Pagina 1 van 2
inhouden motor boven 4500rpm
Geplaatst: 10.06.2009 - 22:12
door CptCaveman
Heb sinds kort een vreemde gewaardwording. Boven 4500 toeren en bij volgas merk ik dat de motor af en toe inhoudt en vervolgens vanaf iets boven 5000 toeren met extra veel kracht doortrekt. Gaat om de V70 XC 2.4T.
Bij andere toeren merk ik niets, alleen bij volgas en boven in de toerenteller dus. Wie kan me helpen?
Geplaatst: 12.06.2009 - 21:42
door Wim J
Turbo check valve? zoals ik laatst had. Auto trok bij volgas stapsgewijs op, alsof ik het gaspedaal in 5 stappen tot tegen de bodem drukte, terwijl ik het echt wel in één beweging deed.
Had foutcode 6805 ( als ik me goed herinner )
Geplaatst: 14.06.2009 - 18:55
door BIC
Ha CptCaveman,
Ik lijk hetzelfde euvel te hebben, maar dan bij een lager toerental, ongeveer 2200 tot 2700 toeren. Bij mij gaat het om een S60 2.4T handbak uit 2001.
Als ik het gas ineens vol intrap eerst een flinke versnelling, maar binnen een halve seconde neemt dit iets af / houdt ie iets in. Even later (+/- 500 toeren) pakt hij weer redelijk op, maar zeker niet zo goed als in de eerste halve seconde.
Ik merk dit het beste als in vanuit 'gas los' ineens het gaspedaal vol intrap, het komt dan direct ná de turbo-lag. Echter: Het gebeurt niet elke keer.
Zoals ik het beleef lijkt het wel alsof de klep die de turbo-druk regelt in de eerste instantie 'doorschiet' waardoor er meer turbodruk is, en de klep dan even later corrigeert.
Ik overweeg om de dealer hiernaar te laten kijken, maar ik vrees dat dit een typisch geval van 'vage klacht' is, dus tijdrovend, dus duur wordt. Mede ook omdat het dus niet altijd lukt dit verschijnsel na te bootsen.
Het is in ieder geval enorm irritant.
Gr. Ive
Edit: de auto zelf geeft géén foutmeldingen. Is het mogelijk dat de auto een fout wél detecteert en opslaat, maar nooit een waarschuwing geeft op het dashboard?
Geplaatst: 30.06.2009 - 00:35
door CptCaveman
ik ben net terug van vakantie met de sleurhut achter de auto. Berg op me de caravan was het meestal te merken dat hij steeds even inhield. Alsof er een grote hand achter de auto steeds even je terugtrekt. Ook te merken dat ik soms ook meer vermogen heb, dus zoek het ook in de buurt van de turbo. Moet toch voor een beurt naar de dealer dus vraag ze wel even te kijken wat er aan de hand is. Met koude motor merk ik trouwens niets, bovendien wordt de motor heel erg warm, maar niet de koelvloeistof. Radiator springt dan ook niet aan als je stilstaat met de motor uit. Duidt m.i. ook op de turbo, aangezien die ontzettend heet kan worden en achter de motor zit.
Ben het met je eens BIC dat het erg irritant is.
Geplaatst: 04.07.2009 - 08:38
door steven460
Eergisteren heb ik dit ook voor het eerst mee gemaakt.
Ik ga een turbodruk meter er in bouwen kijken wat die mij kan vertellen.
Mijn vermoeden is CBV/Waste gate of detonatie en dat dan de computer alles dicht gooit. Ik tank altijd peut-98 van BP.
Geplaatst: 15.07.2009 - 10:00
door BIC
Ha CptCaveman
Ben je er al achter wat de oorzaak van het inhouden is?
Geplaatst: 15.07.2009 - 23:18
door CptCaveman
nee, de auto gaat volgende week naar de dealer voor een onderhoudsbeurt, als ik meer weet post ik het uiteraard.
Groet,
Casper
Geplaatst: 23.07.2009 - 23:12
door CptCaveman
heb lucht-, benzine- en PVC filter laten vervangen en bougies vervangen en probleem lijkt opgelost.
Geplaatst: 23.07.2009 - 23:26
door FrankS60
Wat bedoel je met een PVC filter? Bedoel je een PCV? Ik heb het probleem namelijk ook een beetje.
Geplaatst: 23.07.2009 - 23:29
door CptCaveman
ja PCV filter sorry, PVCs zitten in je oude koelkast....

Geplaatst: 23.07.2009 - 23:31
door FrankS60
Thnx, zal het morgen eens even nakijken hoe het met de mijne staat. Binnenkort ook de IPD Turbo Control Valve erop, hopelijk is het verschil inderdaad zo merkbaar als dat de vele reviews doen geloven.
Geplaatst: 24.07.2009 - 09:26
door VolvoC70T5
Waarschijnlijk je TCV of een vacuumprobleem..
heb sinds gister het exact zelfde probleem dat boven de 4500/5000 toeren de turbodruk van 0.7 naar 0.2 daalt
Geplaatst: 24.07.2009 - 23:44
door CptCaveman
Een IPD Turbo Control Valve.....? Volg ik het forum gewoon niet goed genoeg of is dit iets nieuws?
Geplaatst: 25.07.2009 - 22:13
door FrankS60
Via ipd usa

Is een verbeterde versie van de originele Turbo Control Valve (TCV) die van kunststof is en nogal eens stuk gaat. Dat merk je schijnbaar slecht, tot je hem vervangt voor een nieuwe en een sneller reagerende turbo hebt.
http://www.ipdusa.com/Volvo-S60/Engine/ ... -395-4235/
Overigens daalt de turbodruk niet zo veel, heb er geen meter op zitten maar hij trekt nog steeds vrij hard door. T is meer een klein dipje.
Geplaatst: 27.07.2009 - 11:50
door BIC
Ha Frank,
Ziet er interessant uit die IPD TCV. Ga je ook alle bijbehorende slangetjes vervangen?
Ben benieuwd naar het resutaat, als je significant verschil merkt dan ga ik er misschien ook maar aan.
Al een idee wanneer je die TCV gaat installeren?
Geplaatst: 28.07.2009 - 13:00
door FrankS60
Nee durf het je nog niet te zeggen, en heb inderdaad ook alle slangetjes op de planning staan. Heb er de aangeraden 7ft bij besteld met nieuwe klemmetjes.
Als hij erop zit dan horen jullie zeker het resultaat!
Geplaatst: 28.07.2009 - 14:11
door BIC
Ik heb even gekeken waar de TCV zit, dat is goed te doen. Die slangetjes lijken me echter een stuk lastiger! Enkele user-reviews op hun website beamen dat dat een wat ingewikkelder klusje is. Succes!
Geplaatst: 28.07.2009 - 15:31
door degids
Ik ga deze thread ook even in de gaten houden.
Lijkt me een leuke mod voor weinig!
Geplaatst: 28.07.2009 - 23:22
door CptCaveman
heb de link bekeken en ziet er inderdaad uit als leuke mod, vraag is waar je het in NL/EU kunt krijgen en wat de prijs dan is. Heb wat ervaringen met onderdelen uit USA, maar met invoerheffing en BTW erbij ben je net zo duur uit......
Geplaatst: 28.07.2009 - 23:59
door FrankS60
Invoerheffing? BTW? Onder de 430 euro mag je gewoon meenemen als reiziger dus dat is geen probleem. Ik kom regelmatig in de states dus als mensen het spul willen hebben neem ik er wel een aantal mee. Bestel ik ze bij IPD en stuur ze naar mn hotel. Kan ze dan vanuit hier verder opsturen of ze kunnen even afgehaald worden.
Overigens heeft European Tuning het dealerschap van IPD in NL dus misschien kunnen die er ook aan komen. En het wordt voor ET ook interessant als er bij voorbaat al 10+ besteld worden. Misschien dat iemand daar een mailtje aan wil wagen als ze er zeker 1 willen hebben.
Deze week heb ik de auto niet voor de deur staan, staat bij de schadehersteller vanwege die hagelbui van een maand of 2 geleden. Daarna ga ik de mod denk ik doen, zal dus over 1,5 week zijn ongeveer of misschien iets eerder. Ik zal proberen ook wat foto's te maken voor de minder zelfverzekerde sleutelaar om wat houvast te bieden. Eventuele struikelpunten zal ik ook uitgebreid posten. Overigens zit er een zeer duidelijke (met kleurenfoto's) manual bij vanuit IPD dus zo moeilijk kan het niet zijn.