Pagina 1 van 3

Dealer goedkoper dan de Volvo-specialist?

Geplaatst: 19.06.2009 - 22:34
door Oceanracer
Voor mijn aanstaande onderhoudsbeurt heb ik bij twee verschillende bedrijven een prijsopgave gedaan.

Bij Combigarage in Westerbroek betaal ik € 655,00 tegen slechts € 395,00 bij Volvo Broekhuis in Assen.

Bij de specialist is dat inclusief alle filters (interieur-, brandstof-, olie- en luchtfilter) en bougies en bij de dealer alleen met olie- en interieurfilter.

In beide gevallen wordt de auto kosteloos thuis opgehaald en weer teruggebracht.

Je voelt de vraag vast al aankomen: Waar zal ik de afspraak maken? Geef ik de dealer weer een nieuwe kans en verloochen ik daarmee mijn voorheen echt voordeliger en goede specialist? Want voor het prijsverschil van € 250,00 neig ik haast weer naar de dealer over te stappen...

Geplaatst: 19.06.2009 - 23:15
door rubo
Dus kan je er vanuit gaan dat er bij de specialist nog wel het e.e.a. bij gaat komen.
Toevallig was ik laatst bij Combigarage. Heb een lang gesprek met hem gevoerd. Ik kreeg een zeer positieve en betrouwbare indruk.

Maar waar je ook heen zou kunnen is Garage Harmeijer in Foxhol. Kent de Volvo van A tot Z. Deze zit aan het andere uiteinde van de Energieweg. Ik ben uitermate tevreden over deze garage (al jaaaaaaren).
Zowel met de vrachtwagen als met de camper en de personenwagen.
Heb laatst een gebruikte Volvo xc70 gekocht bij een handelaar en door hem laten keuren en na de aankoop up to date laten maken.

Geplaatst: 19.06.2009 - 23:26
door Oceanracer
rubo schreef:Dus kan je er vanuit gaan dat er bij de specialist nog wel het e.e.a. bij gaat komen.
Waarom dan?

Geplaatst: 20.06.2009 - 00:02
door rubo
Omdat ik er van uit ga dat de Combigarage die zaken die Broekhuis niet vermeld heeft niet zonder reden geoffreerd heeft. Anders gezegd, er is grote kans dat Broekhuis later zegt dat er nog andere zaken zijn bij gekomen waardoor het bedrag toch hoger uit valt.

Geplaatst: 20.06.2009 - 00:18
door rubo
Maar je kan het ook anders aanpakken want dit is een beetje appels met peren vergelijken.
Kijk wat er volgens het instructieboekje en de kmstand gedaan moet worden en vraag hier een prijs voor bij beiden.

Geplaatst: 20.06.2009 - 11:01
door Rob2u
rubo schreef:Anders gezegd, er is grote kans dat Broekhuis later zegt dat er nog andere zaken zijn bij gekomen waardoor het bedrag toch hoger uit valt.
Dat kan ik niet helemaal plaatsen, Volvo werkt met vaste tarieven voor onderhoudsbeurten dus als er geen onvoorziene zaken aan het licht komen dan betaal je dat bedrag.

Geplaatst: 20.06.2009 - 14:34
door Oceanracer
Uiteraard zijn beide beurten gelijk aan elkaar, met als enige verschil de 2 reeds genoemde filters. Voor beide beurten staat ook 4 uur, dus het kan ook niet in het aantal uren zitten. Ook bij Combigarage kunnen er nog punten bijkomen die vervangen moeten worden, waardoor de beurt duurder uitvalt.

Combigarage heeft mij de afgelopen 2 jaar geld bespaard bij het vervangen van de draagarmen (imitatiespul), lekkage van het kachelhuis (ringetje vervangen, daar waar een dealer bij een collega-forumlid het completen kachelhuis verving), vrijlooppoullie van de dynamo vervangen ipv de complete dynamo en vorig jaar een zgn kleine beurt uitgevoerd ipv de voorgeschreven grote beurt die toen daardoor ook voordeliger uitviel.

In 2006/2007 wat onenigheid met de dealer gekregen over vervangend vervoer, het gasklephuis en wat kleine dingetjes. Dat is er toen de reden van geweest dat ik ben overgestapt daar de garagist. Het vervangend vervoer is nu opgelost door het laten ophalen van de auto (dit voorstel kwam van Broekhuis zelf), de ETM is voor 50% vergoed en die kleine dingetjes zijn toen al voorgesteld om bij de volgende beurt te regelen.

Aan het laatste bezoek aan Combigarage heb ik een wat minder goed gevoel overgehouden. Zo is er bijvoorbeeld € 15,00 in rekening gebracht voor het "gebruik van de computer" bij het installeren van de auto-lockfunctie terwijl alleen de software en de manuren in rekening zouden worden gebracht, wat ik ook wel zo logisch vind. En voor het bijvullen van stuurbekrachtingsvloeistof (van halverwege min/max naar max, dus nog geen 100cc) werd ook bijna € 10,00 aan materiaal in rekening gebracht. Ook zijn er wat lampjes stuk van de daar aangeschafte gebruikte dubbel-din radio. Allemaal kleine puntjes, ik weet het, die ik ook nog niet bij Peter heb aangekaart, maar het irriteert mij ergens wel.

Ik zit dus enorm in dubio. Speel ik open kaart met de garagist, waarbij ik tevens mijn ongenoegen uit over de laatste uitgevoerde werkzaamheden en confronteer ik hem met de veel lagere dealertarieven en kijk hoe hij daarop reageert? Misschien voelt hij zich dan voor het blok gezet en dat wil ik niet, want ik heb zeker vertrouwen in zijn bedrijf en medewerkers. Maar aan de andere kans stelt Broekhuis zich ook zeer loyaal op en is hij ook veel goedkoper.

Ik weet het even niet meer...

Geplaatst: 20.06.2009 - 17:11
door ravdevil
Volgens mij is het ook een beetje een gevoelskwestie, waar je je het prettigst bij voelt, wel een beetje herkenbaar in mijn geval. Ik heb ook wel de nodige akkefietjes gehad met Broekhuis, maar aan de andere kant wordt ik ook altijd prima geholpen en heb ook goed contact met de monteurs. Als het toch goedkoper is bij de dealer wist ik het wel.
Succes

Geplaatst: 20.06.2009 - 23:58
door rubo
Na het lezen van je ervaringen met beiden zou ik, als ik jou was, toch naar Broekhuis gaan.
Normaal is een dealer duurder dan een ander. Dat het hier nu niet het geval is heeft mogelijk de reden dat hij wat goed te maken heeft of jou weer als klant terug wil.
Blijft nog de vraag waarom Broekhuis de brandstof- en luchtfilter en bougies niet meeneemt en Combigarage wel.

Geplaatst: 21.06.2009 - 10:58
door volvo-jan
dat is omdat de combigarage een grotebeurt heeft berekend , en broekhuis een kleinebeurt
vandaar ook de grote prijsverschillen.

Geplaatst: 22.06.2009 - 09:06
door Oceanracer
Bij de Volvo-dealer zijn er geen kleine en grote beurten. De uit te voeren werkzaamheden staan gewoon in het onderhoudsboekje. Bij sommige km-standen komen er extra werkzaamheden bij, zoals de getande riem of de bougies. Dit geldt ook voor de werkzaamheden die door Combigarage worden uitgevoerd. Dat verklaart dus het prijsverschil van € 250,00 niet.

Een zgn budget-beurt hoort overigens sinds kort wel tot de mogelijkheden. Ik heb mij hierin niet verdiept, maar dit zal te vergelijken zijn met een kleine beurt. Dus rondje om de auto lopen en olie verversen. Die kost bij Broekhuis € 199,00.

Geplaatst: 22.06.2009 - 17:10
door Gast
Wat wil je dat er wordt uitgevoerd en wat wordt er uitgevoerd voor het genoemde geld?
Verschil is te groot.

Geplaatst: 22.06.2009 - 18:39
door Oceanracer
In beide gevallen gaat het om de voorgeschreven onderhoudsbeurt van 280.000 km. Bij combigarage worden hierbij ook de remmen gereinigd, wat bij Broekhuis € 45,00 extra kost. En het brandstoffilter & luchtfilter worden daar ook vernieuwd.

Geplaatst: 22.06.2009 - 21:45
door Gast
Zegt mij nog niets.
Wat houd dat in een voorgeschreven onderhoudsbeurt?
280. d km lijkt mij een grote beurt. Wat is er uitgevoerd bij de vorige beurt?

Ik zou de exacte werkzaamheden, cq controlepunten en de onderdelen die vervangen worden willen weten.
Ook wat de onderdelen en vloeistoffen kosten.
Anders kom je er niet uit.
Trouwens remmen schoonmaken? In mijn ogen onzin.

Die van de specialist lijkt op een grote beurt: interieur-, brandstof-, olie- en luchtfilter + bougies.
Die van Broekhuis lijkt op een kleine beurt, "beetje" olie en interieurfilter.
Dus je bent nu al appels met peren aan het vergelijken.

Geef anders aan wat je uitgevoerd wil hebben.

Geplaatst: 22.06.2009 - 21:55
door Gast
Nog even terug gelezen.
Wat doet Broekhuis in vredesnaam in die 4 uren?

Oliestop er uit, tijdens het leeglopen controleer je allen belanrijke punten aan de onderzijde
(APK punten, bandenspanning is tegenwoordig ook een APK punt).

Oliestop er weer in, brug naar beneden. Olie er in. ± (ruim) 1/2 uur.
Interieurfilter ± 15 min., verlichting controleren en andere APK punten, nog eens 15 min.

Wat doen ze de rest van de 3 uren?
Van mij mogen ze er ook nog een 1/2 uur langer over doen, maar dan moet het wel ophouden.

Nogmaals, wat gaan ze allemaal doen......

Geplaatst: 22.06.2009 - 22:00
door Oceanracer
Ik zal het even intypen. Momentje...

Geplaatst: 22.06.2009 - 22:07
door Oceanracer
Serviceprogramma, iedere 20.000 km

- Olieverversen & oliefilter vervangen
- Koelvloeistofpeil controleren
- Accu controleren
- Stuurbekrachting olielpeil controleren
- Remvloeistofpeil controleren
- Remblokken controleren
- Parkeerrem controleren
- Versnellingsbak / achteras afdichting controleren
- Voorophanging / achterophanging controleren
- Remleiding / brandstofleiding controleren
- Interieurfilter vervangen

Daarnaast iedere 60.000 km

- Luchtfilter vanvangen
- Bougies vervangen

En iedere 160.000 km

- Nokkenasriem vervangen
- Brandstoffilter vervangen

En om de 2 jaar:

- Remvloeistof vervangen

Geplaatst: 22.06.2009 - 22:40
door gertvanderspek
Als bijde gelijk zijn. Wat ik uit je verhaal opmaakt. En je heb goede ervaring met Combigarage waarom vraag je ze niet waarom ze duurder zijn?

Maar zoals Alexv70 opmerkt het is een zeer groot prijs verschil. En dat moet ergens in zitten. Zelf zou ik gaan waar je de meeste vertrouwen in heb.

Geplaatst: 22.06.2009 - 23:22
door Gast
Nu gaat het erom, wat heb je 20.000 km geleden laten uitvoeren.
Wanneer zijn de bougies bij je vervangen?

Trouwens 60.000 km met een luchtfilter, heb je dat wel goed?
Parkeerremvoering heb je toch kort geleden al laten vervangen?

Samenvattend, wat heb de laatste 60.000 km aan onderhoud uit laten voeren?

Geplaatst: 22.06.2009 - 23:31
door Ramon&Ramon
Al met al een dik uurtje werk aan je lijstje te zien..

Zo is het ook vaak met imitatie onderdelen,meestal zijn ze bruto een stuk duurder dan orgineel,vandaar de zogenaamde hoge korting die men geeft.
Draagarmen van een S60 en V70 zijn bij de imitatie handel 35 euro bruto duurder dan bij de dealer!