Pagina 1 van 2
caravantrekken met automaat?
Geplaatst: 17.06.2009 - 19:22
door Svenska Trollekop
Hai,
ik wil voor de vakantie een v70 benzine (liefst T5), maar zie nogal wat automaatjes te koop. Hebben jullie ervaring met v70's met automaat en caravantrekken? In het verleden heb ik wel eens wat spookverhalen gehoord over volvo's met automaten en de caravan erachter maar of dat nou allemaal waar is...
We zitten regelmatig in Engeland, dus heuveltjes genoeg (de caravan weegt rond de 1400/1500kg)!
Re: caravantrekken met automaat?
Geplaatst: 17.06.2009 - 19:42
door BartS
De T5 levert vermogen en koppel relatief pas hoog in de toeren. Een automaat wil nog wel eens anders schakelen dan je zelf zou doen. De Geartronic wou bij onze T5 (bijvoorbeeld) bij het verlaten van een rotonde nog wel eens in drie staan en dat is met die motor (en zeker met caravan) in die situatie niet de meest voor de hand liggende versnelling. Met deze wetenschap zou ik als je een caravan trekt, zeker indien je een automaat wenst, eerder voor de 2.4T of 2.5T gaan. Deze hebben het maximum koppel eerder paraat dan de T5.
Geplaatst: 17.06.2009 - 20:50
door Voorn
Ik rij al 6 jaar rond met een caravan van 1400kg. Zuid Frankrijk over de bergen 7% hellingen. Tsjechie 8% hellingen geen probleem. Met een automaat (heb ik dus ook) moet je wel even opletten.............
Laat de automaat niet pendelen want dan wordt de olie in de bak te heet en kun je nog alleen in zijn 1 verder.
Algemene truc die ik heb geleerd van een vrachtwagenchauffeur die zelf een BMW X5 heeft met een caravan van 1800 kg.
Let niet op de snelheid van je combinatie maar op het TOERENTAL!!
Ik rij nu zelf in een V70 D5 en neem deze als voorbeeld.
De maximum trekkracht zit bij deze auto op 1750 toeren. Dus wanneer ik een helling bestijg zorg ik er voor dat ik voel dat de combinatie nog steeds wil trekken. Wanneer ik voel dat de trekkracht weggaat (dat voel je wanneer je meer gas geeft en de combinatie niet harder wil) dan schakel ik 1 versnelling terug. In ieder geval probeer ik rond die 1750 toeren te blijven. Ik vind zelf dat met een automaat de bergen in het veel gemakkelijker is dan met een schakelbak.
In het begin is het even wennen maar naar een paar km heb je het trucje snel te pakken. Ik sjees nu rustig iedereen voorbij, inclusief vrachtwagens :twisted:
Ik hoop dat het je duidelijk is. Vraag en ik geef je verder antwoord.
Veel plezier met het kiezen van je AUTOMAAT

Geplaatst: 17.06.2009 - 20:57
door bardos
Marco, ik rij zeer regelmatig met een tweepaards trailer en schakel de automaat als ik niet op auto(snel)wegen rij altijd op 4. Mocht ik in erg langzaam verkeer komen ga ik zelfs naar 3. Boven de 90km/u kan het probleemloos in de D.
Geplaatst: 17.06.2009 - 21:02
door Voorn
bardos schreef:Marco, ik rij zeer regelmatig met een tweepaards trailer en schakel de automaat als ik niet op auto(snel)wegen rij altijd op 4. Mocht ik in erg langzaam verkeer komen ga ik zelfs naar 3. Boven de 90km/u kan het probleemloos in de D.
In zijn 4 pendelt jouw combinatie niet of minder dus.
Geplaatst: 17.06.2009 - 21:20
door Msuidgeest
Beste Marco, een automaat en caravan is in mijn ogen een fijne combinatie. Ik rij pas 10 jaar een automaat en heb dus een beetje ervaring. De laatste 4 jaar ook met caravan.
Ik rij doorgaans "met de vrachtwagens mee" en dat in 3 (een 960 heeft een 4-bak). Dan doet de motor ongeveer 3000 toeren, lekkere trekkracht en een goede doorstroming van koelwater. Dat vergeten de meeste nogal eens.
Als je de bergen ingaat, forceer dan gewoon een lagere versnelling: zo houd je de boel op toeren en heb je voldoende trekkracht om te blijven rijden. Ook wegrijden op een helling wordt een makkie met een automaat. Rem los en een beetje gas en gaan. Het is wenselijk om het koppel te gebruiken van je motor. Zo heb je het minste verbruik en blaas je de motor ook niet op door oververhitting.
Wel een tip: monteer, of laat monteren, een extra automaat-olie-koeler. Een beetje afhankelijk waar je dat koopt, heb je voor minder dan 200 euro een setje liggen. En als blijkt dat de ATF-olie niet echt roze is maar bruin, ververs dat dan ook meteen. Zo kun je probleemloos op vakantie.
Geplaatst: 17.06.2009 - 21:31
door FelixB
Mooi excuus om je aanstaande T5 te laten chippen, waardoor de trekkracht onderin toeneemt...
Ps goede vrachtwagenchauffeur als ie een X5 kan betalen ...
Geplaatst: 17.06.2009 - 22:25
door Voorn
FelixB schreef:Mooi excuus om je aanstaande T5 te laten chippen, waardoor de trekkracht onderin toeneemt...
Ps goede vrachtwagenchauffeur als ie een X5 kan betalen ...
Oke, hij was vrachtwagenchauffeur en is nu directeur van eigen bedrijf.
Maar rijden kan ie

Geplaatst: 18.06.2009 - 23:24
door Svenska Trollekop
Nou, dat zijn al aardig wat goede suggesties. Ik ga vrijdagavond bij een dealer kijken voor een 2.4 T AWD Geartronic. Ik vrees dat ik vanavond duimend in m'n bedje lig...
Bedankt mannen!
Geplaatst: 20.06.2009 - 17:52
door Michelt6
En? is het wat geworden????
Geplaatst: 21.06.2009 - 19:41
door Svenska Trollekop
Ben voor de bijl gegaan \:D/ voor de automaat.. zie onder. Maar moet nog twee weken wachten voor de aflevering

En dan mag er worden proefgereden voor de vakantie in GB die 2 weken later begint.
Geplaatst: 21.06.2009 - 20:07
door Black 2.4T awd
Goede keus, perfecte caravantrekker. Ik sleur er zelf een sleurhut van 1700 kg mee en dat gaat spelenderwijs.
Geplaatst: 13.08.2009 - 19:56
door Svenska Trollekop
Ben nu een week terug, maar dat caravantrekken ging als een tierelier. Heb wat met de automaat gespeeld maar die deed z'n werk voortreffelijk! Een aanrader voor de Engelse heuveltjes... wat een power heeft dat ding zeg. Het enige irritante van de Geartronic vind ik dat als je op de snelweg zit en even flink power wilt geven je van de automaat af wilt en +'en en -'en want anders maakt ie overbodig veel toeren en kom je niet zo snel van je plek als je wilt.
De temperatuur van de motor bleef gelijk, dus de naald in het midden.
Dat wordt naar een zwaardere caravan kijken deze winter

Geplaatst: 13.08.2009 - 21:29
door Msuidgeest
Goed om te horen dat het lekker is gegaan.
Ik ben zelf ook net terug, Limburg, maar daar zijn ook heuvels die vanuit stilstand met een auto bijna niet te nemen zijn.
Geplaatst: 13.08.2009 - 22:06
door Maestro
Ben in Frankrijk geweest. Van het forum de opmerking meegenomen om de reis met de cvaravan te doen in stand 4 van de automaat. Dat ging super. 2500 toeren, perfecte trekkracht en geen heen en weer geschakel.
Geplaatst: 13.08.2009 - 23:13
door Gast
Ik had hem gemiddeld op ± 2800 toeren in zijn 4 en dat kwam neer op zo'n 110 km/h.
Op vlakke stukken even naar de 5 getikt, dan zat ik op ± 2200 toeren.
Geplaatst: 16.08.2009 - 15:44
door Voorn
Ik ga over 3 weken naar de Ardeche/Drome (2weken) en daarna nog 1 week naar de Perigord. VEEEEEEL bergen.
Voor het eerst met mijn V70 D5 Geartronic 163 PK.
Zie het helemaal zitten.
(zal een verademing zijn na mijn Opel Omega 2.5 TD (6 cylinder) 150 pk)
De volvo heeft veeeeel meer trekkracht (Nm) door zijn common rail motor dan de Omega uit 1999 (net geen common rail)). :evil:
Geplaatst: 16.08.2009 - 22:10
door Hans oet Twent
Voorn schreef:Ik ga over 3 weken naar de Ardeche/Drome (2weken) en daarna nog 1 week naar de Perigord. VEEEEEEL bergen.
Voor het eerst met mijn V70 D5 Geartronic 163 PK.
Zie het helemaal zitten.
(zal een verademing zijn na mijn Opel Omega 2.5 TD (6 cylinder) 150 pk)
De volvo heeft veeeeel meer trekkracht (Nm) door zijn common rail motor dan de Omega uit 1999 (net geen common rail)). :evil:
Veel plezier man! Hou je me/ons op de hoogte van jouw ervaringen? Ben wel nieuwsgierig of in D stand plezierig rijdt of dat het echt 'manueel' beter gaat.
Voor de kenners onder ons;
Is het plaatsen van een extra oliekoeler op de automaat bak een must, een pré of helemaal niet nodig?
Er van uitgaande dat de gemiddelde V70 geartronic rijder minstens een sleurhut van 1500KG achter zijn Volvo heeft hangen.
Geplaatst: 16.08.2009 - 22:20
door Gast
Nmm niet. Als je hem maar goed in de toeren houdt en niet in N zetten als je bijvoorbeeld in een file komt.
Geplaatst: 16.08.2009 - 22:27
door Hans oet Twent
Alex,
Oké goed op toeren houden dus in een lage versnelling bergop en en bergaf. waarom in een file niet in de N? Wel in P of gewoon in de D houden?
Ik ben geen techneut en kan het niet plaatsen waarom je eea niet in de N zou kunnen zetten. Ik zou wel graag willen weten waarom, kun je dat eens in een paar woorden uitleggen?