Pagina 1 van 3

Foutmelding lampdefect caravan met LED's bij V70 MY09

Geplaatst: 21.06.2009 - 21:35
door Peter-V70
Ik heb een nieuwe caravan Adria MY 08 icm V70 MY 09.
De caravan is uitgevoerd met LED lampen voor dim/remlicht (gecombineerd). Bij de eerste aansluiting gaf de auto meteen een foutmelding lampdefect aanhanger en de dimlicht/remlichten bleven knipperen met als gevolg veel wijzende en toeterende medeweggebruikers. De caravan meteen getest op een testkast en alles was in orde. Ook de V70 getest aan een traditionele testkast en in orde, maar op een Würt testkast met LED lampjes gaf ook een foutmelding. V70 accepteert geen LED velichting. De V70 meet een te lage weerstand met als gevolg dat de V70 een "kapotte lamp"detecteert. De toleraties van de V70 zouden wat ruimer kunnen, of er zou een keuze menu moeten komen waarin je kan aangeven of de aanhanger is voor zien van traditionele- of LED verlichting. Ik heb al door enkele garages rapporten laten versturen naar Beesd, maar tot heden geen oplossing mogen ontvangen.

De V70 is zelf ook voorzien van deze moderne lichtbronnen (zijverlichting achterlichtunits) maar accepteert deze niet als aanhanger, ik vind dit geen bug maar een tekortkoming.

De Adria importeur heeft vanuit coulance inmiddels 2 weerstandjes gemonteerd van 0.68 Ohm in afwachting van een actie van Volvo. Het resultaat is gedeeltelijk positief. De foutmelding is nu weg en het knipperen is over.... maar de dimlichten blijven fel branden (in remstand).
Het plaatsen van de weerstanden is een workarround en blijkt geen structurele oplossing. Wat kan ik doen opdat de software van Volvo toekomst proof wordt zonder in een discussie terecht te komen van Adria/Volvo. Bottom line werken beide systemen, maar werkt Volvo niet met LED's.

Geplaatst: 21.06.2009 - 22:01
door VolvoTech
Hmmm, lastig.

Er zijn afspraken in trekhaak land over wat voor weerstanden een brandende lamp moet geven.

Als deze niet gehaald wordt (in jouw geval door een andere vorm van verlichting) zou ik me persoonlijk afvragen of Adria wel de juiste afspraken hanteert.

De testkastje voor aanhangers/caravens ken ik. Deze meten iets anders dan een auto. Lamp wordt aangestuurd met een lage spanning (je kunt kiezen om ze te laten branden of niet) en op basis van weerstand wordt bepaald dat de lampjes en het circuit er naar toe in orde is/zijn.
Nou hebben led's altijd een schakel weerstand nodig, dus die weerstand zal er altijd zijn... en dus de meting "ok".

Inzake de felle verlichting, is het denk ik ongeveer hetzelfde.
De auto geeft "gewoon" 12volt bij "lamp aan".
Als de leds op de 12V te fel branden, dan zou ik toch snel denken dat dat in het ontwerp van de verlichting zit?

Alle voorgaande natuurlijk gebaseerd op minimale technische kennis van aanhang systemen...

Groet!

Geplaatst: 26.06.2009 - 22:38
door Peter-V70
Hoi Bart, kan jij niet eens lobby-en voor een update?

Geplaatst: 07.07.2009 - 21:51
door Peter-V70
Zo gaat Volvo om met een klacht, het is schandalig, van het kastje naar de muur!!!! Denk maar drie keer na als je een caravan met LEDS hebt om een volvo te kopen!!



Geachte heer Schellings, nav onderstaande e-mail berichten wij u het volgende.



De Volvo-dealer heeft dit onderwerp reeds uitvoerig behandeld en besproken met onze technische dienst.

Oorzaak van deze klacht is te herleiden tot een afwijkende weerstand in de stroomkring van de LED verlichting (t.o.v. normale verlichting met gloeilampen)

De dealer heeft aan de auto de werking van de TRM ( trailer module) gecontroleerd met een 'normale' lichtbalk (met gloeilampjes). Aangezien dit correct functioneert, zal deze klacht bij de caravan-dealer neergelegd moeten worden. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.





Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
**********************



Mods-edit: Gegeven weggehaald

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:10
door VolvoTech
Peter,

Ik zou het netjes vinden om de persoonlijke gegevens van in dit geval de CRC van Volvo niet te publiceren.

Daarnaast heb je niet gereageerd op mijn berichtje.
Beetje dezelfde conclusie (wat uitgebreider) als die van Volvo.
Denk dat we het echt moeten zoeken in de electronische opbouw van led verlichting....
Als je wilt, kunnen we best eens kijken naar een oplossing.

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:20
door Peter-V70
Ik ben erg telleurgesteld in de arrogante houding van Volvo en zich ervan af maken dat het een caravan fout is. Inmiddels heb ik 2 rapporten (importeur en dealer) en de caravan is 100%. Vlvo gebruikt LEDS bij de V70 maar hebben in hun ontwerp niet nagedacht over deze toepassing.
Zolang men niet bevestigt aan deze tekortkoming iets te willen doen en mij fatsoenlijk te woord staat, een planning geeft sta ik achter mijn publicatie.

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:22
door Peter-V70
Overigens dank ik je zeer voor jouw tijd en energie. Ik ben zelfs geen technicus en kan helaas niets met je reactie, maar zal het met mijn dealer bespreken. Dank Volvo tech!

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:25
door Goelette
Volgens mij kun je 2 dingen doen: andere verlichtingsunits op de Adria gooien, of de stekker van de Volvo anders aansluiten, op de ouderwetse manier zeg maar, zonder dat er een eigenwijze computer tussen hangt die allerlei onzin wil controleren. Bedrading aanpassen lijkt me goedkoper, maar dat ligt eraan of je hier zelf aan wilt beginnen of niet. Reactie van Volvo lijkt me een beetje kort door de bocht. Adria probeert iig wel te helpen, maar ik vraag me af of zij het niet beter kunnen oplossen dan dat ze nu gedaan hebben.

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:33
door Peter-V70
Hoi Goelette,

Adria heeft 2 weerstanden geplaatst omde computer te misleiden uit coulance. Dit is deels gelukt. De foutmelding is verdwenen maar ik houd er twee continu brandende remlichten er aan over. Op alle testcomputers van Adria EN dealer doet zich dit niet voor. Ook niet bij een andere trekauto.
Aanbrengen van traditionele verlichting is idd een oplossing, maar dan ben ik 200 euro verder en daar ben ik nog niet aan toe. Het wijzigen van de stekker klingt eenvoudiger, maar heb jij een tip?

Groeten!

Peter

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:43
door VolvoTech
Dag Peter,

Het is geen Volvo fout en geen caravan fout denk ik.

Wat ik wel denk is dat de caravan ontwerper niet heeft nagedacht over meetlogica in diverse auto's die op basis van weerstand bepaalt of verlichting het doet of niet.

Hier zijn ook diverse afspraken over in europese samenwerkingsorganen. Dit om te voorkomen dat dit soort problemen ontstaan.

In jouw geval lijkt het alsof de caravan-verlichting niet de afgesproken weerstand terug geeft op spanning...
(beetje practischer uitgelegd).

Wellicht is dit op te lossen door een wat zwaardere voorschakel weerstand.

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:44
door VolvoTech
Inzake direct aansluiten bedrading op stekker, dit werkt alleen bij een 7 polige stekker, niet bij een 13 polige...

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:54
door Peter-V70
Beste Volvo Tech,

Ik ben het met je eens dat het in het midden ligt.
Vandaar mijn waardering voor Adria ivm de coulante houding en mijn frustratie naar Volvo toe.

Adria heeft per lamp 0,68 Ohm geplaatst aan weerstand per lamp.

Op mijn caravan heb ik nog een traditionele stekker en op de volvo een moderne (13 polige?). Wat betekent dit voor een oplossingsrichting?

Gr,

Peter

Geplaatst: 07.07.2009 - 22:55
door Peter-V70
Overigens heeft ING Carlease vandaag naar mij toe bevestigd dat ze voor het eerst met een mond vol tanden staat en niets voor mij kan betekenen.

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:07
door VolvoTech
Gebruik je een verloopstekker 13 naar 8 polig dan?
Dan is heraansluiten in de auto geen verstandige optie.

De voorschakel weerstand verhogen is inderdaad precies de goede optie.
Zouden ze dus eigenlijk altijd moeten doen, hiermee voorkomen ze ook bij andere merken ditzelfde probleem.

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:10
door Peter-V70
Beste Volvo Tech,

Je biedt aan dat je er eens naar wilt kijken.
Aan wat voor een budget moet ik denken?

Gr,

Peter

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:14
door Peter-V70
[quote="VolvoTech"]Gebruik je een verloopstekker 13 naar 8 polig dan?
Dan is heraansluiten in de auto geen verstandige optie.

Ik heb idd een "adapter" op het "stopcontact" van de auto omdat deze niet matcht met de stekker van de caravan.

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:25
door Gast
Begrijp ik nu dat je de 13 polige van de caravan ompoolt (adaptor) naar een 7/8 polige?
* Wat is hiervoor de reden? Zou dit mogelijk (mede) een oorzaak kunnen zijn voor storingen?
* Welk type stekkerverbinding gebruik je?

Ik begrijp ook dat met normale verlichting (caravan) je geen storing krijgt.
Dus zou je idd kunnen concluderen dat het in de led verlichting zit.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat andere auto merken niet een gelijkwaardig probleem hebben.
* Heb je toevallig als caravanbezitter dit ook nog aan de ANWB (KCK) voorgelegd?

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:34
door VolvoTech
Kijken kost niets.
Vraag is alleen wat er nog verholpen moet worden?
Is de oplossing van Adria niet afdoende nu?

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:39
door Geus
Dat was mijn idee ook: die adapter maakt het (onnodig) extra ingewikkeld. Daarnaast dat "remlichtverhaal", dat lijkt ook te duiden op een verkeerde aansluiting.

Ik zou er een onafhankelijke specialist naar laten kijken. Ik weet niet veel van moderna autotechniek, maar wel van electronica en het lijkt mij dat een beetje techneut dit goedkoop moet kunnen oplossen.

Daarnaast nog een tip: probeer je emotie er een beetje buiten te laten. Lastig als je er midden in zit, maar met een zakelijke aanpak bereik je meestal meer.

Geplaatst: 07.07.2009 - 23:40
door Peter-V70
VolvoTech schreef:Kijken kost niets.
Vraag is alleen wat er nog verholpen moet worden?
Is de oplossing van Adria niet afdoende nu?
Door de 0.68 Ohm weerstand is de melding: "Lampfout aanhanger" verdwenen :-) maar de caravan dimlichten branden fel alsof ik rem. Bij daadwerkelijk remmen kunnen ze niet meer feller branden. Het derde remlicht van de caravan licht wel op bij daadwerkelijk remmen.