Pagina 1 van 2
V70 D5 aut. snaar gebroken
Geplaatst: 18.06.2009 - 10:21
door M@rc
Mijn auto is letterlijk kapot gedraaid. Ik ben al een tijdje lid van dit forum en lees dan ook regelmatig alle berichten. Ik rij al enige jaren een v70 D5 automaat (280.000 km) Hetgeen mij 2 weken geleden overkomen is heb ik niet kunnen vinden op dit forum dus vandaar mijn verhaal.
3 juni 21.00. Onderweg naar huis, met mijn vrouw en drie kinderen, na een bezoek aan Eurodisney. Zoals gewoonlijk 140 cruise en als een zonnetje. Toen opeens net voorbij Lille, in België, een geluid rechtsvoor, alsof er iets naar beneden valt, alles op rood en motor slaat af. Ik zal je de gevaarlijke momenten die we hebben meegemaakt besparen want het is levensgevaarlijk langs de Belgische rijksweg in het donker.
De auto is vervolgens afgesleept en op 12 juni bij mijn garage in Middelie geparkeerd.
Gisteren de diagnose ontvangen en die was niet mals. Kostenpost ongeveer €4500 (inclusief reguliere beurt.)
De schade:
Multieriem en snaar kapot dus ook Spanrollen en waterpomp
Kop gescheurd en de nodige kleppen.
Alles moet vervangen worden en dat samen met een beurt gaat richting de € 4500,-
Vermoedelijke oorzaak. Sinds enig weken een mechanisch gierend geluid rechtsvoor (dit zou worden verholpen bij de aankomende beurt.) Niets aan de hand zo leek het. Nu is dus een van de rollen eraf gelopen omdat waarschijnlijk een van de lagers kapot gegaan is. Gevolg, beide snaren eraf geknald en de zaak beschadigd en uiteindelijk de kop kapot.
Geplaatst: 18.06.2009 - 10:59
door euerw
zoals ik je verhaal lees en je vermoedelijke oorzaak, lijkt me dat je net als ik een kapotte vrijloopnaaf had, ik kreeg ook de waarschuwingen: niet te lang doorrijden want als de multi breekt kan ie tussen je dist.snaar slaan zodat alles kapot gaat!
ik heb eigenlijk direct daarop de boel laten maken.
het advies dat men jou gaf om het mee te nemen met de beurt vind ik dan ook zeer vreemd, als het advies van jou garage kwam zou toch schade gaan verhalen bij hun, evt via een rechtbijstand
Geplaatst: 18.06.2009 - 12:14
door Musicus
Ik heb ook een kapotte vrijloop poelie gehad. Heb er nog 3 weken mee door gereden en ook de dealer gaf aan dat ik er nog wel mee kon rijden. Mits het wel 'snel' gemaakt ging worden. Dat heb ik toen gedaan, en gezien dit verhaal niet zonder reden.
Succes met de afhandeling!
Geplaatst: 18.06.2009 - 12:24
door Ramon&Ramon
Ik denk dat een complete motor verstandiger is en niet alleen de kop vervangen!
Het komt vaker voor,maar meestal is het laksheid van de dealer of berijder,als je vreemde geluiden hoort,moet je natuurlijk gelijk actie ondernemen.
Geplaatst: 18.06.2009 - 12:26
door M@rc
@ euerw. Bedankt voor de tip maar het betrof hier geen advies van de garage. Ik heb het alleen gemeld bij het maken van de afspraak.
Kennelijk komt het dus vaker voor. Op zich verbaast mij dit omdat de interval voor het vervangen van de snaar en spanrollen voor mij pas op 320.000 km weer nodig zou zijn. Ik zit daar zeker 40.000 onder.
Wat doet die vrijloop naaf/poelie eigenlijk?
Wat zou een andere motor ongeveer moeten kosten?
Geplaatst: 18.06.2009 - 13:03
door Ramon&Ramon
Het gaat er niet om wat er gedaan moet worden,maar of het inderdaad gedaan wordt.
Veelal wordt er simpelweg een hoop vergeten,spanrollen die men laat zitten,slechte water pompen die over het hoofd gezien worden enz enz.
Vaak ontbreekt de motivatie van de heren monteurs,met alle respect voor de goeie uiteraard!
Geplaatst: 18.06.2009 - 13:07
door edraket
De poelie zorgt ervoor dat als de motor langzamer gaat draaien de dynamo niet afgeremd wordt door de snaar, maar kan doorlopen. Hij wordt dan eigenlijk alleen aangedreven maar niet geremd.
De vraag is maar of dit het probleem heeft veroorzaakt. Het kan natuurlijk net zo goed een vrijloop of omkeerrol zijn geweest of zelfs de waterpomp.
Waar is de schade nu ontstaan: in de distributie of in de multiriem?
Waar zijn de riemen vorige keer vervangen en zijn toen ook de waterpomp en alle rollen vervangen? Vaak worden die laatsten helaas nog wel eens overgeslagen.
Kijk eens bij vege motoren of brus. Beiden hebben motoren van jouw motorcode staan (D5244T). Ik neem voor het gemak tenminste aan dat je een D5 of 2.4D hebt van voor 2005.
Ik ben het helemaal eens met Ramon. Een motor die zo'n tik heeft gehad knapt daar niet van op. Soms heb je een kromme drijstang, of een scheurtje in het blok wat niet direct zichtbaar is. En een compleet blok vervangen is denk ik goedkoper dan de 4500 euro. Je kunt dan direct alle noodzakelijk dingen als riemen en rollen vervangen. Je kunt er dan makkelijk bij. Zelfde geldt voor de koppeling. Vervangen is dan nog een kwestie van een paar bouten. Bij 280.000 zal de koppeling ook wel een keer op zijn eind lopen.
Geplaatst: 18.06.2009 - 13:22
door Ramon&Ramon
Een 183 pk kost 4260 ex btw
Een 163 pk kost 4380 ex btw
Dan hebben we het over een orginele complete motor zonder appendages van Volvo...ex montage..
Geplaatst: 18.06.2009 - 13:43
door M@rc
Dank voor de reacties, de poelie's zaten er allen nog op behalve die op positie 3 in het bijgevoegde plaatje. Ik weet alleen niet of het plaatje helemaal klopt maar de locatie tov de motor klopt wel.
In het gereconstrueerde verhaal was de conclusie dat het geluid waarschijnlijk een lager betrof van die bewuste rol. Deze rol brak vervolgens af etc.etc.
Het gaat om een D5 uit 2002 en als ik zo kijk naar de motor prijzen die Ramon opgeeft loopt dat al gauw naar € 6000 euro voordat de motor erin zit en ik weet niet of een chassis van 2002 dat nog waard is t.o.v. een andere auto kopen.
Geplaatst: 18.06.2009 - 13:59
door edraket
Ik zou een tweedehands blok zien te vinden. Kost rond de 2000 euro excl montage.
Geplaatst: 18.06.2009 - 14:19
door edraket
Dit is niet het plaatje van een D5! Deze heeft namelijk maar 1 nokkenas tandwiel. Het zal wel de distributie spanrol zijn geweest. Heb het vermoeden dat deze niet is vervangen tijdens de riemwissel.
Geplaatst: 18.06.2009 - 14:23
door M@rc
edraket schreef:Ik zou een tweedehands blok zien te vinden. Kost rond de 2000 euro excl montage.
Ik heb dat besproken met een monteur maar die zei daarover dat je dan niet weet wat je koopt en dat je daar dus ook de risico's niet van kent. Als alle reparaties gedaan zijn kan je weer voort.
Ik wil de auto nog zeker 3 jaar rijden zoals het er nu uitziet.
Jullie helpen me geweldig met opties afwegen!! Dank daarvoor.
=D> =D> =D> =D> =D>
Geplaatst: 18.06.2009 - 14:34
door aertssenhjc
allemachtig das balen man!!!! Ik heb alles toevallig eergister alles laten vervangen omdat het exact zo klonk onder mijn kap...(mechanisch gierend geluid)
ik wens je heel veel suc6 met de afhandeling!!
Op marktplaats staan een hoop aanbieders van 2de hands motoren. Daar kan je echt voor minder dan 2000 en goede motor halen.
Nomaals suc6!!
Geplaatst: 18.06.2009 - 15:25
door JSS
M@rc schreef:edraket schreef:Ik zou een tweedehands blok zien te vinden. Kost rond de 2000 euro excl montage.
Ik heb dat besproken met een monteur maar die zei daarover dat je dan niet weet wat je koopt en dat je daar dus ook de risico's niet van kent. Als alle reparaties gedaan zijn kan je weer voort.
Daar heeft hij zeker gelijk in: weten wat je hebt is ook wat waard. Aan de andere kant: als je voor (zeg) €2000 in de BTW een andere motor hebt, kun je voor het plaatsen alle slijtagedelen (riemen, rollen, keerringen etc.) vervangen. Zeg totaal inclusief plaatsen €3000.
Dan heb je nog €1500 over (op basis van het door jou genoemde bedrag) om eventuele aanvullende kosten als gevolg van een 'onbekende' motor op te vangen...
Geplaatst: 18.06.2009 - 15:37
door edraket
Als je de huidige motor weer opboiuwt met een andere kop weet je ook niet wat je hebt. Er kan altijd onzichtbare schade zijn.
Geplaatst: 18.06.2009 - 16:08
door Ramon&Ramon
Je kunt hem altijd nog inruilen,ook een mooie optie...
Alleen een nieuwe kop is geen goed plan,had er laatst eentje die heeft het 2500km volgehouden,toen liep er een lager uit!
Geplaatst: 18.06.2009 - 20:58
door M@rc
Ik ben vanmiddag nog even langs de garage geweest en ik heb wat opties doorgesproken. Uiteindelijk heeft elk scenario zijn voor- en nadelen met allemaal verschillende risico's. Het vervangen van de kop heeft niet meer risico's dan een andere motor. Ze liggen alleen op een ander gebied. Het is wel verreweg de goedkoopste optie. Een motor ombouwen kost 19 manuren en ook daar moet dan weer een komplete distributieset op en andere materialen die erbij komen.
Ik denk dat ik dus een economische keuze moet maken (gezin met drie kinderen en net mijn huis daarvoor verbouwd.) Inruilen is helaas voor mij geen optie. En als er dan een lager uit zo lopen wat natuurlijk mogelijk is bij een nieuwe kop (of motor) dan heb ik appeltje te schillen met mijn monteur en daar moet ik dan maar op vertrouwen. Hij zei overigens dat er verder geen schade meer is gevonden in het blok (en daar houd ik hem aan.)
Wel viel het mij op dat ik nummer drie was met een soortgelijk probleem hetgeen mij verbaasde omdat je er zo weinig over leest op dit forum.
Geplaatst: 18.06.2009 - 21:03
door aertssenhjc
Dit is idd wonderbaarlijk dat er meerdere gevallen van bekend zijn... ik heb het ooit een keer gehoord bij een citroentje...maar die franse meuk kan je toch niet vertrouwen dus allé.
Suc6 met alles, en dat je de juiste keuze mag maken.
Geplaatst: 18.06.2009 - 23:18
door Ramon&Ramon
Beetje verkeerde inschatting van de garage vind ik!
Als de kleppen de zuiger geraakt hebben,gaat dt gepaard met veel geweld,de kleppen zijn niet voor niets krom.
Bij een D5 motor zit de bovenste zuigerveer vrij hoog,met het risico dat de zuiger een dusdanige klap heeft gekregen,dat de zuigerveer dus vast komt te zitten.
Monteer je een nieuwe kop op het oude blok,kun je dus problemen verwachten,ik geloof ook niet dat deze garage dit probleem eerder mee heeft gemaakt,anders zouden zij het risico wel uitleggen neem ik aan.
Ik zelf heb het al een aantal keren meegemaakt dat het mis ging.
Dit is alleen maar een tip,wat je er verder mee doet is aan jezelf natuurlijk.
Het zou jammer zijn als na een dure reparatie het alsnog mis gaat! De zuigerkop deformeerd als het ware,dus er is altijd een risico op een hoog olie verbruik of andere problemen.
Succes...
Geplaatst: 18.06.2009 - 23:40
door Gast
Ik ben het absoluut eens met @Ramon, verkeerde inschatting en voorlichting van de garage.
Het kan even duren, maar de krukaslagers hebben een behoorlijke opdonder gehad en zeker gezien de km-stand is een 2e hands motorblok de goedkoopste en betere optie geweest.
Aan een motorblok met 280.000 km's ga je niet dergelijk reparatie's verrichten.
Welke garantie krijg je trouwens? Zwart op wit?
Wat kost in dit geval die "goedkoopste optie"?