Pagina 1 van 2
Zandstralen Volvo 142
Geplaatst: 21.06.2009 - 21:36
door Marty McFly
Hi,
zoals jullie in het voorstel topic wellicht gelezen hebben, ben ik nieuw op dit forum en ga ik starten met het restaureren van een 142 de Luxe.
Nu wil ik 'm echt helemaal kaal gaan maken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (laten) stralen van de 142. Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips, tricks, goede adresjes, noem maar op.
Geplaatst: 21.06.2009 - 21:49
door Stinky
Ga je het zelf doen? Je ziet op discovery channel dagelijks programma's
waar ze auto's binnen een week helemaal from scratch restaureren. In de
echte wereld gaat dit niet zo makkelijk. Het kost zeeenvan tijd en bakken
met geld. Als je dat hebt en ook een ruimte om het in te doen, dan zou het
kunnen lukken als je niet teveel ellende tegenkomt onderweg zoals roest,
plamuur, gebroken raamlijsten bij demonteren etc. Mischien wil je ook de
hele motor reviseren nou we toch bezig zijn? Allemaal goed te doen als je
goed gereedschap hebt. Ikzelf heb geen tijd, geen geld, geen ruimte en
vooral geen moed om zoiets te doen. Ben jaloers op hen die dat wel hebben.
Geplaatst: 21.06.2009 - 21:57
door Marty McFly
Ik ben inderdaad van plan om veel zelf te gaan doen. Motorisch is de auto prima. Ben dus ook niet van plan om daar mee te gaan beginnen. Het is juist de carrosserie die wel echt gedaan moet worden. Ik ben nu mijn plan een beetje aan het maken en wil dus bekijken wat ik wel/niet zelf ga doen.
Sierlijsten, verlichting, ramen etc verwijderen kan ik zelf wel. Ook bekleding aan binnenkant is vrij eenvoudig te verwijderen.
De next step is voor mij nog de grote onbekende vandaar mijn vraag.
Geplaatst: 21.06.2009 - 22:33
door arjen-440
ik denk dat stralen een vrij dure en lastige aangelegenheid is...
mischien een paar potten afbijt ofzo?
Geplaatst: 22.06.2009 - 09:04
door Marty McFly
arjen-440 schreef:ik denk dat stralen een vrij dure en lastige aangelegenheid is...
mischien een paar potten afbijt ofzo?
Waarom zou het lastig zijn? Volgens mij is het super simpel ( in ieder geval om te laten doen)
Geplaatst: 22.06.2009 - 22:56
door Grijze144
Pardon? Als ik een beetje die foto's van je blog bekijk is die 142 zo goed als nieuw. Beetje poetsen, plekjes bijwerken, alles in de olie zetten en lekker rijden.
Als-ie nu nog geen roestgaten heeft blijft-ie de komende 40 jaar ook nog wel heel.
Geplaatst: 23.06.2009 - 12:00
door Marty McFly
Grijze144 schreef:Pardon? Als ik een beetje die foto's van je blog bekijk is die 142 zo goed als nieuw. Beetje poetsen, plekjes bijwerken, alles in de olie zetten en lekker rijden.
Als-ie nu nog geen roestgaten heeft blijft-ie de komende 40 jaar ook nog wel heel.
Ik zal binnenkort eens wat foto's van dichtbij maken......dan roep je wel wat anders

Re: Zandstralen Volvo 142
Geplaatst: 23.06.2009 - 14:31
door v700r
Marty McFly schreef:Hi,
zoals jullie in het voorstel topic wellicht gelezen hebben, ben ik nieuw op dit forum en ga ik starten met het restaureren van een 142 de Luxe.
Nu wil ik 'm echt helemaal kaal gaan maken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (laten) stralen van de 142. Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips, tricks, goede adresjes, noem maar op.
Ga nou eerst eens op de Volvolvosite kijken
Re: Zandstralen Volvo 142
Geplaatst: 23.06.2009 - 14:53
door admiral
Marty McFly schreef:Hi,
zoals jullie in het voorstel topic wellicht gelezen hebben, ben ik nieuw op dit forum en ga ik starten met het restaureren van een 142 de Luxe.
Nu wil ik 'm echt helemaal kaal gaan maken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (laten) stralen van de 142. Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips, tricks, goede adresjes, noem maar op.
Gaat de hele wagen uit elkaar of niet en kijk uit met het stralen van de grote vlakke delen, wordt echt golfplaat als je dit gaat stralen, maar dat weet je denk ik zelf ook wel.
Je kan hem ook een zuurbad geven en dan laten dompelen dan is ie van binnen ook geconserveerd.
Re: Zandstralen Volvo 142
Geplaatst: 23.06.2009 - 15:02
door Marty McFly
admiral schreef:Marty McFly schreef:Hi,
zoals jullie in het voorstel topic wellicht gelezen hebben, ben ik nieuw op dit forum en ga ik starten met het restaureren van een 142 de Luxe.
Nu wil ik 'm echt helemaal kaal gaan maken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (laten) stralen van de 142. Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips, tricks, goede adresjes, noem maar op.
Gaat de hele wagen uit elkaar of niet en kijk uit met het stralen van de grote vlakke delen, wordt echt golfplaat als je dit gaat stralen, maar dat weet je denk ik zelf ook wel.
Je kan hem ook een zuurbad geven en dan laten dompelen dan is ie van binnen ook geconserveerd.
Ken jij een bedrijf in Gelderland die dat doet??
Geplaatst: 23.06.2009 - 19:59
door admiral
HMMMMMMM nee maar google is op zuurbad.
Geplaatst: 23.06.2009 - 21:25
door Marty McFly
admiral schreef:HMMMMMMM nee maar google is op zuurbad.
hmmmmm: een forum is er om elkaar te helpen :roll:
Geplaatst: 23.06.2009 - 21:34
door ArjanV
hier een paar bedrijven die je vast kunnen helpen.
Je gaat denk ik wel van de prijs schrikken :shock:
http://autobeitserij.nl/
http://www.tci-cleaning.com/
http://www.metamo.nl/
en wat admiral zegt... Google is je friend.
succes.
Geplaatst: 23.06.2009 - 21:38
door Iroll
Zuurbad=geen goed idee.
Ik denk dat je voor de 140 serie veel goedkoper en beter af bent door een harde carrosserie te kopen met een verrotte motor/interieur en dat overzetten uit je huidige 140. Dat strippen, stralen en spuiten gaat je een paar jaar werk kosten en verschrikkelijk veel geld. Plaatwerk repareren is erg kostbaar, je weet niet wat je tegenkomt alstie kaal is. Maak een raming van de kosten en doe dat maal 4, dan kom je in de buurt. Voor alleen het stralen ben je ong €1000 kwijt. En dan moet je vantevoren eerst alle bitac met plamuurmes en de fohn van de bodem en wielkasten steken, dat krijg je er niet af met stralen. Alleen met koud ijs stralen lukt dat en dat is DUUR!
Geplaatst: 23.06.2009 - 21:46
door admiral
Marty McFly schreef:admiral schreef:HMMMMMMM nee maar google is op zuurbad.
hmmmmm: een forum is er om elkaar te helpen :roll:
Dat is zo maar ik heb nog meer te doen, buitenboord motor weer in mekaar zetten bijv. (had ik mijn zoon beloofd) Maar anders had ik wel ff een paar linkjes d'rop gezet hoor.

Geplaatst: 23.06.2009 - 21:57
door Marty McFly
admiral schreef:Marty McFly schreef:admiral schreef:HMMMMMMM nee maar google is op zuurbad.
hmmmmm: een forum is er om elkaar te helpen :roll:
Dat is zo maar ik heb nog meer te doen, buitenboord motor weer in mekaar zetten bijv. (had ik mijn zoon beloofd) Maar anders had ik wel ff een paar linkjes d'rop gezet hoor.

Gelukkig maar, succes met de buitenboordmotor!

Geplaatst: 23.06.2009 - 21:58
door admiral
Iroll schreef:Zuurbad=geen goed idee.
Ik denk dat je voor de 140 serie veel goedkoper en beter af bent door een harde carrosserie te kopen met een verrotte motor/interieur en dat overzetten uit je huidige 140. Dat strippen, stralen en spuiten gaat je een paar jaar werk kosten en verschrikkelijk veel geld. Plaatwerk repareren is erg kostbaar, je weet niet wat je tegenkomt alstie kaal is. Maak een raming van de kosten en doe dat maal 4, dan kom je in de buurt. Voor alleen het stralen ben je ong €1000 kwijt. En dan moet je vantevoren eerst alle bitac met plamuurmes en de fohn van de bodem en wielkasten steken, dat krijg je er niet af met stralen. Alleen met koud ijs stralen lukt dat en dat is DUUR!
Heb jij wel is een harde carroserie gezien, ik nog nooit zit altijd wel wat werk aan. Het is wat je zelf wil. Hou je van een klus en niet van half bakke werk duik dan in een project en blik op oneindig en gaan, geld kost het toch wel. Maar je weet wat je aan het eind van de rit hebt.
Wil je een harde auto en is de techniek ook tip top dan is de prijs dat ook. Iemand die een wagen verkoopt die echt goed is op alle fronten weet welke prijs hij moet vragen. Ideaal als je geen project wil, maar hoe is ie over een jaar.
En dan heb je nog de wagens die er gelikt uitzien en de techniek is minder blijkt het toch een kat in de zak te zijn omdat de auto 100 kg zwaarder is van de plamuur en polyester. Dus heb je niets aan die conversie
Je hebt A gezegd dan moet je ook B zeggen of anders er nooooooooit aan beginnen.
Zo heb ik ook mijn neus diverse keren gestoten maar nu heb ik een combi die ik zelf heb aangepakt en dus ook weet hoe en wat er gebeurt is lopende de restauratie.
Geplaatst: 24.06.2009 - 08:05
door Marty McFly
admiral schreef:Iroll schreef:Zuurbad=geen goed idee.
Ik denk dat je voor de 140 serie veel goedkoper en beter af bent door een harde carrosserie te kopen met een verrotte motor/interieur en dat overzetten uit je huidige 140. Dat strippen, stralen en spuiten gaat je een paar jaar werk kosten en verschrikkelijk veel geld. Plaatwerk repareren is erg kostbaar, je weet niet wat je tegenkomt alstie kaal is. Maak een raming van de kosten en doe dat maal 4, dan kom je in de buurt. Voor alleen het stralen ben je ong €1000 kwijt. En dan moet je vantevoren eerst alle bitac met plamuurmes en de fohn van de bodem en wielkasten steken, dat krijg je er niet af met stralen. Alleen met koud ijs stralen lukt dat en dat is DUUR!
Heb jij wel is een harde carroserie gezien, ik nog nooit zit altijd wel wat werk aan. Het is wat je zelf wil. Hou je van een klus en niet van half bakke werk duik dan in een project en blik op oneindig en gaan, geld kost het toch wel. Maar je weet wat je aan het eind van de rit hebt.
Wil je een harde auto en is de techniek ook tip top dan is de prijs dat ook. Iemand die een wagen verkoopt die echt goed is op alle fronten weet welke prijs hij moet vragen. Ideaal als je geen project wil, maar hoe is ie over een jaar.
En dan heb je nog de wagens die er gelikt uitzien en de techniek is minder blijkt het toch een kat in de zak te zijn omdat de auto 100 kg zwaarder is van de plamuur en polyester. Dus heb je niets aan die conversie
Je hebt A gezegd dan moet je ook B zeggen of anders er nooooooooit aan beginnen.
Zo heb ik ook mijn neus diverse keren gestoten maar nu heb ik een combi die ik zelf heb aangepakt en dus ook weet hoe en wat er gebeurt is lopende de restauratie.
Ben het helemaal met Admiral eens. Daarnaast is deze 142 een "familie-stuk" dus die wil ik gewoon helemaal strak gaan maken. Merk vanzelf wel wat ik tegenkom. En voor mij is het sleutelen, smeren, schuren etc onderdeel van de hobby!
Geplaatst: 24.06.2009 - 08:36
door admiral
Marty McFly schreef:admiral schreef:Iroll schreef:Zuurbad=geen goed idee.
Ik denk dat je voor de 140 serie veel goedkoper en beter af bent door een harde carrosserie te kopen met een verrotte motor/interieur en dat overzetten uit je huidige 140. Dat strippen, stralen en spuiten gaat je een paar jaar werk kosten en verschrikkelijk veel geld. Plaatwerk repareren is erg kostbaar, je weet niet wat je tegenkomt alstie kaal is. Maak een raming van de kosten en doe dat maal 4, dan kom je in de buurt. Voor alleen het stralen ben je ong €1000 kwijt. En dan moet je vantevoren eerst alle bitac met plamuurmes en de fohn van de bodem en wielkasten steken, dat krijg je er niet af met stralen. Alleen met koud ijs stralen lukt dat en dat is DUUR!
Heb jij wel is een harde carroserie gezien, ik nog nooit zit altijd wel wat werk aan. Het is wat je zelf wil. Hou je van een klus en niet van half bakke werk duik dan in een project en blik op oneindig en gaan, geld kost het toch wel. Maar je weet wat je aan het eind van de rit hebt.
Wil je een harde auto en is de techniek ook tip top dan is de prijs dat ook. Iemand die een wagen verkoopt die echt goed is op alle fronten weet welke prijs hij moet vragen. Ideaal als je geen project wil, maar hoe is ie over een jaar.
En dan heb je nog de wagens die er gelikt uitzien en de techniek is minder blijkt het toch een kat in de zak te zijn omdat de auto 100 kg zwaarder is van de plamuur en polyester. Dus heb je niets aan die conversie
Je hebt A gezegd dan moet je ook B zeggen of anders er nooooooooit aan beginnen.
Zo heb ik ook mijn neus diverse keren gestoten maar nu heb ik een combi die ik zelf heb aangepakt en dus ook weet hoe en wat er gebeurt is lopende de restauratie.
Ben het helemaal met Admiral eens. Daarnaast is deze 142 een "familie-stuk" dus die wil ik gewoon helemaal strak gaan maken. Merk vanzelf wel wat ik tegenkom. En voor mij is het sleutelen, smeren, schuren etc onderdeel van de hobby!
Een liefhebber dus en die kijkt niet op een knaak meer of minder, ik heb tijdens de restauratie ook soms het project ff stil moeten leggen omdat het uit de klouwen liep maar dan zijn er altijd kleine onderdelen die wel aangepakt kunnen worden, die kosten zijn wel te dragen en met een werkplaats vol geduld kun je er een schitterende wagen neerzetten.
Geplaatst: 24.06.2009 - 09:47
door whitehorsekart
Restaureren is gewoon héél veel werk: met de hand steken en met roterende staalborstel kaalmaken (met een beetje hulp van verfafbijt) en dan alles wat is aangedaan uitslijpen en opnieuw inlassen. Als je denkt dat er snelle binnendoorweggetjes zijn zoals stralen en zuurbaden moet ik je helaas teleurstellen. Stralen kan op dikke delen als wielophanging etc. Plaat ben je zó doorheen.
Voor een goed voorbeeld van hard werk:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1586
Begrijp me goed: het is heel leuk om te doen mits je geen haast hebt en de tijd en plaats hebt. Ik wens je veel succes!