V50 2.0D : Turbo sensor - [opgelost!]

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Midden in het oplossen van het probleem met de niet-meewerkende Turbo van de V50 heb ik even wat raad nodig van de echte kenners.

Bijt hier de tandjes maar lekker op stuk!!!!! :-P

Probleem :

Turbo compressor draait wel maar wordt niet correct aangestuurd. (Komt in bij 2800 toeren en doet daarna niets meer)

Reeds vervangen en gecontroleerd.

Systeem uitgelezen met als resultaat 2 fout codes.

1-CEM-2263 : Turbodrukregeling - Signaal foutief
2-CEM-0047 : Laaddruk-magneetventiel - Signaal te laag

Vandaag vervangen : Boost Controller.

-Foutcode CEM-0047 is hiermee verdwenen
-Melding CEM-2263 blijft.

Er zit nog een boost controller beneden aan het motorblok (Vooraanzicht links onder) We hebben boostcontrollers uitgewisseld maar CEM-2263 blijft.

Betreft CEM-2263, is dit een boost-controller of komt deze melding van een sensor elders in het motorruim?

-De waste-gate gaat onder handmatig vacuüm nog gewoon heen en weer en ook draait de compressor.

-EGR Losgekoppeld heeft geen effect
-Bij wissen van de foutcode komt deze terug na honderd meter gereden te hebben (niet bij stationairloop of toeren draaien bij stilstand)

Iemand raad?

----
Vanmorgen de auto bij de dealer laten uitlezen met exact dezelfde fenomenen. Daarbij is de GPS tuner defect.

Nieuw zal deze incl software en montage rond de €600,-(!!) gaan kosten dus ga ik even kijken of het geen los connectortje of defect printbaantje is in de computer zelf. (Dit is het kastje wat op de versterker geschroefd zit right?) en anders wordt het een ouderwetse zuignap met tomtom naar Frankrijk ;-)
---
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Niemand?... eenmaal... andermaal....

Back to the drawingboard!
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik neem aan dat je alle (elektrische)aansluitingen hebt gecontroleerd?
Massa kabel ook eens checken?
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Turbo regelklepjes zijn meestal de boosdoener,die gaan erg vaak stuk en je moet kijken of je geen vacuumverlies hebt in het traject,
Heb je drie of twee klepjes
eentje onder de dynamo en eentje aan de zijkant van het blok.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Dank u, het elektrische traject is doorgelopen, stekkers allemaal schoongemaakt en alles lijkt in orde.

Als ik een willekeurige sensor lostrek komt de foutmelding netjes in de computer te staan.

Turboregelklepjes :

Ik neem aan dat je de Boost-Controllers bedoeld Ramon? Een hiervan was inderdaad defect, deze heb ik vervangen maar de foutmelding blijft erin.
Wellicht dat de 2e ook defect is, hoewel uitwisselen van de controllers niets uithaalde mbt foutmeldingen in het systeem.

De wastegate zit niet vast, bij handmatig vacuüm met een pomp gaat 'ie netjes mee.

Ik begreep van de dealer dat er een coulance regeling getroffen kan worden voor het vervangen van de gehele Turbo, maar mijn inziens zal dit alleen gedaan worden als de turbo echt stuk is.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Net maar even de dealer gebeld.

Ik heb maar een 2e boostcontroller toegevoegd bij mijn bestelling zodat ik zeker weet dat alle twee de controllers in orde zijn.

Grappig trouwens dat deze kleine etterbakjes zoveel verschillende namen hebben : Boost-Controllers, Turboregelklepjes en de Dealer noemt ze gangmakers ;-).
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Zeker een Belg?:)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ja, hahahaha, om een of andere reden herhaalde ik de magazijnmeester aldaar met een belgisch accent. Vervelende gewoonte :-P

Maar awel, zolang het mijn probleemke met de luchtaanjager solveert ben ik content he, anders mogen ze deze onder waarborg herstellen :-P
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

360Degreez schreef:Turbo compressor draait wel maar wordt niet correct aangestuurd. (Komt in bij 2800 toeren en doet daarna niets meer)
2800 toeren is wel héél laat toch? Bij mij voel ik dat ie echt vooruit begint te gaan rond de 1800 toeren, maar tussen de 2000 en 3000 toeren voel ik wel dat de auto steeds kort inhoudt, alsof iets z'n turbo plots afnijpt ofzo...
Ik volg je topic dus even, want wie weet vind ik via jouw oplossing een oplossing voor mijn probleem ;)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

zo moeilijk is het probleem toch niet?:)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Zolang u mij de belgenpotsen niet kwalijkneemt.:-)

2800 is inderdaad iets te laat... daarnaa giert de turbo het uit waardoor al twee keer de melding "Motorservice vereist" op het display te zien was. Bij rustig rijden is er op de dramatische acceleratie na niets aan de hand.

Zoals een zeer wijs...nee...bekend persoon ooit zij: "Ieder nadeel hep se voordeel" ben ik nu redelijk de weg aan het leren kennen in het vooronder van de V50. Het blijft een Fransblok. Niet alles zit even doordacht in elkaar als bijvoorbeeld bij Mercedes.

Er zijn 3 factoren die niet met, en zonder elkaar kunnen te weten de EGR, de Inlaat en de twee Boost controllers. De hele spaghetti aan vacuüm slangetjes zorgen ervoor dat deze onderling communiceren.

Ironisch genoeg is het hele probleem ontstaan toen ik even stopte bij een benzinepomp even de banden op spanning bracht.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bandenspanning te hoog gezet,dan blaas je de turbo op,kan gebeuren:)
Ioane
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16.08.2008 - 08:18

[quote="ppFreddy"][quote="360Degreez"]Turbo compressor draait wel maar wordt niet correct aangestuurd. (Komt in bij 2800 toeren en doet daarna niets meer)[/quote]
2800 toeren is wel héél laat toch? Bij mij voel ik dat ie echt vooruit begint te gaan rond de 1800 toeren, maar tussen de 2000 en 3000 toeren voel ik wel dat de auto steeds kort inhoudt, alsof iets z'n turbo plots afnijpt ofzo...
Ik volg je topic dus even, want wie weet vind ik via jouw oplossing een oplossing voor mijn probleem ;)[/quote]

Beste Freddy,

Helaas heb ik geen antwoord voor 360 maar ik herken jou beschrijving. Ik heb 2005 V50 2.0D met zelfde eigenschappen. Kort inhouden tijdens optrekken, vooral als de auto beladen is en in 5 en 6e versnelling. Dealer heeft gekeken en heeft lek in luchtaanvoer naar turbo gerepareerd. Geloof weinig van deze oplossing. Probleem is dan ook niet weg. Voelt alsof wastegate steeds kort te ver opent. Of brandstof kort wordt teruggeregeld.
Zie ook kleine luchtbelletjes in slang van filter naar brandstofpomp maar dit schijnt normaal? Graag bericht van mensen die dit alles al eens beleefd hebben.

Vr gr Han
Ioane
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16.08.2008 - 08:18

Ioane schreef:
ppFreddy schreef:
360Degreez schreef:Turbo compressor draait wel maar wordt niet correct aangestuurd. (Komt in bij 2800 toeren en doet daarna niets meer)
2800 toeren is wel héél laat toch? Bij mij voel ik dat ie echt vooruit begint te gaan rond de 1800 toeren, maar tussen de 2000 en 3000 toeren voel ik wel dat de auto steeds kort inhoudt, alsof iets z'n turbo plots afnijpt ofzo...
Ik volg je topic dus even, want wie weet vind ik via jouw oplossing een oplossing voor mijn probleem ;)
Beste Freddy,

Helaas heb ik geen antwoord voor 360 maar ik herken jou beschrijving. Ik heb 2005 V50 2.0D met zelfde eigenschappen. Kort inhouden tijdens optrekken, vooral als de auto beladen is en in 5 en 6e versnelling. Dealer heeft gekeken en heeft lek in luchtaanvoer naar turbo gerepareerd. Geloof weinig van deze oplossing. Probleem is dan ook niet weg. Voelt alsof wastegate steeds kort te ver opent. Of brandstof kort wordt teruggeregeld.
Zie ook kleine luchtbelletjes in slang van filter naar brandstofpomp maar dit schijnt normaal? Graag bericht van mensen die dit alles al eens beleefd hebben.

Vr gr Han
Freddy en anderen,

Probleem van kort inhouden tijdens optrekken (vooral in 5 en 6e) gevonden. Na diverse pogingen bij dealer gevonden dat de vuldruksensor op het luchtinlaat vervuild was met wat olie o.i.d. Na wat schoonspuiten met remmenreiniger weer vol vermogen terug. Deze sensor zit op de luchtbuis tussen turbo drukzijde en verdeelstuk naast de temp sensor inlaatlucht. Niet te verwarren met de druksensor aan de toevoerzijde van de turbo. Deze zit vlakbij het luchtfilter.

Succes,

Han
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hoi Ioane,

Als dit het probleem bij mij wellicht toch oplost stuur ik je een cake!

Van de week bovenop de Boostcontrollers op aanraden van de dealer ook de Luchtmassameter vervangen maar het probleem blijft. Ik zal eens kijken naar die sensor!

De turbosensor kan ik overigens bestellen maar krijg er dan een turbo bij a €900 excl arbeid.

Maandag even bij Ford langs om te kijken of deze de sensor wel hebben!

Thx voor de tip!

Update:

Het heeft bij mij helaas niet geholpen, de druksensor en temp-sensor (zit ernaast) gedaan maar geen verbetering. Shit happens!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Afbeelding

is dat het stuk dat bij mij volledig onder de olieachtige smurrie zit?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Yes!

Torxje, uit trekken, snufje remmenreiniger, luchtspuit....
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Vanaf dat vreselijk met olie vervuilde klepje/sensor....sorry als ik het ding verkeerd benoem, loopt een slangetje van zo'n 8mm richting turbo compressor (ong 8mm dik en 15 to 20cm lang (van bovenaf rechts). Is geloof ik het vacuumsensor slang(etje), nu ja het kan zijn dat dit slangetje los op de aansluiting zit en valse lucht aanzuigd hierdoor kloppen alle waardes van de turbocompressor niet meer (aansturing) en krijg je deze klachten van slecht optrekken. Nieuw slangetje plaatsen en alles was weer ok.
Ik hoop dat ik wat bij heb kunnen dragen.......succes
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

direct even bekeken. Bij het uittrekken van de sensor viel me al direct op dat de dichting die errond zit kapot is (en duidelijk niet van uit te trekken maar een oude breuk, de dichting zit compleet "verstorven" zoals we hier zeggen, opgesteven als het ware...

Aangezien ik hier niet zo 1-2-3 een passend ringetje kon vinden heb ik de kapotte maar teruggeplaatst na het reinigen. Mogelijks is een lek door die kapotte dichting de oorzaak van al die smurrie die er aan de buitenkant ophangt?

De sensor onder het groene kapje heb ik ook even gereinigd, hier hing een hele hoop olieklonter-achtige smurrie aan... Ik vraag me af hoe mijn luchtinlaat er aan de binnenkant uitziet als ik dat zo allemaal zie...

Vanavond een rit voor de boeg van 240km, dus hopelijk gaat het nu geen problemen geven :D

edit: en als het problemen geeft gebruik ik m'n pa z'n V50 wel even als tijdelijke donor :mrgreen:
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Ioane
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16.08.2008 - 08:18

[quote="ppFreddy"]direct even bekeken. Bij het uittrekken van de sensor viel me al direct op dat de dichting die errond zit kapot is (en duidelijk niet van uit te trekken maar een oude breuk, de dichting zit compleet "verstorven" zoals we hier zeggen, opgesteven als het ware...

Aangezien ik hier niet zo 1-2-3 een passend ringetje kon vinden heb ik de kapotte maar teruggeplaatst na het reinigen. Mogelijks is een lek door die kapotte dichting de oorzaak van al die smurrie die er aan de buitenkant ophangt?

De sensor onder het groene kapje heb ik ook even gereinigd, hier hing een hele hoop olieklonter-achtige smurrie aan... Ik vraag me af hoe mijn luchtinlaat er aan de binnenkant uitziet als ik dat zo allemaal zie...

Vanavond een rit voor de boeg van 240km, dus hopelijk gaat het nu geen problemen geven :D

edit: en als het problemen geeft gebruik ik m'n pa z'n V50 wel even als tijdelijke donor :mrgreen:[/quote]

Hallo,

Op de foto staat een groene sensor met stekker voor temperatuur. Vlak daarnaast de druksensor (zit ook met torxschroefje vast) Als je deze losmaakt zit hier een dun buisje aan dat in de luchtstroom steekt. Deze is bij mij schoongemaakt door remmenreiniger erin te spuiten. Hierna was het volledige vermogen terug.

En je luchtinlaat? Zwart en vet. Ik heb mijn 2.0 luchtinlaat schoongemaakt inclusief pijp van EGR klep naar plastic verdeelhuis.Je moet wat over hebben voor het milieu toch?

Succes

Han
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”