hey
kan er iemand helpen. zou graag mijn amazon wat meer vermogen willen geven wel met een b20 zou zo een 200 pk willen graken
hoe kan ik hier aankomen of is dit veel te veel voor die blok. kan opboren daarbij helpen.
en zou mijn versnellingsbak een 5 bak willen van maken welke kan ik hier dan het beste onderleggen die past op mijn b20
andy
amazon b20 vermogen opvoeren + versnellingsbak veranderen
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Indien je niet voor turbo gaat, compressie verhouding omhoog, wilde nokkenas, kop flowen, spaghetti spruitstuk erop. En dit in combinatie met of een injectiecomputer of 2 maal WEBER dco-45 carburateurs. Ontsteking zou ik ook contactpuntloos maken.
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
Indien je wel voor turbo gaat,compressie verhouding omlaag.
een b20a kan je zonder aanpassingen aan zuigers of kop op 0,6 bar turbodruk rijden met intercooler.
nog geen 200 pk (denk ik) maar wel in de buurt.
200 pk zonder turbo is bijna niet te doen,of je moet een geld boom in de achtertuin hebben
ik rij zelf ook met een b20a turbo,al bijna 10.000km zonder problemen aan het blok,dus sterk zat
een b20a kan je zonder aanpassingen aan zuigers of kop op 0,6 bar turbodruk rijden met intercooler.
nog geen 200 pk (denk ik) maar wel in de buurt.
200 pk zonder turbo is bijna niet te doen,of je moet een geld boom in de achtertuin hebben
ik rij zelf ook met een b20a turbo,al bijna 10.000km zonder problemen aan het blok,dus sterk zat
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Vermogen is afhankelijk van de grote van je portemonnee. Tot zo'n 170 pk is het te doen met dubbele webers of Mikuni's, de laatste zijn veel makkelijker af te stellen, snelle nokkenas, dubbele klepveren, spaghetti uitlaat spruistuk van 2,5", bijpassende uitlaat en de kop laten flowen door een expert. Flowen van de B20 is echt specialisten werk. Ga daar niet zelf mee aan de gang, dat werkt contra produktief. Je meot echt weten wat je doet! De beste koppen om te flowen zijn de B20F injectie koppen. De injectie gaten moet je dan afdoppen. Verder zal je de remmen en ophanging moeten upgraden en een stevigere versn. bak moeten plaatsen. Op deze site kan je zien wat er zoal mogelijk is met de B20's.
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Als je een echte 5-bak wilt, is een M47 van voor 1984 het makkelijkste. Deze heeft namelijk een mechanische kilometertelleraansluiting. Het "enige" wat dan nog nodig is, is een aangepast koppelingshuis (een originele voor B20+M46/M47 is lastig te vinden). Dit kan bijvoorbeeld bij Ben Flierman (zie http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-specials.html) of Huke Basart (zie http://www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen).
Als je echt voor de brute PK's gaat, wordt over het algemeen die M47 bak afgeraden omdat die van aluminium is (en de kracht niet aankan). Met name in Zweden gaan ze bij dergelijke upgrades daarom vaak voor de M46 (4-bak + overdrive) uit een 240. Ook hiervoor heb je een aangepast koppelingshuis nodig in combinatie met een B20.
Die ook dit onderwerp:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=1878805
Voordat een M47 in een Amazon past, moet overigens wel de tunnel verhoogd worden.
Succes!
Groeten Lars
Als je echt voor de brute PK's gaat, wordt over het algemeen die M47 bak afgeraden omdat die van aluminium is (en de kracht niet aankan). Met name in Zweden gaan ze bij dergelijke upgrades daarom vaak voor de M46 (4-bak + overdrive) uit een 240. Ook hiervoor heb je een aangepast koppelingshuis nodig in combinatie met een B20.
Die ook dit onderwerp:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=1878805
Voordat een M47 in een Amazon past, moet overigens wel de tunnel verhoogd worden.
Succes!
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13.06.2009 - 14:14
ik zou graag toch een echte 5 bak hebben of is dit zo gemakkelijk niet te instaleren de tunnel aanpassen is geen probleem of wat is juist die overdrive dan of is er nog een andere versnellingsbak van volvo die zo gemakkelijk op de B20 motor past of zijn dit de enigste gemakkelijke
andy
andy
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Nou "zo makkelijk" is misschien wat optimistisch. Een bak die niet voor de Amazon bedoeld is, vergt echt wel wat aanpassingen.
Het is makkelijk om een M41 te plaatsen. Dat is een 4-bak met overdrive. Als je gaat opvoeren zou ik wel zeker voor de sterkere J-type overdrive gaan en dan nog is het misschien oppassen.
Een overdrive is een elektisch/hydrolisch geschakelde 5-de versnelling. Dit is een soot uitstulpsel achter de gewone versnellingsbak. Ook dit brengt de toeren verder omlaag vanuit z'n 4, maar je kunt niet met de pook doorschakelen, maar met een schakelaar.
Je kunt ook een M410 plaatsen, die past er volgens mij ook redelijk zo onder. (Dan moet je hooguit ombouwen van een lange naar een korte pook.) Dit is een 4-bak met overdrive uit een 164 en die is nog weer wat sterker. Hiervoor heb je echter ook een aangepast koppelingshuis nodig (voorkant B20 en achterkant B30). Een origineel koppelingshuis waardoor een M410 aan een B20 past is bijna niet te vinden omdat die alleen is toegepast in een 1800E uit 1971.
De beste optie voor 5 versnellingen achter een opgevoerde motor is de M46. Dat is een 4-bak met overdrive uit een Volvo 240. Zoals ik schreef moet je dan echter ook je koppelingshuis aanpassen. Ook moet je de ophanging van de bak veranderen en je hulpkoppelingcilinder aanpassen en dus de tunnel. Dit moet overigens voor de M47 ook.
Check de site van Ben Flierman (Tinustechniek) maar eens, daar staat veel informatie met goede foto's.
Zie http://www.tinustechniek.nl/1-div-aandrijving.html
Groeten Lars
Het is makkelijk om een M41 te plaatsen. Dat is een 4-bak met overdrive. Als je gaat opvoeren zou ik wel zeker voor de sterkere J-type overdrive gaan en dan nog is het misschien oppassen.
Een overdrive is een elektisch/hydrolisch geschakelde 5-de versnelling. Dit is een soot uitstulpsel achter de gewone versnellingsbak. Ook dit brengt de toeren verder omlaag vanuit z'n 4, maar je kunt niet met de pook doorschakelen, maar met een schakelaar.
Je kunt ook een M410 plaatsen, die past er volgens mij ook redelijk zo onder. (Dan moet je hooguit ombouwen van een lange naar een korte pook.) Dit is een 4-bak met overdrive uit een 164 en die is nog weer wat sterker. Hiervoor heb je echter ook een aangepast koppelingshuis nodig (voorkant B20 en achterkant B30). Een origineel koppelingshuis waardoor een M410 aan een B20 past is bijna niet te vinden omdat die alleen is toegepast in een 1800E uit 1971.
De beste optie voor 5 versnellingen achter een opgevoerde motor is de M46. Dat is een 4-bak met overdrive uit een Volvo 240. Zoals ik schreef moet je dan echter ook je koppelingshuis aanpassen. Ook moet je de ophanging van de bak veranderen en je hulpkoppelingcilinder aanpassen en dus de tunnel. Dit moet overigens voor de M47 ook.
Check de site van Ben Flierman (Tinustechniek) maar eens, daar staat veel informatie met goede foto's.
Zie http://www.tinustechniek.nl/1-div-aandrijving.html
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Rijd je nog steeds met een enkele carburateur? Post nog eens wat foto'sbart1111111112 schreef:Indien je wel voor turbo gaat,compressie verhouding omlaag.
een b20a kan je zonder aanpassingen aan zuigers of kop op 0,6 bar turbodruk rijden met intercooler.
nog geen 200 pk (denk ik) maar wel in de buurt.
200 pk zonder turbo is bijna niet te doen,of je moet een geld boom in de achtertuin hebben
ik rij zelf ook met een b20a turbo,al bijna 10.000km zonder problemen aan het blok,dus sterk zat
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
de carburateur is nu vervangen door een gasklep van een b21et met een necam gasmengstuk en een intercooler van een golf 4(zoek nog een grotere).
ik zal van het weekend wat fotos maken
ik zal van het weekend wat fotos maken
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
ok,nog wat fotos van de b20 turbo
en nog een
en nog wat ander werk
het begon met een klein plekje,even tikken met een hamer :roll:
en nog een
en nog wat ander werk
het begon met een klein plekje,even tikken met een hamer :roll:
- jerryx
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
- Locatie: Noord nl
mooi project! maar zou je dat openluchtfilter wel in de motorruimte plaatsen? Hierdoor zuigt ie voornamelijk warme lucht op wat niet ten goede komt aan de prestaties..
1994 - 460 1.8 - 184.000 km - antraciet
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:52
Bart, ben je toevallig al eens met de turbo op de rollenbank geweest? Ik ben wel benieuwd wat er nu als max vermogen uit rolt, maar vooral ook hoe de koppelkromme er uit ziet. Wat voor turbo gebruik je eigenlijk, en draai je op de door jouw genoemde 0,6 bar?bart1111111112 schreef:Indien je wel voor turbo gaat,compressie verhouding omlaag.
een b20a kan je zonder aanpassingen aan zuigers of kop op 0,6 bar turbodruk rijden met intercooler.
nog geen 200 pk (denk ik) maar wel in de buurt.
200 pk zonder turbo is bijna niet te doen,of je moet een geld boom in de achtertuin hebben
ik rij zelf ook met een b20a turbo,al bijna 10.000km zonder problemen aan het blok,dus sterk zat
Gr. Ben