Pagina 1 van 1
Automatische Airco Aan/Uit ??
Geplaatst: 16.06.2009 - 16:50
door Delta
Mede forummers,
Kan iemand mij met een goed verhaal vertellen of het goed of slecht is om de automatische stand van de airco altijd te gebruiken.
Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten, ik heb de airco altijd op autom staan..................is dit slim of dom.
Ik heb hem tegenwoordig altijd aan.
Geplaatst: 16.06.2009 - 17:04
door gnd
Hi Delta,
Tegenwoordig heb ik hem altijd aan.
Vroeger deed is dat niet.
Ik zette de airco alleen aan als het nodig was en een paar kilometer voordat ik thuis kwam zette ik de airco alweer uit. Op die wijze zou ik schimmelvorming in de airoc voorkomen.
Met m'n eerste V50 heb ik de nodige airco ellende gehad. Sinds die tijd heb ik hem altijd aan.
Een paar honderduizend kilometer en wat auto's verder kan ik je melden geen airco problemen meer gehad te hebben.
Cheers,
GND
Geplaatst: 16.06.2009 - 17:34
door Fredhead
Ook die van mij staat altijd aan.
Zodra de airco niet nodig is wordt hij automatisch uitgeschakeld en is het nodig dan springt hij vanzelf ook weer aan.
Is bij mij ook vooral gemakzucht
Geplaatst: 16.06.2009 - 17:41
door Paul
Bij mij staat hij heel vaak aan, maar rij ik een kort ritje hier in de stad dan zet ik hem meestal uit en het dak open.
Verder helpt het ook tegen het stinken van de airco dat je de laatste 5 minuten hem uitzet.
Geplaatst: 16.06.2009 - 18:00
door Fredhead
Heb nog nooit iets geroken van mijn airco
Geplaatst: 16.06.2009 - 19:27
door Delta
Alvast bedankt voor deze gebruikservaringen maar ik ben eigenlijk ook op zoek naar mensen met airco ervaring (stek certificering), hebben we die hier op het forum??
Geplaatst: 16.06.2009 - 19:53
door Battlecruiser
Een automatische airco hoeft niet vóór het einde van de rit uitgezet te worden. Hij zorgt zelf dat bv. alle vocht afgeblazen wordt, zodat er geen schimmel kan ontstaan.
Meestal ontstaat schade aan een airco bij gebruikers die hem weinig gebruiken uit valse zuinigheid. Helaas voor hen worden ze dan op hoge reparatiekosten getrakteerd... Het is dus inderdaad het beste om hem (bijna) altijd aan te laten staan.
En wat bedoel je met ervaring met "stek certificering"?
Geplaatst: 16.06.2009 - 20:03
door Paul
Ah ja het probleem was ook in een BMW 1 serie met zo'n standaard airco.
Geplaatst: 16.06.2009 - 20:10
door Delta
Battlecruiser S80 schreef:Een automatische airco hoeft niet vóór het einde van de rit uitgezet te worden. Hij zorgt zelf dat bv. alle vocht afgeblazen wordt, zodat er geen schimmel kan ontstaan.
Meestal ontstaat schade aan een airco bij gebruikers die hem weinig gebruiken uit valse zuinigheid. Helaas voor hen worden ze dan op hoge reparatiekosten getrakteerd... Het is dus inderdaad het beste om hem (bijna) altijd aan te laten staan.
En wat bedoel je met ervaring met "stek certificering"?
STEK is een opleiding tot airco monteur dus STEK gecertifiseerde monteurs mogen aan je airco werken.
Geplaatst: 16.06.2009 - 21:40
door sequence
fredhead schreef:Ook die van mij staat altijd aan.
Zodra de airco niet nodig is wordt hij automatisch uitgeschakeld en is het nodig dan springt hij vanzelf ook weer aan.
Is bij mij ook vooral gemakzucht
Wanneer je de clima op AUTO hebt staan, draait de pomp ook altijd, of er nu koude wordt gevraagd of niet. Dit wordt gewoon met warme lucht gemend tot de ingestelde temp. De aircopomp gaat dus niet aan het uit naargelang de koude-vraag.
Ik heb de airco momenteel uit staan, eens per twee weken zet ik deze wel een rit aan. Ook een paar km voor thuiskomst zet ik de airco uit. Wanneer je echt een maand of meer de airco niet gebruikt gaan de pakkingen uitdrogen en krijg je lekkage in het systeem.
het automatisch droogblazen van de airco zoals hierboven beschreven heb ik niet gemerkt, volgens mij gebeurt dat ook niet....
Geplaatst: 16.06.2009 - 23:36
door Ramon&Ramon
Die Stek certificering bestaat niet meer,is dus ook niet meer nodig in de autobranche,maar dit terzijde,een airco regelmatig gebruiken voorkomt dus veel ellende en dure reparaties.
Op auto laten staan en alleen de temperatuur regelen is dus het beste,hij regelt zelf de rest.
Ook in de winter geld deze regel,bij temperaturen onder de 5a6 graden werkt de airco niet,ivm een beveiliging tegen bevriezen.
Elke twee jaar de airco laten controleren of een diagnose test laten doen is het beste,hij verliest namelijk ongeveer 10% koelmiddel per jaar.Voorkomen is beter dan genezen!
Geplaatst: 17.06.2009 - 11:12
door Peter-V50
In onze auto staat de automatische airco altijd aan. De airco zorgt ook voor drogere lucht. Zo heb je 's zomers en 's winters een aangenaam klimaat in de auto.
Ik heb nog niemand gehoord over het extra brandstofverbruik. Is dat een overweging voor jullie?
Geplaatst: 17.06.2009 - 11:31
door sequence
Voor mij niet echt, ik zie ook op de boordcomp geen verschil na inschakelen van de airco. Maar het zal vast iets uitmaken, dit verschil wordt denk ik ook gelijk tenietgedaan wanneer je een raam open zet....
Geplaatst: 17.06.2009 - 17:41
door Fredhead
Het brandstofverbruik is voor mij ook niet echt iets waar ik op let met de airco aan
Geplaatst: 18.06.2009 - 19:54
door DouweS40
Bij mijn dealer heb ik nagevraagd toen ik mijn auto net had hoe het zat met de airco en wat ze daar aan deden bij de onderhoudsbeurt.
Ze controleren op temperatuur en reinigen de kanalen. Verder doen ze niks, ze komen in actie als de airco stuk is en dat gebeurde volgens hen nooit tot zelden. (hier lees ik wel dat hij af en toe stuk gaat, maar mijn dealer heeft dat dus nog niet meegemaakt)
Het verhaal had eigenlijk als boodschap, je kan wel elk jaar veel geld uitgeven aan airco onderhoud, maar kan je beter sparen voor als hij eventueel stuk mocht gaan wat nagenoeg onmogelijk is, mits je de airco regelmatig aanzet, en na een lange rit de airco 10 minuten van te voren uitzet.
Dus dat doe ik dan ook maar.
Geplaatst: 18.06.2009 - 23:21
door Ramon&Ramon
Raar verhaal hoor van die dealer,je kunt echt merken dat ze van airco installaties niks afweten.
Kanalen reinigen?Dat moeten ze mij is voordoen dan.
Fijn zo,n dealer!
Geplaatst: 19.06.2009 - 07:30
door DouweS40
Ramon&Ramon schreef:Raar verhaal hoor van die dealer,je kunt echt merken dat ze van airco installaties niks afweten.
Kanalen reinigen?Dat moeten ze mij is voordoen dan.
Fijn zo,n dealer!
Ja vond ik in ook had dit ook nog nooit gehoord, bij mijn vorige Fiats moest er ook altijd gewoon onderhoud aan gepleegd worden.
De kanalen, bedoel ik de luchtkanalen mee, wat ik bij Renault wel eens gezien heb is dat ze een spuitbusje met een reiningings/geurmiddel je ventilatiekanalen doorspuiten. Dus misschien doet volvo dat ook.
En je scheen de condensor?? schoon te kunnen maken.
Geplaatst: 19.06.2009 - 19:19
door Elveka
Mijn Volvo-dealer reinigt, ontsmet en ontgeurt de luchtkanalen en de condensor met Airco-Clean van Wynn's (kijk op
http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/173/ ... isse-lucht). De reinigende vloeistof wordt verdampt en opgezogen door het ventilatiesysteem. Weg met duffe en muffe geurtjes, ik spreek uit ervaring !
Bij mij staat de ECC altijd op "auto".
Geplaatst: 24.06.2009 - 18:29
door roder00
Ik kreeg vorig jaar van de aircoreparateur, na een vernieuwde condensor en pomp, het advies om hem altijd aan te laten staan. Vorige week mn V70 uit 2000 ingeruild voor een 10-2007 V50, eens kijken hoelang deze het uithoudt.
Geplaatst: 24.06.2009 - 19:02
door sequence
Ik snap wel waarom ze adviseren om de airco altijd op AUTO te laten staan, dan vergeet je ook niet deze aan te zetten. Zet je de airco echter consequent eens in de twee weken een rit aan dan is er niets aan de hand.
Vergeet je dit, en rijd je maanden zonder de airco te gebruiken dan drogen de pakkingen uit en krijg je lekkage.