Pagina 1 van 1

koelvloeistof verversen

Geplaatst: 11.06.2009 - 19:28
door V401.8
Moet koelvloeistof ooit ververst worden?

Geplaatst: 11.06.2009 - 19:44
door schaefer
net als alle vloeistoffen wordt ook koelvloeistof oud.
vervangen op den duur is verstandig. Eventueel kun je het systeem ook doorspoelen op zo'n moment.

gr.
schaefer

Geplaatst: 13.06.2009 - 12:13
door Eric-S80
V40 1.8, misschien is het raadzaam om een keer je instructieboekje door te lezen. Ik heb altijd geleerd dat stomme vragen niet bestaan, maar er zijn mensen voor wie dit zeker niet opgaat.

Geplaatst: 13.06.2009 - 15:53
door V401.8
Als je Volvo zou rijden zou je weten dat dit soort informatie niet in het instructieboekje staat.

Geplaatst: 13.06.2009 - 16:31
door stefmen
Eric-S80 schreef:V40 1.8, misschien is het raadzaam om een keer je instructieboekje door te lezen. Ik heb altijd geleerd dat stomme vragen niet bestaan, maar er zijn mensen voor wie dit zeker niet opgaat.
Zo'n domme vraag vind ik het anders niet.. Zou het zelf ook niet weten en ik ben het ook nog nooit in het instructieboekje tegengekomen..

Geplaatst: 13.06.2009 - 17:13
door 460volvo
Koelvloeistof verouderd niet zo snel. Het kan worden getest met een meter die het antivries meet. Dus bijvoorbeeld tot -30gr.
De dopes die eraan toegevoegd zijn, raken wel uitgewerkt. In nederland is dit effect nauwelijks te merken ivm geen extreme weersomstandigheden.
Raadzaam is om wanneer de distributie vervangen wordt, je waterpomp mee te nemen. Dan wordt de KVS ook meteen ververst, en kan het weer jaren mee. In het onderhoudsboekje staat niet hoe het vervangen moet worden, wel staat er vaak de precieze termijn.
Als het buitenom het vervangen van de waterpomp oid gaat, is het het makkelijkst om de onderste radiateurslang los te nemen, zo loopt alles eruit. Na het opnieuw vastzetten van deze slang, kan het systeem gevuld en ontlucht worden. De precieze plaats van deze nippels is mij niet bekend, vaak op de radiateur en kachelslang. Na het onluchten, motor warm laten draaien, controleren of de fan inslaat, afkoelen en peil controleren. Vrij eenvoudig allemaal.

Geplaatst: 16.06.2009 - 21:51
door laheije
460volvo schreef: Als het buitenom het vervangen van de waterpomp oid gaat, is het het makkelijkst om de onderste radiateurslang los te nemen, zo loopt alles eruit. Na het opnieuw vastzetten van deze slang, kan het systeem gevuld en ontlucht worden. De precieze plaats van deze nippels is mij niet bekend, vaak op de radiateur en kachelslang.
De s40 1999 van mij heeft een kraantje onderaan de radiateur zitten die je kan of open draaien en of er helemaal uitdraaien, wel zo handig in plaats van een slang te moeten demonteren en monteren.
Huub

Geplaatst: 07.07.2009 - 13:03
door nukeface
Dat is zo, alleen gaat dat niet zo snel :)

Geplaatst: 07.07.2009 - 17:07
door laheije
Niet snel denk je, dan heb je het volgens mij nog nooit geprobeerd. Het gaat snel genoeg als het leeg is na 5 a 10 minuten.
Of denk je dat het een waterkraansnelheid heeft. :D :D
Huub

Geplaatst: 09.07.2009 - 09:29
door nukeface
Nou wel dus, en als je het kraantje helemaal opendraait (zover dat je hem er bijna uitdraait) duurt het + - toch nog 20 minuten voordat ie helemaal leeg gedruppelt is. Haal je de slang eraf is het in 20 seconden gebeurt!

Dus dan is de keus makkelijk als je haast hebt!

In ieder geval bij mijn Volvo, het kan zijn dat jou kraantje groter is!

Geplaatst: 09.07.2009 - 10:11
door laheije
Niet bijna uitgedraaid maar helemaal uitgedraaid, en ik moet zeggen het ging mij vlug genoeg, maar ja ik heb de tijd. 65+ :P
Huub

Geplaatst: 12.07.2009 - 19:45
door nukeface
Ah oké, ja ik heb geen geduld :P