskosten bij. Ook de kosten die ik aan benzine kwijt zou zijn.
Momenteel heb ik 17450 km op gas gereden. Het prijsverschil tussen gas en benzine is ondertussen al €1246,- . Daar moet je nog wel €200,- extra wegenbelasting vanaf trekken.
Het verbruik; tussen 1 op 9,5 en 1 op 10
Als ik het voor mezelf bekijk, heb ik na aftrek van alle extra onkosten €1000,- per jaar brandstofbesparing.

Dagelijks kom ik in Nijmegen langs de meest goedkope pomp in de regio: 37,5 eurocent per liter (tegenover 49,9 eurocent in Beneden-Leeuwen)

Denk wel aan je vering achter; die gaat wat sneller doorzakken (maar dat doet de V40 toch wel erg graag). Dus mogelijk dat je een keertje zwaardere veren eronder moet zetten.
Indien nodig kan ik je mijn Excelbestand met de gegevens sturen.

Geplaatst: 11.06.2009 - 12:46
door Ramon&Ramon
Een V40 uit 1998 zit anders in elkaar dan eentje van 2000 of later,jij hebt nog hydraulische klepstoters enz.

Geplaatst: 11.06.2009 - 12:58
door lebon
bedankt voor je uitleg..dat klinkt inderdaad interessant zo, ik kwam op ongeveer dezelfde cijfers met mijn berekening vooraf voor 20.000 km per jaar, waarbij ik de installatie dan in 5 jaar afschrijf zeg maar..

Ik ben vooral nog benieuwd naar evt extra onderhoud maar dat is dan een beetje vroeg in jouw geval denk ik, als je hem nu 1 jaar geinstalleerd hebt. Leg je overigens het reservewiel nog achterin, of gebruik je zo'n "foam"bus?

overigens, die vering had ik idd geen rekening mee gehouden, ik dacht eigenlijk dat zo'n tank tegenwoordig bijna niks meer weegt...... is wel relevant want op vakanties gooien we regelmatig een extra bak op het dak, dus dan gaat dat waarschijnlijk nog meer spelen...

Geplaatst: 11.06.2009 - 13:01
door lebon
bedoel je dat een V40 na 2000 minder geschikt is voor LPG? ivm wat je zegt over hydraulische klepstoters etc?

Geplaatst: 11.06.2009 - 14:25
door Ramon&Ramon
Inderdaad,jij hebt geen last van kleppen stellen,de motoren vanaf modeljaar 2000 hebben dat probleem wel.
Wil natuurlijk niet zeggen dat de kleppen niet kunnen inzakken bij die van jou,maar de kans dat hij langer heel blijft is groter!