Pagina 1 van 1
Gedrag cruise control
Geplaatst: 22.06.2009 - 21:15
door Peter-V50
Als ik met de cruise control aan rijd wil ik soms net even een tandje sneller. Hiervoor dient de plus-knop op het stuur. Het valt mij op dat ik de knop een tijdje (1 à 2 sec.) ingedrukt moet houden voordat de cruise control reageert. En als hij dan reageert, dan springt de auto ineens nogal lomp vooruit.
Is dit volgens jullie normaal gedrag voor een V50 (S40/C30)?
Geplaatst: 22.06.2009 - 21:21
door BillyBob
Denk dat dit normaal is, de mijne doet dat ook.
Waarschijnlijk is dit omdat het electronisch geregeld wordt?
Geplaatst: 22.06.2009 - 21:29
door Peter-V50
Bij mijn vorige auto (een Citroën) hoefde ik de toets maar even in te drukken en was de versnelling geleidelijker. Dat vond ik wat prettiger.
Misschien is het bij Volvo op deze manier geregeld zodat je niet versnelt als je met je hand per ongeluk op de knop ligt.
Geplaatst: 22.06.2009 - 22:00
door DouweS40
Per seconde gaat de CC 1km/u omhoog heb ik eens gelezen.
Dan kan het kloppen dat als jij hem even ingedrukt houdt dat hij in 1x naar die snelheid gaat.
En ik kan me voorstellen dat met zo'n sterke motor als de de 2.0D je dit behoorlijk voelt. Dat het ik bij mijn 1.6 D ook al.
Dus 1x kort drukken betekend 1km/u omhoog (voel je niet) en ingedrukt houden betekent versnellen totdat je hem loslaat. En dat voel je nogal.
Geplaatst: 22.06.2009 - 22:43
door Mir
Ik kan in mn s40 my09 de + 10x los achter elkaar indrukken... mijn auto gaat dan precies 10km harder..
bij het constante indrukken duurt het even 1 seconden voordat íe reageerd.. maar een 1.8 is niet zo lomp

dat kan 'ie niet

Geplaatst: 25.06.2009 - 16:33
door RampantBunny
Bij mij is het ook zo, dat als ik hem ingedrukt hou, het even duurt voordat deze reageert (of het een volle seconde is weet ik niet), maar als ik slechts 1 maal kort op de knop druk gaat deze wel gelijk harder (inderdaad ca 1 km per uur)
Geplaatst: 28.06.2009 - 11:14
door Mir
Dat is waarschijnlijk gedaan om te bepalen of je nou 1 keer 'kort' indrukt of dat je hem ingedrukt houdt.
Ze hebben waarschijnlijk 1 keer kort indrukken gedefinieerd als <1 seconden. Alles >1 seconden is 'ingedrukt houden'. Je moet ergens de grens neer leggen.
In windows is dit ook zo, een dubbel klik kan je langzaam uitvoeren of snel. maar doe je het té langzaam, dan wordenhet 2 afzonderlijke muisklikken..
Geplaatst: 28.06.2009 - 12:32
door marsm104
Ik heb nog een oud model S40, die gaat per tikje 2km/u sneller.
Dus 2 keer aantikken, is langzaam 4km/u sneller.
Geplaatst: 29.06.2009 - 12:48
door egidius
wat ik vooral lomp vind is dat als ik de cc soms uitschakel, de motor nogal lomp van het gas gaat ...
Geplaatst: 29.06.2009 - 15:09
door lancer
Wat ik nog veel lomper vindt, is dat als je de CC vooringestelde snelheid inschakelt ineen lage versnelling hij wel eens tot 55-60km/u optrekt en dan weer terugzakt naar de ingestelde 50km/u. Zo bijna een keer geflitst bij een stoplicht.
Geplaatst: 30.06.2009 - 09:35
door Mir
@egidius: Die van mij rust gewoon heel relaxed uit..
@lancer: Dat heb ik echt nog nooit gehad. Wat doe je dan precies? En wat bedoel je met je lage versnelling?
Geplaatst: 02.07.2009 - 17:01
door SonnyBBQ
@ Egidius, dat is uit veiligheid anders zou de wagen nog langzaamaan gas geven terwijl je bijvoorbeeld wil afremmen.
Ik plaats altijd al mijn voet, geef langzaam gas totdat de auto lichtjes harder gaat en zet dan de CC af. voel je er niets van.
Geplaatst: 03.07.2009 - 07:19
door lancer
Mir schreef:@lancer: Dat heb ik echt nog nooit gehad. Wat doe je dan precies? En wat bedoel je met je lage versnelling?
Stel de cc op 50km/u in. Stop en trek daarna stevig op, zodra je in drie zit, de cc inschakelen en de auto automatisch laten versnellen tot 50km/u.
Meestal heeft 'ie dan een "overshoot" van 3-5km/u. Tot nu toe een keer gehad dat 'ie bijna optrok tot 60km/u, alvorens weer terug te zakken naar 50km/u
Geplaatst: 03.07.2009 - 16:23
door Fredhead
Dit zelfde lukt je ook op de snelweg
Geplaatst: 03.07.2009 - 17:43
door kmser
Ik dacht dat mijn cc reageert bij een kort drukje, maar ik gebruik dat meestal niet vaak. Ik stuur de cc meestal kort bij met het gas. Als je op de cc hervat duwt reageert die meestal wel tamelijk bruusk, maar dat heeft onze bmw ook. De overshoot beperkt zich meestal tot een 2km/u. Als ik een maal op de plus duw hoor ik de motor wel eventjes iets harder werken (zelfde dat je hebt op een helling omhoog).
Geplaatst: 20.01.2011 - 18:07
door volvonew
Ben er zeker van dat mijn cc reageert via een lichte druk ( S40 drive 1.6 (2009) )
Geplaatst: 20.01.2011 - 21:35
door corne
Stel de cc op 50km/u in. Stop en trek daarna stevig op, zodra je in drie zit, de cc inschakelen en de auto automatisch laten versnellen tot 50km/u.
Meestal heeft 'ie dan een "overshoot" van 3-5km/u. Tot nu toe een keer gehad dat 'ie bijna optrok tot 60km/u, alvorens weer terug te zakken naar 50km/u[/quote]
ik moet zeggen dat cc met een geartronic heel lekker werkt.
120 op cc afremmen voor een file 40 op een knop drukken en hij gaat zo naar 120 je hoeft dan niks meer te doen
maar 1x op + drukken dat je dan 1km/u harder gaat wist ik niet
Geplaatst: 21.01.2011 - 21:52
door Msuidgeest
Elke aanraking van de +knop is bij mij 1,6 km/uur sneller. En dat gaat heel geleidelijk ...