Pagina 1 van 1
Ventilator na het afzetten van motor
Geplaatst: 21.06.2009 - 18:37
door Gerotterdam
Bij mijn ene 480 (turbo)(1989) gaat er een ouderwets apparaat loeien als ik de motor afzet. In korte broek voel je de hete lucht langs je benen...
Bij mijn 480 2 liter (1995) gebeurt er niets.
Bij veel moderne auto's hoor je niets.
Is er nu iets stuk bij mij, of is het normaal dat er niets gebeurt?
Gero
Geplaatst: 21.06.2009 - 21:56
door sjoerdb
of je auto is niet heet genoeg om nodig te vinden om extra te koelen.
Geplaatst: 21.06.2009 - 22:06
door Gerotterdam
Lijkt me stug: heen en weer naar CH over duitse autobahn en steile bergweggetjes bij 23 graden...
Mijn turbo doet het al als ik alleen maar naar AH ben geweest...
Kan ik iets testen?
Geplaatst: 21.06.2009 - 22:12
door Auk
Is normaal. Is een extra koeler.
Geplaatst: 22.06.2009 - 00:12
door Blade
Heb ik ook ! Soms doet ie het wel, en soms ook weer niet. Lijkt erop of ie het blokje nakoelt. Dit doet ie trouwens maar hooguit een halve minuut tot een minuut.
Geplaatst: 22.06.2009 - 15:01
door SchoutenCC
Het is de ventilator die bij je radiator zit om, zoals gezegd, je blok na te koelen. Je zou natuurlijk kunnen testen of die werkt door er direct stroom op te zetten, maar pas op! er staat niet voor niets een waarschuwingssticker 'self-starting fan' op: hij is buiten het contact om met de accu verbonden en kan dus zelfstandig aangaan.
Als je de ventilator minimaal 1x hebt zien draaien (en je weet dus dat hij werkt) -en de motortemperatuur is verder niets mis mee- is er niets om je zorgen over te maken.
Geplaatst: 22.06.2009 - 17:45
door sjoerdb
laat de motor stationair draaien en dek de radiateur af met karton, wacht dan net zo lang tot dat de ventilator gaat draaien. ik geloof dat de ventilator bij 92 graden watertemperatuur gaat draaien?
Geplaatst: 22.06.2009 - 20:25
door Iroll
De watertemp van je 2ltr moet rond de 92graden zijn tijdens het rijden. Als de temp onderin de 80 graden blijft hangen is je termostaat stuk. De fan hoort rond de 100c graden aan te slaan en rond de 105c slaat de 2e trap aan, gaat ie nog harder draaien (bijv. in de file.) Bij je turbo hoor je de extra koeling van de turbo draaien om te voorkomen dat de olie in de leidingen van de turbo wegbrand en op den duur de leidingen verstopt. Dit omdat met stilstaande motor de olie niet meer circuleert.