Ventilator na het afzetten van motor

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerotterdam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.11.2008 - 21:04

Bij mijn ene 480 (turbo)(1989) gaat er een ouderwets apparaat loeien als ik de motor afzet. In korte broek voel je de hete lucht langs je benen...
Bij mijn 480 2 liter (1995) gebeurt er niets.
Bij veel moderne auto's hoor je niets.
Is er nu iets stuk bij mij, of is het normaal dat er niets gebeurt?

Gero
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

of je auto is niet heet genoeg om nodig te vinden om extra te koelen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Gerotterdam
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 18.11.2008 - 21:04

Lijkt me stug: heen en weer naar CH over duitse autobahn en steile bergweggetjes bij 23 graden...

Mijn turbo doet het al als ik alleen maar naar AH ben geweest...

Kan ik iets testen?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Is normaal. Is een extra koeler.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Heb ik ook ! Soms doet ie het wel, en soms ook weer niet. Lijkt erop of ie het blokje nakoelt. Dit doet ie trouwens maar hooguit een halve minuut tot een minuut.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Het is de ventilator die bij je radiator zit om, zoals gezegd, je blok na te koelen. Je zou natuurlijk kunnen testen of die werkt door er direct stroom op te zetten, maar pas op! er staat niet voor niets een waarschuwingssticker 'self-starting fan' op: hij is buiten het contact om met de accu verbonden en kan dus zelfstandig aangaan.
Als je de ventilator minimaal 1x hebt zien draaien (en je weet dus dat hij werkt) -en de motortemperatuur is verder niets mis mee- is er niets om je zorgen over te maken.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

laat de motor stationair draaien en dek de radiateur af met karton, wacht dan net zo lang tot dat de ventilator gaat draaien. ik geloof dat de ventilator bij 92 graden watertemperatuur gaat draaien?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De watertemp van je 2ltr moet rond de 92graden zijn tijdens het rijden. Als de temp onderin de 80 graden blijft hangen is je termostaat stuk. De fan hoort rond de 100c graden aan te slaan en rond de 105c slaat de 2e trap aan, gaat ie nog harder draaien (bijv. in de file.) Bij je turbo hoor je de extra koeling van de turbo draaien om te voorkomen dat de olie in de leidingen van de turbo wegbrand en op den duur de leidingen verstopt. Dit omdat met stilstaande motor de olie niet meer circuleert.
Plaats reactie

Terug naar “De 480”