Pagina 1 van 1

Aankooptips V70 AWD (alweer)

Geplaatst: 16.06.2009 - 12:53
door On-One
Hallo allen,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum doe ik "het" langs deze weg.

Al een tijdje speur ik dit forum en het 850 forum af naar aankooptips, ziektes, voor- en nadelen en wat al niet meer, betreffende de V70 AWD.
Ik kom vanalles tegen maar veel is gerelateerd aan de R uitvoering.
Ik ben geen kenner dus ik ben aardig de weg kwijtgeraakt tussen al die R'en, T-5's enz.

Het verhaal is als volgt:

Al een paar jaar rijden wij in een V40 1.8 op G3 waar we supertevreden over zijn. Alleen wordt 'ie een beetje krap met een 2e kind op komst.
(de bodem v.d. kofferbak is verhoogd vanwege de grote ringtank)

Dan ga je toch eens om je heen kijken naar een maatje groter. En dan ineens wordt je een V70 AWD Classic op G3 uit '97 aangeboden. 220.000 km gelopen en optisch in een mooie staat.
Volgens de gegevens moet het een tubo uitvoering zijn maar zeker weten doe ik dat niet. Er ligt, volgens de gegevens, een 2.0 in met ong. 220 pk. Het is zeker geen R uitvoering. De achterklep verraadt alleen V70 AWD, meer niet.
Verder ziet hij er erg orgineel uit. Geen rariteitenkabinet, voor zover ik dat als niet kenner/wel liefhebber kan beoordelen.
Met welke uitvoering heb ik hier van doen?

Veel lees ik over mogelijke aandrijvingsproblemen. Gelden deze ook voor de minder krachtige uitvoeringen van de AWD?

Graag zou ik eens wat aankooptips krijgen. Zowel negatief als positief.
Hij moet 25 á 30.000 km per jaar mee kunnen en liefst zo lang mogelijk natuurlijk.

Nogmaals: ik ben geen kenner, wel een liefhebber. De eerste "eigen" auto die ik kocht was een 81'er 264 GLE (HS-81-PL, als iemand 'm gezien heeft...)en ik heb daarna nog andere Volvo's gehad die allemaal evengoed bevielen, maar dit lijkt me toch andere koek.

Alvast hartelijk dank.

Geplaatst: 16.06.2009 - 13:16
door Paul
een 2 liter met AWD, is het een import model?

Geplaatst: 16.06.2009 - 13:21
door Rob2u
Even het kenteken intypen op www.rdw.nl en je hebt meer specificaties

Geplaatst: 16.06.2009 - 13:23
door sappie
Paul schreef:een 2 liter met AWD, is het een import model?
als het een 2 liter turbo is, komt ie zo goed als zeker uit italië....

is zo ver ik weet niet in nederland geleverd, origineel dan.

voor info kun je altijd ook op het volvo850 forum kijken. daar zitten er zowel een aantal met een italiaanse 2.0 als de AWD's.

edit: lees net dat je dat forum ook al kent :roll:

Geplaatst: 16.06.2009 - 13:42
door Paul
Ja dat dacht ik dus ook inderdaad ;-) Of portugal, daar hebben ze die ook vanwege de belasting.

Geplaatst: 16.06.2009 - 15:01
door On-One
Mmm, dat verklaart het e.e.a. Wordt wel interessanter zo.

Het kenteken is inderdaad jonger dan het bouwjaar v.d. auto, dus een import auto is het vrij zeker.
De RDW levert niets anders op dan dat het een V70 AWD op LPG betreft.
Dat ik daar zelf niet eerder aan heb gedacht, trouwens. :oops:

Mocht het inderdaad een "Italiaan" of "Portugees" zijn, is dat slecht nieuws?

De historie van de auto zal ongetwijfeld wat waziger zijn maar hoe zit het dan b.v. met de verkrijgbaarheid van onderdelen e.d?

Ik weet dat er veel klassieke Volvo's uit italie zijn geïmporteerd en daar heb ik nooit iets slechts over gehoord. Natuurlijk had dat vooral met roestvorming te maken.

Ik hoor/lees het.

Geplaatst: 16.06.2009 - 15:03
door Paul
Nee hoef je niet bang voor te zijn hoor, maar daardoor is de prijs waarschijnlijk wel lager. Verder geen idee, misschien moet je hem anders even laten keuren bij je dealer?

Geplaatst: 16.06.2009 - 15:55
door On-One
Kan aardig kloppen. De prijs is aantrekkelijk.

Het is trouwens een handgeschakeld exemplaar dus misschien gaat daardoor één mogelijk probleem i.v.v. een slechte bak aan mijn deur voorbij. (je leest hier wat spookverhalen...)

Ik lees trouwens toch ook wel positieve verhalen over de AWD versie. De een vervloekt het en de ander snapt al die problemen niet. Regel is blijkbaar dat je 'm gewoon niet gelijk op z'n flikker moet geven. Doen we dat toch gewoon niet?

Mocht het wat worden dan zal ik 'm zeker ter keuring elders aanbieden.

Ik houd jullie op den hoogte.

Geplaatst: 16.06.2009 - 16:02
door Paul
Je leest altijd wel problemen, op fora hoor je zelden mensen die een topic starten, ik ben zo blij dat mijn versnellingsbak het doet. Elke dag start hij weer in zijn 1 en hij gaat zo soepel in zijn achteruit...

Dus daar zou ik me niet zo zorgen over maken, maak je je zorgen laat je hem onafhankelijk keuren, merk je het meteen en weet je of je er aan moet gaan beginnen ofniet!

Geplaatst: 16.06.2009 - 16:36
door sbv
Er is ook een V70 AWD geweest, dat was een 193 pk 2.4 of 2.5 Er zijn ook V70's AWD geleverd, en dat zijn dan GEEN R uitvoeringen
Als het een 2.0 is zou het kunnen dat het een auto is uit Belgie/Italie, dat zijn de meest waarschijnlijke landen.

De meeste info zal je op het volvo850forum vinden verwacht ik zo.
Ook van dit type is de aandrijflijn een mogelijk probleem. In het ergste geval haal je de aandrijfas naar achteren weg en heb je een voorwiel aangedreven auto.
De problemen met de haakse overbrening onstaan door weinig/geen onderhoud of een te groot verschil in profiel tussen de voor en achterwielen 2 mm is de grens volgens mij.

Geplaatst: 16.06.2009 - 17:12
door sappie
Paul schreef:Je leest altijd wel problemen, op fora hoor je zelden mensen die een topic starten, ik ben zo blij dat mijn versnellingsbak het doet. Elke dag start hij weer in zijn 1 en hij gaat zo soepel in zijn achteruit...

Dus daar zou ik me niet zo zorgen over maken, maak je je zorgen laat je hem onafhankelijk keuren, merk je het meteen en weet je of je er aan moet gaan beginnen ofniet!
dat is zeker zo !

maar volgens mij zijn er ook meer problemen met de 5-traps automaten vanaf my2000 dan met de oude 4-traps automaten die er voor my2000 onder zaten.

Geplaatst: 16.06.2009 - 20:23
door raymond01
Heeeerrrlijjjjke auto zo'n V70 2.5T AWD. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geplaatst: 17.06.2009 - 17:26
door On-One
Heeeerrrlijjjjke auto zo'n V70 2.5T AWD. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ja, ik dacht al. Waar bleef 'ie. :wink:

Ik ga er toch eens mee verder, denk ik. Gewoon goed kijken naar de staat van onderhoud door keuring(en) elders en dan kunnen we altijd nog beslissen. We zitten n.l. niet op hete kolen.

Een voordeel is in ieder geval, dat het AWD systeem er ook af kan.(Zit je alleen met een V70 van ruim 1600 kg.)

Bedankt voor jullie input en als het wat is geworden zal ik zeker even berichtje op het forum zetten. Met foto's zodat er gekwijld kan worden, natuurlijk.


Gr,
Remco.


p.s. Een (positief) topic over "hoe soepel hij in z'n 1 schakelt" zou weer eens wat anders zijn. Feit is dat er hier een hoop Volvo gekken bij elkaar zitten en da's op zich al positief, lijkt me.

Geplaatst: 17.06.2009 - 19:52
door raymond01
Jaaaa maar ik heb de aandrijflijn naar de achteras weg laten halen naar een paar
altijd leuke reparaties.
Of je tussen bak gaat ATF lekken ook altijd leuk en deze kun je niet weg halen.
Staat niet in verbinding met je bak dus daar kan de ATF olie niet uitlopen.
Je as van je rechter wiel aandrijving loopt door de tussen bak naar de AT bak.
En deze krijg je dan weer niet dicht.