Pagina 1 van 1

turbo

Geplaatst: 17.06.2009 - 23:08
door vulveuh
beste mensen.

Ik ben de trotse eigenaar van een 480 turbeau. Ik heb hem sinds 1 jaartje en al veel aan gedaan maar zit met een probleem met de turbo.

als ik vol gas geef hoort volgens mij de druk te blijven hangen op ongeveer driekwart van het gele vlak van de turbodrukmeter en de turbo hoort pas aan te slaan bij een bepaald aantal toeren.

Bij mij als ik vol gas geef bouwt de druk meteen op. Dan loopt de meter op en dan valt ineens de druk helemaal weg wat resulteerd in een finke schock. ook wil de naald soms tot in het rode vlak van de meter lopen. Ik heb de vacuum slangen naar de solenoide vervangen maar het probleem blijft.

En als ik gas geeft bouwt de druk op en als ik de turbodruk dan houd op zeg 3/4 van het gele vlak door de juiste hoeveelheid gas te geven, zakt de druk naarmate ik hogere toeren ga draaien. dit is dan wel weer te compenseren door langzaam meer gas te geven maar zo hoort het niet natuurlijk.

ik weet als je de auto chipt dat er ook een hogere druk gehaald kan worden in de turbo. Ik weet niet of mijn 480 gechipt is maar ik zou wel is vol gas willen geven. is er dus iemand die hier wat meer over weet. de auto rijd nog wel gewoon goed als ik net genoeg gas geef gaat ie ook wel als de brandweer.

Geplaatst: 18.06.2009 - 18:08
door Melvin
De turbo draait altijd, ook bij lage toeren. Dat de turbo dan niet veel druk opbouwt komt doordat er niet genoeg uitlaatgassen zijn om de turbo snel genoeg te laten draaien. Bij volgas bij lage toeren kan de druk best flink oplopen.

Volgas hoort de turbo druk inderdaad ergens op driekwart van het gele vlak te blijven hangen. Ook met wat minder gas kan dat al bereikt worden. De ECU begrenst de druk zodat het niet verder oploopt dan driekwart.

Door de gasklep in een vaste positie te houden, hoeft de turbodruk niet constant te blijven. Als het toerental stijgt dan zijn er meer uitlaatgassen nodig om dezelfde druk op te bouwen, waarvoor je wat meer gas moet geven.

Tot zover lijkt het allemaal normaal. Alleen het feit dat bij volgas eerst de druk oploopt en dan ineens wegvalt is niet normaal. Als de druk hier eerst te ver oploopt om vervolgens abrupt terug te vallen, lijkt het alsof de ECU de druk snel probeert te verlagen. Waardoor dit precies komt weet ik niet, maar het lijkt wel dat dit je enige probleem is.

Als je auto gechipt is, dan kan de turbodruk bij volgas tot in het rode oplopen en daar ook blijven. Als de druk bij jou tot 3/4 in het gele gaat, heb je waarschijnlijk een originele ECU.

Edit: Ik denk trouwens dat je de oudste 480 rijder ter wereld bent, met je 125 jaar :lol:

Geplaatst: 18.06.2009 - 18:31
door sjoerdb
klinkt als een waste-gate die niet meer werkt, hierdoor wordt er teveel druk opgebouwd. dan gooit de beveiliging de brandstof toevoer af en zakt de druk weer weg?

dit zou ik zomaar bedenken....

Geplaatst: 19.06.2009 - 19:45
door vulveuh
ok waar kan ik een waste-gate vinden op een 480?

het wegvallen van de druk kan verschillen per minuut. Maar ik kan nooit vol gas blijven rijden. Als ik precies genoeg gas geeft kan ik hem ook in het rode vlak houden maar bij net iets teveel gas ff geen vermogen meer (naar mijn ervaringen)

Geplaatst: 19.06.2009 - 21:20
door Melvin
De waste gate zit op de turbo. Er zit een actuator die met een stangetje de wastegate bedient. Deze moet je met de hand redelijk eenvoudig open en dicht kunnen doen.

Als de wastegate niet goed opent dan loopt de druk te hoog op. De ECU zal dan reageren met de brandstoftoevoer afsluiten. Door net genoeg gas te geven zal de ECU nog niet overgaan tot het afsluiten van de brandstoftoevoer. Geef je meer gas, dan loopt de druk te ver op en grijpt de ECU in.

Geplaatst: 19.06.2009 - 22:07
door sjoerdb
zoek maar op wikipedia naar turbo en hoe zoiets werkt en in elkaar zit.

Geplaatst: 19.06.2009 - 22:19
door vulveuh
ok thx ik ga kijken. Nog 1 vraagje kan je de wastegate los vervangen of moet je meteen een nieuwe turbo aanschaffen?

Geplaatst: 20.06.2009 - 00:00
door sjoerdb
als het de waste gate is dan zal je nieuwe turbo moeten kopen

Geplaatst: 20.06.2009 - 15:31
door vulveuh
De waste gate gaat gewoon open. Ik heb de actuator eraf gedraait en wat blijkt aan de onderkant zit een gat. ik ga nu ff kijken of ik nog 1 op de kop kan tikken.

Geplaatst: 20.06.2009 - 15:47
door sjoerdb
dus de actuator is lek, dan worden de uitlaatgassen niet afgevoerd. hierdoor loopt de druk op en ga ie over zijn nek. succes

Geplaatst: 20.06.2009 - 16:20
door vulveuh
de actuator laat nog even op zich wachten. maar speciaal voor jullie wat foto's. Schrik niet! Een spuitbus doet wonderen :P

Mods edit.
Overige foto's plaatsen doen we in een ander topic en let op het formaat aub.

Geplaatst: 21.06.2009 - 12:45
door sjoerdb
vulveuh schreef:Een spuitbus doet wonderen :P

bedoel je dat je het weer orgineel rood gaat spuiten, ben beetje blij dat het maar kleine foto's zijn haha. succes met je actuator. wellicht kan je op de sloop een actuator vinden, van een 440/460 of 480 turbo. succes

Geplaatst: 21.06.2009 - 20:48
door vulveuh
hij toch nog origineel rood :D zit alleen wat verf op en hij mist wat stoelen, De vrouwtjes vinden hem mooi :D en ik heb trouwens al een originele v40 1.8 16v.

gister bij de dealer vertelden ze dat ik het gat ook dicht kan smeren met 2 componenten lijm. ga dat voor tijdelijk ff proberen maar en moet wel gewoon ff een nieuwe op vind ik.
mag ik jullie trouwens vriendelijk danken voor de nodige info!

Geplaatst: 29.08.2009 - 21:15
door John480/740turbo
Waardoor ontstaat zo'n gat?

Geplaatst: 23.09.2009 - 21:36
door Volvo_480_turbootje
In de actuator zit toch sowieso een gat??

Edit: op de zijkant toch?

Geplaatst: 29.09.2009 - 20:40
door erik-hakkers
hmm wat voor vrouwtjes vallen er dan voor?? ;)

creatief met verf:)

Geplaatst: 29.09.2009 - 21:10
door gvanminnen
Gat dichtsmeren met lijn hahahaah. Het is een turbo die druk op bouwt en dat ga je toch niet dichtsmeren met lijm. Weet niet hoe een actuator van binnen eruit ziet, maar moet ook geen lijm naar binnen druipen.

Beste goede halen op de sloop.

Gat ontstaat volgens mij is die vel vis, maar echt doorgerot lijkt me niet. Misschien een keer met sleutelen erop getikt of zoiets.

Geplaatst: 09.10.2009 - 16:44
door thalenvisser480turbo
in een actuator hoort geen gat dacht ik ,heb even gekeken bij mijn losse turbo in de vitrine kast maar er zit geen gat in

Geplaatst: 09.10.2009 - 17:58
door Auk
Dat gat is duidelijk niet origineel. Vraag me af hoe je zoiets voor elkaar krijgt.